Pufuletii Gusto, modelul pozitiv romanesc al ”the American Dream”

0

UPDATE 6 august 2013 sursa: MEDIAFAX

Producătorul pufuleţilor Gusto, compania Phoenixy din Băicoi, estimează pentru acest an o creştere cu 30% a cifrei de afaceri, comparativ cu valoarea înregistrată anul trecut, de 18 milioane euro, pe baza majorării exporturilor, produsele ajungând şi în SUA, în New York şi Chicago.

 

Un brand 100 % românesc a avut curajul să comunice în România anilor de criză un mesaj frumos, pozitiv şi relaxant. Pufuleţii Gusto, mesagerii Ligii Optimiştilor în România reprezintă legătura dintre „visul american” şi spiritul pozitiv românesc, elemente prezente în titlul articolului nostru.

Ne face mare plăcere să îţi prezentăm un interviu de excepţie cu domnii Cătălin Nour şi Eliodor Apostolescu, reprezentanţii companiei Phoenix – producătorul pufuleţilor Gusto.  Ne place să credem ca o să citeşti un studiu de caz pozitiv din business despre o poveste românească de succes. Aflăm despre gustul antreprenoriatului în România, despre optimism în afaceri, dar şi despre aventura unui vis românesc devenit realitate.

––––––

Pufuleţii Gusto, modelul pozitiv românesc al ”the American Dream”

RomaniaPozitiva: Povestiți-ne care a fost ideea din spatele afacerii Gusto.

R: Povestea pufuleţilor Gusto și a companiei Phoenix începe în anul 1992, când în facultate fiind, am căutat, împreună cu asociatul meu, Cătălin Nour, o metodă de a începe o afacere proprie. Prima idee pe care am avut-o a fost aceea a unei afaceri cu înghețată, pe care am și pus-o în practică și pe care am dezvoltat-o timp de 4 ani. Pentru că o astfel de afacere nu ne oferea continuitate pe tot parcursul anului, am decis la un moment dat să ne extindem, tot în domeniul alimentar. Așa ne-a venit ideea cu pufuleţii, ne-a încântat faptul că era vorba de un produs simplu, compus din mălai şi sare… deci, aparent ușor de făcut. Doar că, în timp, am descoperit că şi să faci pufuleţi este o… adevărată artă. Investiţia iniţială a fost de 2000 de dolari, economii pe care reuşiserăm să le strângem împreună. De altfel, ne-am bazat întotdeauna pe forţele noastre şi ne-am limitat la cât ne era plapuma, cum spune o vorbă. Nu am apelat niciodată la credite bancare sau la altfel de împrumuturi, toate investiţiile pe care le-am făcut au fost realizate numai din fonduri proprii şi din reinvestirea profitului obţinut an de an.

RomaniaPozitiva: Cum arăta industria de profil la momentul în care încercați să puneți pe picioare afacerea?

R: Când am început afacerea cu pufuleţi existau cel puţin 3-4 producători în fiecare judeţ al ţării, o piaţă imperfectă, un dezechilibru între cererea mică şi oferta mare de pufuleţi. Vânzările erau mici, între 3000 și 5000 de pungi pe zi de producător. Cifrele sunt incomparabile cu volumul de vânzări de astăzi.

Pentru mine a fi antreprenor în România este precum un sportiv: te ține în priză – tonus, competitie, stil de viată activ.

RomaniaPozitiva: Ce însemna să fii antreprenor în anii ’90 și ce înseamnă acest lucru în prezent?

R: La început, în anii ’90, companiile multinaţionale încă nu îşi făcuseră apariţia pe piaţa românească, de aceea nu erau încă setate standardele sau politicile specifice mediului concurențial. Nivelul înalt al calităţii a devenit tot mai important şi eliminatoriu, astfel că de-a lungul timpului unii îintre micii producători au închis afacerile, s-au reprofilat, iar piaţa s-a maturizat. Astăzi, tabloul este cu totul diferit față de începuturi: avem de-a face cu un număr redus de producători locali, dar şi cu un consumator mai educat, care pune accent pe gustul, ingredientele şi calitatea unui produs.

RomaniaPozitiva: Ce înseamnă pt. dvs a fi  antreprenor în România anului 2011?

R: Pentru mine a fi antreprenor în România este precum un sportiv: te ține în priză – tonus, competitie, stil de viată activ. Zi de zi te confrunţi cu noi şi noi provocări, cu noi teme de rezolvat. Nicio zi nu seamănă cu cealaltă, iar monotonia este un cuvânt inexistent. Pe lângă hibele sale, mediul de afaceri românesc permite inovaţie şi multă imaginaţie, oamenii de afaceri pasionaţi de ceea ce fac găsesc multe satisfacţii în a rămâne şi investi pe plan local, decât în a se reloca într-o ţară Occidentală, unde  toate criteriile şi mecanismele economice sunt bine împământenite. România anului 2011 ne reaminteşte cum este să “strângem cureaua”, să gândim şi să consumăm raţional. Noi avem conştiinţa anilor dinainte de ’90, ştim cum este să ne meargă rău, avem această experienţă şi nu suntem atât de speriaţi, precum sunt ţările Vest-Europene. Aşadar, a fi antreprenor în România anului 2011, înseamnă a da dovadă de rigurozitate, a aplica cunoştinţele dobândite în ultimii 19 de ani şi a folosi în mod raţional resursele disponibile.

RomaniaPozitiva: Cu câți angajați ați pornit business-ul? Câți angajați aveți în prezent?

R: Am pornit la drum numai noi doi, Cătălin şi cu mine, fără niciun alt ajutor. Am trecut prin toate etapele de evoluţie şi de sedimentare a prieteniei noastre, pe care am transformat-o într-o echipă de management extrem de eficientă. Însă, pe măsură ce primeam o cerere de piaţă din ce în ce mai mare, desigur, şi producţia creştea, se făcea simţită nevoia angajării de noi oameni, care să ne susţină şi să ne ajute în demersul nostru. După primii 4 ani de la începerea afacerii cu îngheţată aveam deja 25 de angajaţi în subordine şi am decis înfiinţarea unei fabrici, precum şi diversificarea afacerii. În timp, numărul angajaţilor a evoluat o dată cu afacerea, şi astfel am ajuns astăzi să lucrăm cu peste 320 de oameni.

RomaniaPozitiva:Cum menţineţi optimismul angajaţilor Dvs?

R: Încercăm ca optimismul să plece întotdeauna de la noi. Dacă lumea te vede îngândurat şi posomorât, starea ta se transmite imediat în companie. Oricât de stresat ai fi, nu trebuie să laşi să fie vizibil. Tot timpul trebuie să transmiţi senzaţia de bine, că doar producem şi mâncăm mulţi pufuleţi Gusto, aşa că trebuie să fim optimişti!

În acelați timp, am încercat pe cât posibil să creăm un mediu de lucru creativ, energic, prin care oamenii să se simtă motivați, ascultați și participe activ la dezvoltarea afacerii.

RomaniaPozitiva: Cum v-a schimbat viaţa acest business?

R: În multe feluri. Practic, businessul este imaginea mea. Firma nu exista, utilajele şi clădirile nu existau, meseriile care există la mine n-ar fi existat, dacă nu mi le-aş fi imaginat. În industria alimentară există, de exemplu, meseria de cocător, de patiser, de brutar etc. Meseria de „pufuleţar” nu exista. Dacă aş fi vrut să fac o brutărie, aş fi avut de unde să aleg oameni, dar când am angajat oameni pentru pufuleţi, nici eu nu ştiam ce să le cer. A trebuit să inventez această activitate şi să o normez. A fost foarte greu, pentru că a trebuit să acționăm în totalitate după gândirea noastră, să renunţăm de-a lungul timpului la ce se dovedea că am făcut greşit, să învăţăm şi să îmbunătăţim ce am făcut bine. Ne-a luat aproximativ 15 ani să rafinăm și să perfecționăm aceste meserii.

Revenind, ce s-a realizat acolo este rezultatul raţionamentului nostru, este oglinda noastră, de la cum e pusă iarba în curte, la cum se fac distribuţia sau proiectele de media. Bineînțeles că ne bazăm foarte mult și pe sfatul specialiştilor care ne sunt consilieri în diferite domenii.

RomaniaPozitiva: Când aţi decis că e momentul ca pufuleţii să devină un brand?

R: Sincer să fiu, nici nu mi-am dat seama. Am simţit că am creat un produs deosebit care o să meargă, dar nu puteam să cred, atunci când produceam pufuleţi în beciul casei, că voi ajunge să creez şi un brand. Promovarea pufuleţilor a început în clipa în care pufuleţii Gusto au fost copiaţi pentru prima dată. Atunci am ajuns la concluzia că da, trebuie să devenim un brand, cu identitate și elemente diferenţiatoare de celelalte mărci de pufuleţi. La început, când mă chinuiam să extind distribuţia, nu conta dacă eram brand sau nu. Ne stabileam obiective mici, dar clare, şi poate chiar ne convenea dacă am fi fost confundaţi cu un brand. La un moment dat însă am participat la un târg internațional, care a avut loc la Barcelona. După experienţa de acolo mi-am dat seama de valoarea tehnologiei pe care o dezvoltasem. De aceea, când m-am întors acasă am brevetat imediat expandorul cu care produceam pufuleți și de acolo a început povestea pufuleților Gusto ca brand.

Despre ce poate să vorbească un simplu…pufulete, produs în haioasă localitate românească, Băicoi? Fiind vorba despre un produs atât de inocent precum pufuleţii, Gusto a pornit în mod firesc pe teritoriul gândirii pozitive, al optimismului indiferent de situaţie, cu atât mai mult cu cât grijile şi veştile pe care românii le primesc de mai bine de un an sunt pesimiste şi pline de motive de îngrijorare.

RomaniaPozitiva: Cu lumea publicităţii cum aţi făcut cunoştinţă?

R: Am căutat întotdeauna să fac lucrurile la modul realist. Poate am fi avut mai demult bani să facem un spot tv, dar efortul financiar ar fi fost totuşi mare şi bănuiam că rezultatele promovării ar fi cerut un nivel al producţiei peste puterile noastre de la momentul respectiv. Din clipa în care am atins un număr foarte mare de canale de distribuţie şi am putut susţine o cerere mai mare de produse am simţit că o campanie de publicitate şi PR poate să-ţi aducă beneficii foarte mari: fidelizarea consumatorului, stimularea vânzărilor şi implicit dezvoltarea afacerii.

RomaniaPozitiva: De ce aţi ales o abordare “optimistă” într-un an “de criză”?

R:  Despre ce poate să vorbească un simplu…pufulete, produs în haioasă localitate românească, Băicoi? Fiind vorba despre un produs atât de inocent precum pufuleţii, Gusto a pornit în mod firesc pe teritoriul gândirii pozitive, al optimismului indiferent de situaţie, cu atât mai mult cu cât grijile şi veştile pe care românii le primesc de mai bine de un an sunt pesimiste şi pline de motive de îngrijorare.

Iniţial, am pornit de la adevărul despre produsul nostru, pufuleţii Gusto sunt făcuţi doar din ingrediente naturale, cu o redusă valoare calorică – adică îi producem după o reţetă care nu are de ce să te îngrijoreze. Ulterior, ne-am stabilit misiunea clară de a lupta şi de a construi campanii care să aducă zâmbetul pe feţele românilor, mai ales ca atât eu cât şi Cătălin suntem la rândul nostru nişte optimişti.

RomaniaPozitiva: Acum, după ce a trecut atâta timp de la momentul zero, la cât evaluați business-ul pe care îl conduceți?

R: Ne mândrim cu faptul că business-ul nostru a crescut de la an la an. Credem că acest lucru se datorează strategiei pe care am adoptat-o, aceea de a  investi profitul obținut din vânzarea pufuleților Gusto în dezvoltarea aparaturii, a utilajelor chiar şi a reţetelor, în comunicare, ajungând să ne creăm un avantaj competitiv real pe piaţă. Am făcut toate aceste eforturi, de-a lungul timpului, pentru a asigura o calitate înaltă a produselor noastre, iar acest lucru ne-a fost răsplătit așa cum ne așteptam: prin recunoaşterea şi aprecierea primite de la consumatori. În aceste valori măsurăm noi business-ul pe care îl dezvoltăm, și de aceea ne este greu să îl evaluăm în cifre. Totuși am putea să ne referim la câteva zeci de milioane de euro.

RomaniaPozitiva: Credeți că povestea dumneavoastră și a Pufuleților Gusto poate fi un model de ”American Dream” autohton?

R: Sunt 19 ani de când am pornit la drum şi am trecut prin multe momente de schimbare, cu mulţi factori de influenţă care şi-au pus amprenta asupra investiţiilor noastre. Să ne gândim numai la devalorizări şi fluctuaţii de monedă, tranziţia la economia de piaţă. De atunci am reinvestit tot profitul obţinut de la an la an, am dezvoltat şi am modernizat procesul de producţie, am construit prin multe eforturi o companie și un brand de succes de care suntem mândri. Nu o spun pentru că este afacerea noastră, dar chiar cred că este o reţetă de succes autohtonă.

Mulţumim pentru interviul acordat!

Interviurile RomaniaPozitiva, aprilie 2011

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Despre Pufuleții Gusto

Pufuleții Gusto sunt unul dintre cele mai banale şi mai iubite produse prezente pe piață. Este un produs 100% natural, făcut din sare, mălai și… aer. Îi puteți găsi în mai multe categorii:

  • Cu sare.
  • Cu surprize – lunar, pungile conțin 200 de modele noi de jucării.
  • Ciocoleți – pufuleți delicioși înveliți în ciocolată.
  • Cu arome senzaționale de Cașcaval, Pizza și Ciocolată.

Despre Liga Optimiștilor

Încă de la lansarea sa oficială, Gusto Pufuleţi şi-a asumat misiunea de a aduce optimismul fără margini în viaţa consumatorilor români, de a-i «vindeca» de depresie şi de a-i face să zâmbească, chiar şi în vremuri de criză ca acelea pe care le traversăm acum.

Cei care doresc să îşi hrănească optimismul sunt aşteptaţi pe blogul special creat, www.ligaoptimistilor.ro şi pe contul de facebook @Liga Optimiştilor, unde vor găsi ştiri haioase, glume şi filozofii despre optimism, toate menite să le reamintească de ce viaţa merită trăită cu seninătate şi umor.

Despre compania Phoenix

Phoenix este liderul pieţei locale de pufuleţi, cu o prezenţă de 19 ani pe piaţa românească. De-a lungul timpului, cei doi fondatori ai companiei, Eliodor Apostolescu și Cătălin Nour, au dat dovadă de mult curaj, de îndrăzneală şi de viziune reuşind să contureze o afacere care a spart orice tipar.

Compania deţine în oraşul Băicoi o fabrică modernă, cu capacitatea de producţie de peste 1 milion de pungi pe zi, una dintre cele mai mari la nivel european. Aparatura inovativă şi reţeta unică de pufuleţi folosită de companie au stabilit standardul calităţii în domeniu şi au asigurat succesul produsului. Datorită caltății produsului, compania a reușit să se impună pe piețele de profil, atât din România, cât și din Europa și peste ocean, în SUA. Astfel, în fiecare lună, 2 milioane de pungi de pufuleţi pleacă către export.

 

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează