Doi profesori din România, câştigători în competiţia Premiilor Europene eTwinning 2011

0

15.000 de proiecte colaborative derulate în acest an şcolar în Europa, peste 300 selectate şi înscrise în competiţie, numai 8 categorii de premii cu un singur proiect câştigător.

În prezenţa oficialilor de la Comisia Europeană, România urcă pe podium în cadrul Conferinţei anuale eTwinning (31 martie – 2 aprilie 2011) la categoriile –  „Matematică şi ştiinţe” şi „Proiecte în limba franceză” – cu două dintre cele mai bune exemple de practici de colaborare cu suportul Tehnologiilor Informaţiei şi Comunicării. Acţiunea eTwinning este o componentă a Programului „Învăţare pe tot parcursul vieţii” al Comisiei Europene. La nivel european, Acţiunea este implementată de European Schoolnet – un consorţiu format din 31 de ministere ale educaţiei. În România, Ministerul Educaţiei a desemnat  Centrul pentru Inovare în Educaţie –TEHNE să coordoneze implementarea Acţiunii eTwinning, în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.

Premiile Europene eTwinning se află în 2011 la cea de-a 6-a ediţie şi, ca în fiecare an, îşi propun să aprecieze cu distincţia specifică celei mai mari competiţii de proiecte educaţionale colaborative din Europa, proiecte remarcabile realizate în colaborare de cei peste 126.000 de profesori din Europa şi elevii lor, înscrişi pe platforma eTwinning.net.

În România, peste 7.600 de cadre didactice din peste 4.600 de şcoli înscrise pe platformă se implică anual în parteneriate educaţionale şi proiecte de colaborare cu instituţii de educaţie din Europa. Astfel, au acces la comunicare şi cooperare cu alţi colegi europeni, la transfer de practici inovative, la noi oportunităţi de valorificare a tehnologiei informaţiei şi comunicării în procesul didactic. Foarte importantă este şi apartenenţa la comunitatea europeană a cadrelor didactice, în care profesorii români au demonstrat competenţă, seriozitate şi creativitate, fiind  prezenţi an de an pe podiumul competiţiei de proiecte. În 2011, două premii europene vor fi aduse în România de prof. Irina Vasilescu, Şcoala nr. 195 Bucureşti, şi de prof. Georgeta Badău, Colegiul Naţional „Horea Closca şi Crisan”, Alba Iulia.

Proiectul „Maths in Wonderl@and”, câştigător  al Premiului „Matematică şi ştiinţe” este, aşa cum spune prof. Irina Vasilescu, „

încercarea încununată, iată, cu succes, de a transforma percepţia elevilor noştri despre ora de matematică. Dincolo de materia obligatorie în orar, pentru mulţi înfricoşător de riguroasă şi de precisă, matematica poate deveni, cu suportul noilor tehnologii, un spaţiu al imaginaţiei şi al creativităţii, o călătorie plină de experienţe noi, de descoperiri utile şi mai ales de noi tovarăşi de aventură, ei înşişi, prin experienţa culturala diferită, un nou coridor de învăţare şi dezvoltare. Programul eTwinning reuşeşte de fapt această frumoasă apropiere, anulând distanţa – prin instrumente educaţionale web-based – între ştiinţă şi realitatea cotidiană, între mediul online şi cel offline şi mai ales între tinerii cetăţeni ai Europei care au şansa să se cunoască, să se descopere lucrând împreună şi să-şi definească o identitate unitară.’, declară Irina Vasilescu, iniţiator al proiectului, cadru didactic la Şcoala Nr. 195 din Bucureşti.

Proiectul „Lectures partagées„, câştigător la categoria „Proiecte în limba franceză”, este un exemplu de colaborare, de împărtăşire de experienţe şi de învăţare între egali.

O prejudecată care pare să funcţioneze perfect în spaţiul educativ românesc (şi nu numai) este aceea că elevii de astăzi nu mai citesc. Dar  nu cumva această criză a lecturii care le provoacă frisoane părinţilor şi educatorilor autohtoni sau de oriunde se datorează pur şi simplu unei schimbări a modalităţilor şi a suporturilor de lectură ? Eu cred că da. Tinerii citesc, dar citesc altfel. Au desacralizat lectura, transformând-o din alfa şi omega formării intelectuale, într-un act obişnuit al unui cotidian în care textul, sunetul şi imaginea coexistă. Tinerii cititori nu-şi mai şoptesc impresiile de lectură, le îmbracă în biţi şi pixeli şi le trimit fără milă sau teamă în arena Internetului.”, ne spune Georgeta Bădău, profesor de limba franceză la Colegiul Naţional „Horea Closca şi Crisan” din Alba Iulia şi unul dintre cei doi coordonatori ai proiectului câştigător .

Ceremonia de decernare a premiilor eTwinning din acest an va avea loc în prima zi a Conferinţei Europene eTwinning, care se va desfăşura la Budapesta, în perioada 31 martie – 2 aprilie 2011 şi va reuni oficiali ai Comisiei Europene, personalităţi publice din sectorul educaţional european, cadre didactice şi elevi, pentru aceştia din urmă fiind organizate sesiuni practice şi ateliere de dezvoltare a competenţelor digitale, de utilizare a noilor instrumente şi tehnologii, elearning şi participare în proiecte colaborative, urmărind creşterea interacţiunii şi comunicării la nivel european, în perspectiva îmbunătăţirii educaţiei.

Centrul pentru Inovare în Educaţie – TEHNE, coordonator al Acţiunii eTwinning în Romania, apreciază rezultatele programului în ţara noastră şi implicarea cadrelor didactice în aceste acţiuni care pot influenţa semnificativ calitatea, atractivitatea şi eficienţa activităţilor, instrumentelor şi materialelor de învăţare la nivel de sistem. Perspectiva unui sistem de învăţământ performant şi actualizat, bazat pe tehnologii inovatoare, reprezintă de fapt direcţia în care se îndreaptă eforturile echipei de experţi ai Centrului TEHNE, iar Acţiunea eTwinning este doar unul dintre demersurile de impact desfăşurate la nivel european şi naţional de către organizaţie.

Despre Acţiunea eTwinning

eTwinning este o iniţiativă a Comisiei Europene, lansată în 2005, cu scopul iniţial de a facilita parteneriatele între instituţii de învăţământ preuniversitar din Europa. Ulterior, scopurile acţiunii s-au consolidat, platforma etwinning.net devenind o comunitate a şcolilor din Europa, reunind peste 126.000 de cadre didactice din peste 86.000 de şcoli.

Începând din octombrie 2007, acţiunea eTwinning a fost implementată şi în România. Până în martie 2011, peste 7.600 de cadre didactice din România din aproximativ 4.600 de instituţii de învăţământ s-au înscris pe platforma eTwinning. Numărul proiectelor în care au participat cadrele didactice din ţara noastră a fost de peste 3.000.

În România, acţiunea eTwinning este coordonată de Centrul pentru Inovare în Educaţie (www.tehne.ro), în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (www.ise.ro).

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează