Generația care azi e la 20 de ani trebuie încurajată să rămână dezinhibată, obiectivă și mult mai puțin dispusă la compromis

0

Soluții pentru România performantă într-un interviu cu *Dragoș Dinu, membru al boardului Fundației Romanian Business Leaders.

Fundația organizează în perioada 3-5 februarie 2012 primul summit al mediului de afaceri românesc, Romanian Business Leaders Summit.

RomaniaPozitiva: Peste 80% dintre români nu cred că se va schimba ceva în bine în următorii trei ani în România. De unde poate veni soluția?

Dragoș Dinu: Este destul de probabil ca, în următorii trei ani, să nu sesizăm schimbări în bine. Perspectiva este mult prea limitată. Eu îmi concentrez atenția și eforturile în relația cu generația care vine din spate. Este generația care astăzi e la douăzeci de ani și în care cred cu tărie. Este mult mai dezinhibată, mult mai obiectivă și mult mai puțin dispusă la compromis. Soluția este să o încurajăm să rămână așa!

RomaniaPozitiva: Leadership în mediul public vs. Leadership în business. Care este strategia prin care oamenii valoroși din business pot fi implicați în poziții de leadership public?

Dragoș Dinu: Va veni un moment când pentru unii lideri de business – antreprenori și manageri care au cunoscut succesul, unii chiar în repetate rânduri – viața în mediul de afaceri nu va mai contribui cu satisfacțiile de altă dată la întregul existenței lor. Atunci, vor decide să facă pasul către mediul public. Este însă mai degrabă o decizie individuală și rămâne doar să încercăm să stimulăm tranziții de acest fel. Din păcate, mediul de afaceri este încă tânăr. Chiar foarte tânăr. Pentru a asista la astfel de mișcări va trebui să mai așteptăm. Astăzi, puținii oameni de afaceri care se implică în politică o fac, mai degrabă, pentru a obține avantaje competitive pentru business-urile lor. O astfel de atitudine nu are nicio legătură cu leadership-ul autentic.

Când afacerile locale vor fi suficient de puternice și antreprenorii își vor fi vândut complet afacerea lor sau își vor fi găsit manageri care să-i înlocuiască, se va crea o breșă ca lideri autentici de business să migreze dintr-un pur interes public către politică.

În privința managementului privat în companiile de stat, lucrurile sunt încă neclare. Eu sper să nu fi fost pus subiectul pe agenda publică numai la presiunile FMI și să-i găsim o adaptare locală folosind ceea ce știm mai bine: nepotismul și cumetria. Aștept primele recrutări pentru a putea să mă pronunț. Un lucru, în schimb, este cert: spuneți-mi cum sunt selectate și cum arată consiliile de administrație ale acelor entități de stat, ca să vă spun cât de serioasă și obiectivă este intenția!

RomaniaPozitiva: Peste 70% dintre români apreciază că antreprenorii români sunt necinstiți. Care este abordarea mediului de business la această stare?

Dragoș Dinu: Percepția este legată, mai degrabă, de anii ’90 și de modul în care businessul s-a conturat și dezvoltat atunci. Aprecierea celui care conduce un business trebuie să plece de la câtă valoare aduce pentru clienții săi, pentru societate, pentru angajații săi și pentru acționari. Când un business clădit înainte de ’90 e preluat, vopsit puțin dar, în rest, fundamentele lui rămân neschimbate, atunci e puțin probabil să fii în poziția de a aduce valoare pentru toți cei menționați mai sus. Aduci probabil valoare pentru acționari, în primul rând, iar pentru ceilalți, doar marginal și discontinuu. Ba chiar mai dai afară din angajați pentru că imobilitatea modelului nu admite vechile structuri. Cum pot fi percepuți astfel de antreprenori? Cum arată viitorul unor astfel de afaceri? Inutil cred că mai vorbim de percepția vis-à-vis de oamenii de afaceri „timbru”, cei veșnic lipiți de stat și ale căror afaceri nu există decât în relație cu acesta. Câtă valoare aduc ei pentru cei de mai sus? E nevoie de timp, transparență și competitivitate, câteva preluări, alte câteva privatizări și mediul va începe să prindă alt contur. Într-un mediu de afaceri netransparent, influențat direct și necompetitiv de autoritate, percepția despre antreprenori nu are cum să fie alta decât cea de la care a plecat întrebarea!

RomaniaPozitiva: Care sunt top 3 schimbări în bine de care România are nevoie în această perioadă?

Dragoș Dinu: Schimbarea este o acțiune conștientă și asumată și care, în manualele de management, este propagată în organizații și în societăți de sus în jos. Cum nu am așteptări deosebite în legătură cu managementul societății românești actuale, mi-e greu să tratez subiectul. O schimbare, trâmbițată de altfel, dar care întârzie să prindă contur este legată de stabilirea priorităților naționale și a planurilor de acțiune din spatele acestora și urmărirea consecventă a implementării lor. Avem nevoie de infrastructură pentru orice dorim să schimbăm. Agricultura devine, global vorbind, un „teren” mai mult decât interesant de explorat. În IT avem ceva rezultate – și asta o spune un om născut într-un oraș denumit mai în glumă, mai în serios, „Hackerville” – dar să ne uităm cât potențial este risipit în lipsa unui leadership autentic și a unor programe care să atragă energiile și să le dea o orientare pozitivă. Pentru toate acestea, avem nevoie de o schimbare de atitudine. Mă tem, însă, că în interiorul actualelor mecanisme și exerciții democratice nu vom putea produce o schimbare imediată. Dar, generația despre care vorbeam mai sus crește!

RomaniaPozitiva: Ce oferi și ce aștepți de la România?

Dragoș Dinu: Ofer ceea ce am oferit întotdeauna tuturor celor din jur: implicare, onestitate și dorința de performanță. Dacă în jurul meu se află și România, cu atât mai bine. Nu aștept nimic! În filozofia mea, totul se câștigă, nimic nu se primește.

RomaniaPozitiva: Un vis al tău despre România.

Dragoș Dinu: Visez că voi ajunge în două ore pe șosea la Constanța și în cinci ore la Oradea. Visez că cele mai mari companii românești vor fi în IT. Visez că voi auzi un discurs fondat, mobilizator și obiectiv la politicianul român și că, atunci când se încheie discursul, se întâmplă ceea ce spune.

Visez că pentru licitațiile publice se vor găsi alte mecanisme decât „erodatele” caiete de sarcini. Visez la contracte acordate pentru ceea ce ai demonstrat că știi să faci și ai făcut și nu pentru ceea ce declari că vei face. Visez că nu vor mai fi discriminări între companiile de stat și cele private. Visez că, personal, voi accepta o nouă provocare și o voi gestiona după aceleași principii care ar trebui să conteze pentru fiecare dintre noi: implicare, onestitate și dorința de performanță.

*Cine este Dragoș Dinu?

Cu peste 16 ani experiență de management, din care 13 ani în domeniul farma, Dragoș Dinu a construit, în calitate de CEO, liderul pieței de distribuție și retail din industria farmaceutică românească. Numele lui este strâns legat de ascensiunea mărcilor Sensiblu și Mediplus și de listarea A&D Pharma pe bursa din Londra. Din 2008, este partener al Link Resource, companiei de consultanță în domeniile medical şi farmaceutic.

Dragoș Dinu este membru al boardului Fundației Romanian Business Leaders (FRBL) care va organiza în perioada 3-5 februarie 2012, primul summit al mediului de afaceri românesc – Romanian Business Leaders Summit (RBLS).

 

Romanian Business Leaders Summit (RBLS).

RBLS îi va reuni la București, pe 3-5 februarie 2012, pe cei mai importanți 300 de lideri de business din România, într-o inițiativă istorică a comunității de afaceri de a reproiecta viitorul țării. Liderii din business vor lucra la o viziune și la un plan de acțiuni pentru a face România o țară competitivă, bazată pe o economie antreprenorială construită de lideri care lucrează împreună.

Rezultatul primei ediții a RBLS va fi un Memorandum Public care va include proiecte și acțiuni specifice și o programare a implementării lor pentru a face România o țară performantă. 50 de locuri la Summit sunt rezervate pentru tinerii lideri români. Aflați mai multe despre condițiile de înscriere pentru tinerii lideri de pe http://www.rbls.ro/leaders.php.


Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează