Dezvoltare rurala printr-un alt fel de turism

3

Village Life este o noua asociatie de dezvoltare comunitara care incurajeaza turismul rural; turismul rural in adevaratul sens al cuvantului, chiar in gospodariile oamenilor. Fondatorii isi doresc sa creeze o retea de sate frumoase, tipic romanesti, pe care turistii nu numai sa le viziteze, dar unde ei sa se implice in diverse activitati traditionale impreuna cu familiile locale: sa invete sa faca vin, branza, sa coseasca, sa mulga vacuta sau  sa ajute la prepararea gemului sau a muraturilor.

RomaniaPozitiva: De ce rural?

Ca raspuns, as vrea sa citez testimonialul pe care l-am primit de la un turist din Statele Unite, care a participat impreuna cu noi la o zi de gatit traditional intr-o gospodarie rurala:

“Nu cladirile in stil Parizian sau Art Nouveau ale Bucurestiului, muntii sau marea in sine sunt ceea ce fac Romania cu adevarat speciala, ci traditiile si valorile de la tara, care de cele mai multe ori sunt inaccesibile calatorilor straini; nu apar in ghidurile Lonely Planet, nu se prea gasesc pe internet, nu au trenuri si autobuze regulate.  In general, cele mai greu de gasit sunt si cele mai autentice.

N-o sa uit niciodata ziua asta pentru ca mi-a dat ocazia sa inteleg un mod de viata strain mie. Am gatit un cocos care alerga liber prin curte cu cateva minute mai devreme, am muls vaca pentru lapte si am dat mancare la porci…” (Andy)

Andy nu este singurul care crede ca traditia de la sat este ceea ce avem noi mai frumos si mai de valoare, ceea ce de fapt ne distinge intre alte tari. Aceeasi parere au avut-o majoritatea turistilor pe care noi i-am ajutat sa descopere satul romanesc.

Pe de alta parte, sursele de venit la tara sunt foarte putin diversificate si dezvoltarea turismului in gospodarie, la indemana oricarui satean care a pastrat traditia, aduce un plus financiar foarte apreciat.

RomaniaPozitiva: Pentru cine este gandit proiectul?

In primul rand, este gandit pentru satenii care doresc sa se implice in activitati de turism dar le e greu sa porneasca ceva sau nu au cunostintele necesare sa o faca de unii singuri. In al doilea rand, este gandit pentru turistii, din ce in ce mai multi, care isi doresc sa descopere medii autentice, comunitati adevarate ale locurilor pe care le viziteaza.

In plus, frumusetea acestui proiect este ca faciliteaza un anumit schimb de experienta si viziune intre turisti si sateni. Astfel, in timp ce turistii se bucura de aerul proaspat, de linistea si ospitalitatea de la sat, satenii redescopera importanta traditiei. Am observat ca multi oameni la tara nu considera ce ceea ce au ei din mosi stramosi are valoare, desi in acelasi timp sunt foarte mandrii de locul unde traiesc, si de asemenea mandrii de gospodariile pe care le-au construit si ingrijit. Se minuneaza cand vad ca turistul venit din America sau din Germania apreciaza atat de mult un lapte proaspat muls sau o pruna din copac.

Village Life da oamenilor posibilitatea sa valorifice ceea ce au si ii invata despre cum sa organizeze evenimente, cum sa comunice cu turistii, pentru ca in viitor sa puna si singuri in practica idei noi. In prezent, promovam satele care intra in programul nostru pe o platforma online si ne propunem cateva activitati de pregatire a satenilor: cursuri de limba engleza, training in domeniul turismului, etc.

Zonele cu care am inceput sa lucram sunt subcarpatii din jurul localitatii Campulung Muscel si cateva sate de langa Parcul National Muntii Macinului.

RomaniaPozitiva: Cum se vede Romania prin ochii unui turist strain?

Turistii straini carora ne adresam noi sunt oameni deschisi la noi experiente, cu un anumit simt al aventurii si fara prea multe preconceptii despre Romania.

Pana acum, satele cu care lucram au primit vizitatori din US, Canada, Belgia, Franta, Olanda, Japonia si chiar India. Chiar daca primul contact cu aeroportul Baneasa sau Gara de Nord nu e pentru nimeni grozav,  toti au plecat din Romania absolut incantati si cu dorinta de a reveni si alta data.

O fata din Franta a comparat peisajul din satul subcarpatic, cu verdele lui intens, fructele din belsug si padurile cu poieni  – cu picturile in care este reprezentat Raiul. In acea perioada, prunele si merele mici se copsesera si, cazute pe jos, formasera un covor de fructe frumos colorat si parfumat.

Cred ca pentru turistii din vest, Romania e o destinatie oarecum exotica, dar totusi accesibila (si prin proximitate, si prin apropierea culturala). Daca in loc sa incercam a imita tarile vestice – lucru la care oricum nu prea ne pricepem – ne focusam asupra a ceea ce avem noi original, si dezvoltam acele lucruri — turismul, si ma refer la cel durabil, fara impact negativ asupra mediului si localnicilor (eco-turismul, turismul experiential, etc.) va exploda la noi.  Ca de obicei, totul depinde de noi, si de cat de repede “ne vom prinde” ca originalul este solutia, si nu imitatia si kitchul.

RomaniaPozitiva: Cine sunteti?

Echipa Village Life este constituita din trei membri fondatori (Alexandra Vasiliu, Roxana Ionita si Greg Bugyis), un colaborator (Alma Iatan) si un coordonator de teren (Dl. Doru Popescu).

Suntem personalitati diverse cu experiente diferite (Alexandra in domeniul social, Greg -programator,  Roxana – Resurse Umane, Dl. Popescu  – dezvoltare comunitati rurale, Alma – financiar).

Ceea ce ne uneste  este o viziune comuna si o pasiune pentru traditia romaneasca.

RomaniaPozitiva: Un vis al tau despre Romania.

Visul meu despre Romania 2021: reprezentam o destinatie cunoscuta in strainatate pentru naturalete si autenticitate, ospitalitate, calitatea mancarii proaspete.  Oamenii ne apreciaza nu pentru infrastructura sau hoteluri de lux, ci pentru locurile pline de verde, magice, naturale.  Traditia este reinviata si numarul tinerilor care se indeletnicesc cu mestesugurile traditionale creste pe zi ce trece.   Multe familii rurale sunt implicate in activitati de turism sustenabil, nemaiavand nevoie sa plece in Italia sau Spania la cules de capsuni pentru a-si asigura existenta si a-si tine copiii in scoala.

‘A fi roman’ nu este cu nimic mai prejos de ‘a fi francez’ sau ‘a fi german’. Romanii se respecta pe sine, si-au dezvoltat un simt al binelui comunitar, isi respecta si iubesc tara, astfel incat suntem respectati de toti ceilalti din lume.

Romanii sunt parte dintr-o societate globala, fara nici un fel de prejudecati legate de etnie si cu o viziune deschisa asupra lumii.  Si, poate mai presus decat toate si ca o baza pentru toate, romanii sunt mai apropiati de Dumnezeu si au o viata spirituala activa si bogata.

Bonus: un mesaj pentru vizitatorii RomaniaPozitiva.

Cinismul, neagativitatea, senzationalismul si atitudinea “oricum nu pot schimba nimic, asa ca ma concentrez doar pe buzunarul meu”, promovate in majoritatea publicatiilor din media romaneasca nu duc nicaieri. Credem ca fondatorii si vizitatorii Romania Pozitiva au intelegerea de care avem nevoie pentru ca lucrurile sa se schimbe in bine.

Daca doriti sa contributi la dezvoltarea armonioasa a turismului rural in Romania, din care satenii sa beneficieze direct, ne puteti contacta cu idei sau intrebari la info@villagelife.ro sau puteti participa in activitati rurale organizate de noi. Suntem siguri ca nu doar turistii straini, ci si romanii traiti la oras se vor bucura in egala masura de pacea si naturaletea vietii la tara.

Website-ul nostru este www.villagelife.ro. Ne puteti vizita si pagina de facebook http://www.facebook.com/villagelife.ro si daca apasati butonul “like” vom ramane conectati. De asemenea, ne puteti spori popularitatea, recomandandu-ne prietenilor dvs romani sau straini.


Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

3 comentarii

  1. avatar
    Ciutureanu Rodica on

    Excelenta prezentare a acestui proiect si a celor care ne-au vizitat tara . Adevarul este ca Romania, cu toate formele ei de relief, inglobeaza frumusetea atat de diversa a naturii si a traditiilor !

  2. Pingback: Investiție pentru colectarea selectivă a gunoiului, la sate - Blog Bacău

  3. Pingback: Pubele și stații de compostare pentru locuitorii satelor | Zile și Nopți Bacău

Comentează