Responsabilitate Sociala in Romania lui 2011?

0

Ne face plăcere să îţi spunem că sunt câteva Semne de Bine pentru 2011. Avem câteva episoade din seriarul nostru propus la finalul anului trecut. Mai mult, ne face plăcere să continuăm acest serial şi la începutul acestui an. Ca să avem suficiente motive să sperăm la mai bine. Ca să avem suficiente informaţii pozitive şi ca să putem să construim în 2011.

Noi credem ca 2010 a fost anul marilor cauze. Cum am scris şi într-un alt articol, credem ca anul 2010 a fost anul în care probabil că oamenii s-au gândit mai mult la „de ce” în detrimentul lui „cât” şi „cum”.  Anul în care oamenii au căutat – probabil – ceva mai mult sens în ceea ce fac. Şi mai credem că este abia începutul. Dar cum arată bilanţul lui 2010 pentru fiecare dintre noi? La cât de multe „de ce”-uri am reuşit să ne răspundem în 2010? Ce semne are 2011?

Am promis că o sa cerem mai multor prieteni gândurile despre 2010, dar şi despre semnele lui 2011. Ne bucurăm foarte mult să continuăm „serialul” nostru “Semne de bine″ cu un interviu despre Responsabilitate Socială în România!  Răspunde la întrebările noastre Dragoş Deheleanu, de la ResponsabilitateSociala.ro

  • RomaniaPozitiva: Cum a fost 2010? Care au fost cele mai importante momente?

Un fel de „agonie si extaz”, dar nu neaparat in ordinea asta. In privinta planurilor si a bugetelor de CSR ale companiilor care colaboreaza constant cu noi, in primele 3 luni a existat o letargie si o asteptare. Similar cu inceputul lui 2009. Am vazut multa deruta in perioada respectiva.

In paralel, din zona politica ni se spusese ca iesisem demult din criza si ca acum doar cerul mai era limita. Unii din noi eram insa sceptici. Asta pana in aprilie, cand ne-am mai dezmortit putin si am inceput sa ne gandim ca poate fusesem noi prea cusurgii.

Coincidenta sau nu, in a doua jumatate a lui aprilie a luat foc Grecia, iar FMI a dat unda verde pentru ”experimentul Romania”. Adica: cele mai drastice masuri de reducere, cele mai pompieristice politici, cele mai multe legi respinse la Curtea Constitutionala, cea mai mare crestere a TVA, schimbarea codului fiscal de azi pentru saptamana urmatoare etc.

Asta a dat ”putin” peste cap si planurile si atitudinea companiilor fata de CSR, domeniul care ne intereseaza pe noi. Fiecare a intrat in cochilia lui, s-au incercat reducerile pe ultima suta de metri, s-au lansat mai putine proiecte noi, cele existente au fost facute mai apatic.

Nu fac un secret ca ResponsabilitateSociala.ro a suferit ceva timp din cauza lipsei unui continut local de valoare, lucru pe care il cautam permanent.

Spre sfarsitul anului, unele companii au inceput sa fie mai optimiste in privinta lui 2011. Altele s-au hotarat sa faca ”in sfarsit” toate taierile posibile pentru anul urmator.

  • RomaniaPozitiva: In 20 de cuvinte – care a fost „cauza” sustinuta in 2010?

Au fost doua:

1. Comunicarea cat mai intensa a initiativelor de CSR si transformarea lor in diferentiatori de marketing;

2. Transparenta, incercarea de a depasi dificultatile prin dialogul cu stakeholderii si, nu in ultimul rand, raportarea de CSR.

  • RomaniaPozitiva: Ce iti doresti / ce va doriti pentru 2011?

Pe scurt: separarea apelor de uscat. Vrem mai multa transparenta si raportare publica. Vrem ca atat noi, cat si consumatorii sa putem face distinctia intre companii cu adevarat responsabile si cele care practica aruncatul prafului in ochi.

Si mai vrem o (mult) mai mare presiune din partea sectorului investitional. Este inacceptabil sa nu vedem niciun raport serios de CSR din partea celor mai mari companii de pe piata de capital romaneasca (BVB). Viitorul acestor companii poate reprezenta un risc major si pentru economie si pentru actionarii lor. Si totusi, noi nu stim aproape nimic despre cum isi gestioneaza propriile riscuri de sustenabilitate, despre ce impact au in mod real si complet asupra mediului, a societatii sau a economiei…

  • RomaniaPozitiva: Cum sunt semnele pentru 2011? Despre ce va fi 2011?

Cred ca semnele sunt bune, dar ele nu vin nici din societatea civila romaneasca, nici din alt motor local. Ci din hotararea UE de a transmite un mesaj despre soliditatea economiei europene. Ori asta e foarte probabil sa insemne si impunerea unor reglementari care sa oblige companiile sa raporteze despre impactul ESG, care sa ne duca spre niste politici de achizitii publice mai responsabile etc.

Mai vin niste semnale pozitive din listarea Fondului Proprietatea si deci de la evolutia pe care o putem anticipa pentru BVB. E de asteptat sa vedem investitori institutionali seriosi intrand in piata si impunand mai multa ordine in guvernarea corporativa a companiilor locale. Important e ca si statul sa-si respecte promisiunile (adica legile) prin care s-a angajat sa scoata pe bursa pachete importante din companiile din zona energetica unde este actionar majoritar/semnificativ.

Momentan, toti ne uitam cu optimism spre a doua parte a anului. Insa 2011 este din nou despre riscuri: externe (alte focuri care sa izbucneasca in zona euro) sau interne (prostia guvernantilor sau dorinta camarilei care detine puterea sa si-o pastreze dincolo de orice si de oricine).

Despre Dragos Deheleanu

Din noiembrie 2005 sunt Managing Partner al Selenis – agentie de consultanta in comunicare, specializata in folosirea mediului online.

Din aprilie 2006 coordonez primul portal romanesc dedicat Responsabilitatii Sociale a Companiilor – www.responsabilitatesociala.ro. La ora actuala, portalul este cea mai importanta sursa locala de stiri, studii de caz si know-how, pentru profesionistii implicati in domeniul CSR.

Mai multe informatii aici.

Despre ResponsabilitateSociala.ro

ResponsabilitateSociala.ro este primul portal de CSR din Romania, infiintat in aprilie 2006. Obiectivul nostru este sa convingem si apoi sa ajutam companiile din tara noastra sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care sunt prezente.

Partenerii care cred in obiectivul nostru si care ne ajuta sa-l atingem sunt 3 companii-lider in domeniul CSR:  BRD Groupe Societe Generale, Orange Romania si Carpatcement Holding.

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro. Florin este educator de emoție și gândire pozitivă. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro Florin are peste 12 ani de experiență ca trainer pentru circa 4000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor, antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorinţa şi încrederea de a schimba lucrurile în Bine în România.

Comentează