Avanpremieră la Festivalul de Film Istoric din Cetatea Râşnov

0

În avanpremiera Festivalului de Film Istoric Râşnov (FFIR) 2011, se vor organiza proiecţii speciale la Cluj (30 iulie 2011, Centrul Cultural Francez, ora 21:30), Sibiu (31 iulie 2011, Casa Luxemburg, ora 22:00) şi Bucureşti (3 august 2011, Librăria Cărtureşti Verona, ora 21:00).

Cetatea Râşnov găzduieşte în perioada 5–15 august 2011 un eveniment care a devenit deja tradiţie: a III-a ediţie a Festivalului de Film Istoric. Timp de 11 zile, publicul va putea asista la un maraton cinematografic cu cele mai noi şi mai valoroase filme documentare şi de ficţiune (peste 50 de titluri), spectacole, dezbateri şi conferinţe pe teme istorice cu invitaţi de marcă.

Anul acesta, organizatorii au ales să oglindească în selecţia de filme din festival şi în evenimentele speciale câteva teme istorice importante: Atentatele teroriste din Statele Unite (septembrie 2001), Migraţii şi colonizări, Destrămarea Uniunii Sovietice, Zidul Berlinului şi Opt secole de la colonizarea Cavalerilor Teutoni în Transilvania. Festivalul de Film Istoric Râşnov vă invită la o călătorie în timp, urmărind filme care au ca temă aceste momente istorice, dar şi cele mai noi producţii cinematografice cu temă istorică. Vor exista, de asemenea. momente speciale dedicate actorului Ştefan Iordache, regretatului cineast Nicholas Dimăncescu şi aniversării împlinirii a 90 de ani de către Regele Mihai I al României.

Atmosfera festivalului va fi întreţinută de 20 de evenimente culturale grupate pe două tematici principale: Colonizări culturale şi Peste opt secole de cultură germană. Spectatorii se vor putea bucura de concerte vocal-instrumentale de muzică veche, jazz, tango şi bossa-nova, recitaluri de harpă celtică, vibrafon, orgă, spinetă, flaut şi violoncel, proiecţii de film mut acompaniate de muzică live, un concert aniversar dedicat Regelui Mihai, un spectacol de dans, două expoziţii de pictură şi multimedia, prezentarea unui instrument muzical în premieră în România, precum şi de multe alte surprize. Temele istorice vor fi prezente şi în selecţia apariţiilor editoriale din cadrul standurilor de carte de pe toată perioada festivalului.

 

Festivalul este organizat de Consiliul local Râşnov, în parteneriat internaţional cu European Institute of Cultural Routes, accesul publicului fiind gratuit. Evenimentele se vor desfăşura în grădina Cetăţii Râşnovului, la cinematograful din oraş şi în centrul istoric. Mai multe informaţii legate de program şi de momentele festivalului se găsesc pe site-ul oficial: www.ffir.ro

Râşnovul este strâns legat de istoria cinematografiei româneşti, mari regizori români realizând aici multe dintre filmele cu tematică istorică. Organizatorii îşi propun „reînvierea potenţialului turistic şi cultural al zonei şi consacrarea Râşnovului drept refugiu pentru împătimiţii de istorie, artă şi natură”, a declarat domnul Nicolae Pepene, directorul festivalului.

EVENIMENTE SPECIALE FFIR 2011

Vineri 5 august 2011

 

Ora 20:00 Festivitatea de deschidere – Cetate (în caz de ploaie, Cinematograf)

În ciclul Colonizări culturale

„Tango Argentino” – muzică şi dansuri tradiţionale din Argentina

Alexandru Nucă – voce şi chitară

Ioana Ernea – voce

Nadina Cazan & Laurenţiu Lungianu – dansatori

(Bucureşti)

 

Muzica de tango este o sinteză a muzicilor mai multor popoare, sinteză posibilă odată cu migraţia masivă de la începutul secolului XX către America de Sud, în special în regiunea estuarului fluviului La Plata, mărginit de două aglomerări urbane importante: Montevideo şi Buenos Aires. Datorită acestei sinteze, muzica de tango cuprinde o largă paletă de emoţii umane, constituindu-se sui-generis într-o artă-mesager a întregii culturi umane către viitor.

 

Tangoul a apărut ca dans la sfârşitul secolului XIX, în suburbiile rău famate din Buenos Aires. Era dansat de clasele de jos, pe stradă, în spelunci şi bordeluri, iniţial între bărbaţi, pentru a câştiga atenţia femeilor, care erau mult mai puţine în perioada imigrărilor masive din Europa. La început, a fost un dans respins de clasele sociale înalte. Mai târziu, la începutul secolului XX, a fost introdus în Europa şi prezentat în Franţa şi Anglia la petreceri, cine şi seri dansante din înalta societate, devenind un dans foarte la modă. În mod ironic, s-a întors în Argentina, în sălile de dans din înalta societate, ca dans cu mare căutare, iar perioada 1930-1950 este considerata „perioada de aur” a tangoului. A fost foarte controversat, biserica nu l-a văzut cu ochi buni datorita naturii sale, considerat la vremea respectivă tentant şi senzual, la un moment dat fiind chiar etichetat drept erotic. În perioada dictaturii din Argentina (1963-1983), a fost interzis în locurile publice, dar în anii ’80 a început să fie dansat în spectacole pe scenele internaţionale. În anii ’90, tangoul a început din nou să apară ca dans de societate, iar azi este dansat pe tot mapamondul. Înrudit cu eterna căutare a androginului din noi, dansul de tango este o îmbrăţişare continuă, o stare de dăruire şi abandon activ reciproc, în care bărbatul este şi rămâne bărbat. iar femeia este şi rămâne femeie, îmbrăţişare care permite dansatorilor să acceadă la o condiţie superioară de a fi. Elementul cheie care diferenţiază tangoul argentinian de alte dansuri este improvizaţia.

 

Sâmbătă 6 august 2011

 

Ora 17:00 Biserica evanghelică

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Bach Vibrations” – concert pentru vibrafon şi ansamblu de coarde

Alexandru Anastasiu – vibrafon

Ansamblul cameral Musica Viva (Bucureşti):

Sergiu Munteanu – violă

Florin Mitrea – violoncel

Dragoş Şerbănescu – contrabas

 

Programul conţine aranjamente şi prelucrări pentru vibrafon după compoziţii celebre de Bach. Concertul se bazează pe o interpretare în premieră absolută a Ciaconnei pentru vioară, transcrisă pentru vibrafon de către solist, Alexandru Anastasiu, şi pe o abordare inedită a Passacagliei pentru orgă într-o transcripţie originală pentru vibrafon şi trio de violă, violoncel şi contrabas.

 

Ora 20:30 Cetate (în caz de ploaie, Sala fostei Case de Cultură)

În ciclul Soundtracks

„As Time Goes By” – concert de jazz cu piese celebre din muzica de film

Ansamblul Steel Jazz Caffe (Hunedoara):

Nicu Ştefan – voce

Adrian Praţa – chitară

Nicolae Szekely – tobe

Florin Bilei – percuţie

Nistor Giovanni Purcariu – vibrafon

Mircea Goian – violoncel, bass, manager

 

Programul grupului Steel Jazz Caffe a fost conceput ca o reprezentare a stilurilor swing, cool şi bebop, acoperind perioada anilor ’30–‘40. Piesele care formează repertoriul grupului sunt din perioada în care se cânta în aceste stiluri. Pe lângă o serie de piese instrumentale reprezentative, majoritatea creaţiilor abordate se axează pe lucrări de dans, care erau executate în cluburi, foarte numeroase la acea vreme, fiind scrise de compozitori care de cele mai multe ori erau şi interpreţi. Fiindcă o serie de piese au făcut parte din filme devenite celebre, acestea au incluse în mod inevitabil în program, iar de aici şi până la a concepe un repertoriu bazat pe soundtrack-uri nu a fost decât un pas. Ţinând cont de aptitudinile şi de interesul membrilor grupului Steel Jazz Caffe pentru această perioadă muzicală, lucrurile au decurs firesc. Ar mai fi de remarcat faptul că orchestraţiile au fost adaptate la instrumentele la care cântă membrii grupului, partea de improvizaţie rămânând la îndemâna interpreţilor.

 

Duminică 7 august 2011

 

Ora 13:00 Sala fostei Case de Cultură

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Geistlichmusikalischer Blum- und Rosenwald” – concert de muzică veche din Transilvania cu pasaje recitate bilingv din volumul de versuri „Triumful paparudei” de Ioana Ieronim

Cristina Radu – soprană

Quartetto Brassovia (Braşov):

Emin Curtgeafar – oboi

Roxana Bârsan – vioară

Alexandra Enache – violoncel

Paul Cristian – spinetă

Invitate: Ioana Ieronim şi Christine Chiriac – lectura versurilor

Programul de concert cuprinde lucrări reprezentative pentru muzica veche din Transilvania. Johann Sartorius jr. (1712-1787) este considerat unul dintre cei mai importanţi compozitori ai muzicii bisericeşti a comunităţii germane din Transilvania. Creaţia sa cuprinde în primul rând arii religioase pentru toate duminicile anului cu acompaniament instrumental, acest gen de ”dictum” fiind caracteristica sa cea mai originală. Ioan Căianu sau Johannes Kajoni (1629-1687) este un călugăr franciscan care a activat la mănăstirea din Şumuleu Ciuc. Îi datorăm Codex Cajoni, o culegere de 346 de lucrări foarte variate, de o mare însemnătate pentru cultura muzicală din Transilvania. Este vorba atât despre piese proprii, dansuri de curte, dar şi folclorice, precum şi madrigale, motete şi arii europene de mare circulaţie. Gabriel Reilich (1643-1677), prin opera sa, precum şi prin postul de organist la Sibiu, rămâne una dintre personalităţile cele mai importante ale secolului său, alături de Daniel Croner. Lucrarea sa, ”Pădure muzical-spirituală de flori şi trandafiri”, este una din rarele mărturii ale culturii muzicale din regiune şi din epocă.

 

Ioana Ieronim este o scriitoare româncă, originară din Râşnov şi profund marcată de convieţuirea cu saşii, convieţuire pe care o evocă sub formă lirică în volumul „Triumful paparudei”. Poeziile vorbesc despre disoluţia comunităţii săseşti după anul 1945, despre instalarea distrugătoare a comunismului într-un sat din Ardeal. Este o carte despre copilăria paradoxală petrecută în asemenea vremuri când magia şi teroarea basmelor se îmbină cu teroarea mută, reală, otrăvitoare a istoriei. Volumul „este şi o mărturie dureroasă despre comunitatea saşilor din Transilvania, despre acei oameni care, timp de 8 secole, stabiliţi aici, la marginea Europei, nu s-au lăsat înfrânţi de loviturile destinului, dar a căror existenţă a fost aproape distrusă în doar câteva decenii de dictatură comunistă: o mare pierderea istoriei noastre contemporane”, după cum afirmă autoarea în postfaţa volumului publicat iniţial în 1992 la Editura Litera, tradus în limba germană de Dagmar Dusil şi apărut în 2009 cu sprijinul ICR Berlin.

Ora 17:00 Biserica evanghelică

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Bach all’italiana…” – lucrări de J.S. Bach şi D. Scarlatti

Cipriana Smărăndescu – orgă şi spinetă (Roma/Italia)

În Germania sfârşitului secolelor XVII-XVIII, numele familiei Bach devenise sinonimul cuvântului „muzician”, într-o familie extrem de prolifică în plan muzical, cunoscută nu doar prin numele lui Johann Sebastian sau al unora dintre fiii săi, ci şi prin mărturia narativă a paginilor Albumului pentru Anna Magdalena Bach (cea de-a doua soţie a cantorului de la Leipzig). O putere creativă atât de complexă a făcut ca Bach nu doar să condiţioneze coordonatele principale ale stilului componistic german în acea epocă, dar şi să capete forţa de a îmbrăca noi „veşminte”. Bach migrează stilistic, abordând cu mare abilitate elemente inovatoare, cum ar fi modelul italian sau cel al miniaturilor regăsite în albumul mai sus citat. Plecând de la contrastul sonor orgă-spinetă, programul caută să stabilească o punte de legătură între rigoarea modelului german şi caracterul solar al celui italian, între stilul bachian şi cel al contemporanului său, Domenico Scarlatti, între monumentalitatea orgii şi fragilitatea spinetei.

Ora 20:30 Cetate (în caz de ploaie, Sala fostei Case de Cultură)

În ciclul Colonizări culturale

„New Tango, New Jazz” – concert de vibrafon şi acordeon

Accord Vibes (Bucureşti):

Alexandru Anastasiu – vibrafon

Fernando Mihalache – acordeon

Michael Acker – contrabas

 

„Accord Vibes” este un proiect care prezintă un trio de jazz în premieră absolută în România, propunând întâlnirea spectaculoasă a trei instrumente – vibrafonul, acordeonul şi contrabasul –, inedită prin asociere timbrală, susţinere reciprocă şi complementaritate sonoră. Trioul atacă un repertoriu variat, de la tangouri şi valsuri musette la jazz şi compoziţii proprii, valoarea pieselor fiind amplificată prin maniera unică de abordare, aranjamentele originale şi rafinamentul interpretării unui repertoriu aflat la graniţa dintre muzica clasică şi curentul new jazz.

 

Luni 8 august 2011

 

Ora 17:00 Sala fostei Case de cultură

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

Vernisajul expoziţiei de pictură „Dialog cu (in)vizibilul” – Ioan Iacob (Germania)

Curator: Luiza Barcan

 

Artistul plastic Ioan Iacob s-a născut la Biertan în 1954 şi a emigrat în Germania cu toată familia în 1975. A studiat pictura cu Gottard Graubner la Academia de Artă din Düsseldorf, oraş în care trăieşte în prezent. Începând din 2006, a avut mai multe expoziţii personale în România: în Bucureşti, la Galeria Anticariat Curtea Veche şi la Palatul Mogoşoaia, precum şi la Sibiu, în 2007. A realizat ilustraţia volumului Povestea poveştilor de Ion Creangă, publicat la Editura Humanitas. În 2010, a avut o amplă expoziţie personală la Palatul Mogoşoaia şi încă una la Anticariatul Curtea Veche. În 2011, a avut două expoziţii personale, la Galeria Arcade 24 din Bistriţa şi la Biserica Herina, ambele fiind deschise în lunile mai-iunie. A avut numeroase expoziţii personale în Germania şi în alte ţări europene.

 

În ciclul Colonizări culturale

„Musica exotica” – muzică de inspiraţie tradiţională din Africa şi America de Sud

Ansamblul Flauto Dolce (Cluj):

Zoltán Majó – flaute drepte, conducerea artistică

Mária Szabó – flaute drepte

Ágnes Tóth – flaute drepte, percuţie

Mihaela Maxim – soprană, percuţie

Invitat: George Muntean – chitară

Primele avanposturi comerciale europene sunt înfiinţate în Africa de către portughezi, începând cu anul 1482, principalele mărfuri de negoţ fiind aurul, fildeşul, mirodeniile şi, nu în ultimul rând, sclavii. Odată cu descoperirea Americii, comerţul cu sclavi ia avânt, această practică barbară fiind abolită abia în sec. XIX. Tot atunci începe o cursă febrilă de colonizare a Africii de către naţiunile europene, cea mai mare parte a continentului intrând sub stăpânirea Angliei, Franţei, Olandei şi Italiei. Cultura muzicală foarte bogată a continentului african este dificil de clasificat în grupuri definite. Tendinţele şi distribuţia spaţială sunt foarte diverse. Pentru ascultătorul european, muzica de pe continentul african pare neobişnuită, exotică. În muzica pop africană de azi sunt prezente cu pregnanţă rădăcinile muzicii populare. De fapt, muzica pop şi cea tradiţională nu se pot delimita. Malaika, care înseamnă „înger” în limba swahili, este cel mai renumit cântec de dragoste în muzica pop din Kenya (interpretat în 1981 de grupul pop Boney M), precum şi unul dintre cele mai cunoscute cântecele swahili.

 

Colonizarea spaniolă a Americilor a început cu sosirea lui Cristofor Columb (Cristóbal Colón) în emisfera vestică (1492). Pornind de la mici aşezări din Caraibe, spaniolii şi-au extins treptat imperiul în America Centrală, majoritatea Americii de Sud, Mexic şi porţiunile sudice şi centrale ale Statelor Unite de azi. Multiplele faţete ale muzicii din America de Sud s-au dezvoltat din structuri pre-columbiene peste care de-a lungul timpului s-au suprapus mai multe elemente: cel spaniol (influenţat la rândul său de către regiunea culturală islamică din Africa de Nord), cel african (de la sclavii de culoare aduşi din Africa) şi cel afro-american. Acesta din urmă a ajuns în fiecare colţ al Americii de Sud prin intermediul radioului şi a înregistrărilor, conducând la noi sinteze, proces care continuă şi în prezent. De exemplu, bossa nova se revendică din samba (batuque) africană, etc. Cele mai populare genuri din muzica sud-americană sunt: samba (Brazilia), tangoul (Argentina şi Uruguay) şi cumbia (Columbia). Numărul mare de flaute îndrăgite – cum sunt instrumentele muzicale din America de Sud: quena, tarka, antara, siku, etc. – sugerează participarea flautului în acest vast domeniu muzical, care, în cea mai mare parte, a devenit cunoscut şi familiar multora dintre ascultători. Flautul drept (flauto dolce) devine, nu numai în sectorul pedagogic, din ce în ce mai popular, servind, de asemenea, ca substitut pentru flaute indigene din folclor. Vocea, chitara şi instrumentele de percuţie completează flautele în aşa fel încât sonoritatea astfel creată să fie cea sud-americană. Kuntur phawan (El condor pasa) este un cântec popular din Munţii Anzi şi este, probabil, cea mai cunoscută melodie peruviană, textul fiind în limba quechuana. Acest cântec a fost introdus de către Daniel Alomía Robles (1871-1942), un compozitor şi etno-muzicolog din Peru, în anul 1913, într-o zarzuela (operetă spaniolă). Într-o versiune uşor diferită, melodia a fost inclusă în anul 1970 şi în repertoriul celebrului duo folk-rock Simon & Garfunkel.

Marţi 9 august 2011

Ora 17:00 Sala fostei Case de Cultură

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„BACHighlights” – suite pentru violoncel solo

Andrei Kivu – violoncel (Paris/Franţa)

Radu Rădescu mi-a cerut sa scriu ceva despre Bach… Ciineee, eeuu?!? Dar cine sunt eu să-mi permit?! Nu sunt (slavă Domnului!) un critic muzical dintr-aceia (ştiţi dumneavoastră… şi dacă nu ştiţi, puteţi deduce la sfârşitul frazei), pentru simplul motiv că, fiind interpret, nu-mi pot permite să adorm în timpul concertului… Şi, de fapt, nu sunt interpret – pentru că a-mi permite să-l interpretez pe Bach… ar fi poate şi mai grav decât a vorbi despre el! Încerc să fiu un simplu executant, să nu-mi las ego-ul să bolborosească ce-i trece lui prin cap ca să arate ce deştept e, să nu las ochii să mi se rostogolească în cap în felul în care am constatat că publicului îi place să fie gâdilat de către „marii solişti” (cuvinte ca „rafinament” şi „sensibil” nu cred că au ce căuta în vocabularul unui „cunoscător/trăitor” de Bach), să nu-mi las conştientul să bage intelectul (cu nenumăratele lui de speculaţii lipsite de valoare) la înaintare… Cred că e singura şansă a unui muzician; altfel, ne minţim şi pe noi şi pe cei din jur – iar eu sunt destul de bătrân încât să nu-mi pot permite lucrul ăsta! În fine… Pentru că ne aflăm în plin festival de film, vă propun o abordare oarecum tarantinistică: începem cu începutul (suitele I, II), continuăm cu finalul (suitele VI, V) şi ne oprim înainte de a fi atins miezul – pentru că aşa e filmul despre nenea Bach: nesfârşit…

Andrei Kivu

Vineri 12 august 2011

Ora 11:30 Sala fostei Case de cultură

Premieră

Prezentarea pentru publicul din România a instrumentului syntharp,

în colaborare cu Schweizerische Stiftung für Orgeln in Rumänien, Syntharp Instruments şi SC COT srl

Arion Pascal (Teufen/Elveţia) şi Filip Şerbu (Hărman)

 

Syntharp, instrument prezentat în premieră în România, este o creaţie foarte recentă, fiind lansat în premieră mondială în Elveţia, în luna iunie a acestui an. Este primul instrument electronic-acustic cu coarde. Prin intermediul electro-magneţilor, instrumentul permite transformarea sunetelor din mediul electronic analog sau digital în sunete naturale redate de un instrument acustic. Multitudinea de sunete armonice prezente în fiecare din cele douăsprezece perechi de coarde acordate în sistem armonic, sunete accesibile individual, permite instrumentului redarea multiplelor timbre sonore specifice diverselor instrumente naturale şi nu numai. Acest fapt aduce instrumentul nu doar la un nivel superior difuzoarele hi-fi de azi, datorita sunetelor emise într-un mod cât se poate de natural. Syntharp-ul poate fi utilizat ca instrument muzical atât în concerte live, cât şi pentru a reda muzică dintr-un mediu electronic, iar prin intermediul noului software „Celerina” instrumentul îşi poate compune şi reda live propria muzică. Toate aceste caracteristici fac din syntharp un instrument muzical care oferă multiple posibilităţi de utilizare atât în muzica live cât şi în diverse instalaţii de sunet în care sunetul şi imaginea să redea atmosfera dorită. Gama largă de posibilităţi pe care o oferă instrumentul a atras atenţia specialiştilor din multe domenii, începând cu muzicieni şi compozitori şi ajungând până la medicina prin muzică (meloterapie). Intenţia inventatorului său, Arion Pascal, şi a echipei sale din Elveţia este de a colabora cu instituţiile de învăţământ în diverse proiecte educaţionale, de a implementa sisteme syntharp în spatii de relaxare şi de meditaţie, de a oferi diverselor companii o soluţie de sisteme de sonorizare de calitate. Orice propunere de colaborare este bine venită. În stadiul actual, instrumentul atinge un nivel de dezvoltare care permite utilizarea sa în nenumărate modalităţi, cu toate acestea nedând semne că s-ar fi apropiat de limita potenţialului său.

 

Ora 17:00 Biserica evanghelică

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Le passé (re)composé” – compoziţii pentru orgă inspirate din muzica veche

Wilhelm Schmidts – orgă (Würzburg/Germania)

Invitat: scriitorul Hans Bergel (München/Germania)

 

Concertul propune o viziune retrospectiv-cronologică a creaţiei pentru orgă şi are la bază ideea perspectivei istorice novatoare asupra muzicii vechi. Programul este alcătuit atât din compoziţii inspirate din lucrări ale maeştrilor epocilor renascentistă şi barocă, precum şi din prelucrări după teme populare sau arhaice. Fascinaţia pentru trecut, idealizarea unei epoci apuse precum şi redescoperirea trecutului ca sursă de inspiraţie artistică îşi au rădăcinile în spiritul romantic al secolului XIX. Dacă pentru compozitorii romantismului muzical, odată cu redescoperirea şi revitalizarea muzicii barocului târziu, creaţia lui Johann Sebastian Bach devine unul din punctele centrale de referinţă, în special în muzica pentru orgă, secolul XX îşi găseşte (re)surse creative în tot ceea ce ţine de arhaic. Prima parte a recitalului abordează creaţii ale muzicii apusene, iar cea de-a doua, compoziţii care reflectă multiculturalitatea păstrată de-a lungul secolelor în spaţiul transilvănean, aflat la intersecţia influenţelor apusene şi de răsăritene.

 

Hans Bergel (n. 1925, Râşnov) este scriitor şi jurnalist german. Copilăria şi tinereţea şi le-a petrecut în mai multe oraşe din Transilvania. A fost condamnat în procesul grupului de scriitori germani de la Braşov (1959). În cei cinci ani de detenţie executaţi, a trecut prin 18 temniţe. În 1968, a emigrat în Germania. A fost redactor şef la Siebenbürgische Zeitung şi colaborator extern la Bayerischer Rundfunk. Din 1991, este coeditor la Südostdeutsche Vierteljahresblätter.

 

Ora 20:00 Sala fostei Case de Cultură

Premieră

Concert de syntharp,

în colaborare cu Schweizerische Stiftung für Orgeln in Rumänien, Syntharp Instruments şi SC COT srl

Arion Pascal (Teufen/Elveţia) şi Cantemir Coşnean (Hărman)

 

Concertul de syntharp presupune o combinaţie între lucrări în primă audiţie, scrise special pentru acest instrument, şi părţi de improvizaţie. Piesele interpretate sunt compoziţii create special pentru syntharp prin diverse metode: lucrări laureate în cadrul concursului de compoziţie organizat în Elveţia în luna mai 2011, cu ocazia lansării instrumentului pe piaţă, înregistrări cu instrumente acustice şi piese rezultate din folosirea software-ului special creat pentru syntharp, denumit „Celerina”. Acest software permite crearea de compoziţii proprii programului, care pot fi derulate la nesfârşit. fără a se repeta. Exemplele alese pentru concert sunt părţi înregistrate ale unor astfel de compoziţii generate de calculator şi înregistrări vocale combinate cu sunete de sintetizator.

 

Sâmbătă 13 august 2011

Ora 17:00 Biserica evanghelică

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Vater unser im Himmelreich” – concert de muzică vocal-instrumentală

Georgeta Stoleriu – soprană (Bucureşti)

Anca Iarosevici – viola da gamba (Bucureşti)

Ilse Maria Reich – orgă (Landshut/Germania)

 

În anii în care orga din Râşnov a fost construită de către Johannes Prause (1781), Jan Kritikel Kuchar (1751-1829) a compus, sub influenţa lui Mozart, mai multe piese pentru orgă. Fantezia în sol minor a fost aleasă în program pentru că orga lui Prause şi intonaţia registrelor din acea perioadă se potrivesc bine pentru muzica lui Kuchar. Kuchar a fost organist la biserica Sf. Heinrich şi, după aceea, la cunoscuta mănăstire Strahov din Praga, fiind prieten cu cei doi mari compozitori ai epocii, Haydn şi Mozart. Cel din urmă venea deseori la Praga şi mai ales la mănăstirea Strahov, unde îi plăcea mult să cânte la orgă. Fantezia în sol minor de Jan Kritikel Kuchar este compusă în stil clasic, având patru părţi. Concertul începe şi se încheie cu două piese inspirate din rugăciunea Tatăl Nostru, cea care a dat şi titlul programului: o piesă instrumentală, pentru orgă solo, de Bach şi o lucrare contemporană a compozitoarei Felicia Donceanu, care este de fapt o monodie acompaniată de viola da gamba şi orgă. O altă lucrare a Feliciei Donceanu, inspirată din cultura arhaică românească, este prezentată în premieră la Râşnov, într-o formă nouă, mult îmbogăţită: „La curtea lui Petru Cercel”, suită pentru viola de gamba şi orgă, dedicată interpretei Anca Iarosevici. Lucrările unor compozitori celebri, precum Händel şi Vivaldi sunt împletite cu compoziţii de muzică sacră (transilvăneanul Gabriel Reilich şi italianul Giulio Caccini) şi cu lucrări inedite, ale unor compozitori mai puţini cunoscuţi în România (cehul Kuchar şi polonezul Sieprawski). Organista Ilse Maria Reich, soprana Georgeta Stoleriu şi gambista Anca Iarosevici colaborează de peste două decenii în diverse formule ale unor ansambluri de muzică veche.

 

Ora 20:30 Cetate (în caz de ploaie, Sala fostei Case de Cultură)

În ciclul Colonizări culturale

„Pe urmele lui Magellan” – concert de bossa nova şi acid jazz

Ansamblul Favelas (Bucureşti)

Traseul spiritual al colonizării celor două Americi, pornind din Portugalia şi Spania, este refăcut sonor prin acest concert-melanj, care îmbină transfrontalier diverse stiluri şi genuri muzicale de sorginte latină (bosa nova), dar şi curente moderne (acid jazz), în care se regăsesc contopite sedimente din vechile culturi tradiţionale ale băştinaşilor din Lumea Nouă cu aluviunile aduse de cuceritorii europeni.

Ora 21:30 Cetate (în caz de ploaie, Cinematograf)

Special

„Zidul” – eveniment audio-video realizat cu gândul la Zidul Berlinului

Sașa-Liviu Stoianovici – artist vizual (Timişoara)

 

Pe parcursul unei seri, zidul interior al cetăţii Râșnov va fi folosit drept ecran pentru o serie de proiecţii video bazate pe clipuri publicitare est-germane, pe bucăţi de filme vechi din RDG, amestecate, prelucrate şi suprapuse. Rezultatul vizual – un zid informaţional care va purta amprenta deceniului (est-german) 7 al sec. XX – deceniu în care a fost începută construcţia Zidului Berlinului – va fi dublat de mixaje muzicale, şlagăre din RDG şi RFG (o parte dintre discurile redegiste fiind editată tocmai în 1961) amestecate cu diverse alte sunete ale perioadei respective şi nu numai. Efectul poate fi subliniat şi de prezenţa a diverse monitoare/televizoare montate în public, pe care să se desfăşoare un flux independent de informaţie. Cetatea Râşnov şi-a păstrat de-a lungul vremii unicitatea – la fel a făcut-o şi Berlinul de est, după dărâmarea Zidului. Sașa-Liviu Stoianovici este absolvent al Facultăţii de Arte Plastice din Timişoara, promoţia 2003, secţia pictură, unde, în 2004, termină studii aprofundate în pictură, Este un artist vizual preocupat de sunet. Participă la expoziţii şi festivaluri de artă video şi muzică experimentală din Europa. Este interesat de etnografie şi antropologie vizuală. Este membru fondator al grupului de muzică experimentală Nu & Apa Neagră.

 

Duminică 14 august 2011

 

Ora 17:00 Biserica evanghelică

Regele Mihai I al României la 90 de ani

„Royal Harmonies” – muzică pentru ceremonii şi festivităţi (aranjamente camerale pentru tenor, cello, harpă şi orgă)

Roxana Moişanu – harpă celtică (Bucureşti)

Mladen Spasinovici – violoncel (Bucureşti)

Wilhelm Schmidts – orgă (Würzburg/Germania)

Invitat: Dragoş Mihai Cohal – tenor (Milano/Italia)

Programul este alcătuit din duete şi trio-uri inedite pentru harpă celtică, orgă şi violoncel – în care rolurile solistice sau partiturile de continuo sunt preluate alternativ de către protagonişti, în diverse combinaţii –, dar şi din piese solistice din repertoriul muzicii baroce, o parte dintre acestea beneficiind de contribuţia vocii de tenor. Fiind vorba despre un concert aniversar, dedicat Maiestăţii Sale, Regele Mihai I al României, au fost alese cu această ocazie piese reprezentative din sfera muzicii cu conotaţii regale sau imperiale, în care solemnitatea şi distincţia compoziţiilor se combină armonios cu caracterul festiv şi galant al contextelor istorice cărora aceste creaţii le-au fost destinate.

Ora 21:00 Cetate (în caz de ploaie, Cinematograf)

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Moartea obosită” – o călătorie imaginară cu muzică originală live şi inserturi din poeziile lui Emil Botta

Proiecţia filmului „Der Müde Tod” (Germania, 1921), regia: Fritz Lang, scenariul: Fritz Lang, Thea von Harbou

Crenguţa Hariton & ansamblul Einuiea (Bucureşti)

Concept: Radu Rădescu

 

Ajunşi la hanul dintr-un mic sat german, doi tineri îndrăgostiţi fac cunoştinţă brusc cu Moartea. Sub forma unui străin singuratic, Moartea îl răpeşte pe logodnic şi îl sechestrează în spatele unui zid înalt, fără ferestre sau porţi, vecin cu cimitirul. Încercând să îl salveze, tânăra fată găseşte o intrare, în urma unei viziuni onirice. Dincolo de zid o aşteaptă Moartea, care îi oferă trei încercări, scurte doar cât ar arde o lumânare, prin care poate preveni moartea iubitului. Ea devine, pe rând, o femeie din Persia, Veneţia şi China, însă în niciuna dintre situaţiile fantastice nu are succes. Impresionat de credinţa fetei, Moartea îi oferă o ultimă şansă. Are o oră să convingă pe altcineva să moară în locul logodnicului. Secvenţele care se desfăşoară în Persia, Italia, China şi Germania oferă formaţiei ocazia de a face apel la motive muzicale de inspiraţie tradiţională, dar şi de a imagina teme originale şi pasaje improvizatorice, punctate de lirica metaforică a lui Emil Botta.

 

Luni 15 august 2011

 

Ora 17:00 Sala fostei Case de Cultură

În ciclul Colonizări culturale

„El Siglo de Oro en El Nuevo Mundo” – muzică barocă din America Latină

Jugendbachchor (Braşov)

Ansamblul Codex (Sf. Gheorghe – Miercurea Ciuc)

László Kovács – vioară

Csaba Ádorján – violă

Szilárd Chereji – viola da gamba

Zsombor Lázár – violoncel

Árpád Szõgyõr – contrabas

Csaba Ignác Filip – flaut drept, flaut traversier

Invitaţi:

Olivia Iancu & Claudiu Lobonţ – chitară (Bucureşti)

Theresia Bothe – soprană (Mexic)

Conducerea muzicală: Steffen Schlandt

 

Piesa centrală a programului este o misă de Juan Gutiérrez de Padilla (c.1590-1664), compozitor spaniol care a activat în Mexic, în calitate de muzician al „Lumii Noi”. În 1628, a fost numit capelmaistru al Catedralei din Puebla de Los Angeles, centru religios care, la acea vreme, depăşea în importanţă Mexico City. A scris peste 700 de lucrări, în majoritate motete pentru cor dublu, în stil renascentist, stile antico sau în stilul pieselor numite villancicos, cu acompaniament de orgă şi instrumente cu corzi. Programul mai conţine selecţii din lucrările altor compozitori latino-americani din epocă: Juan de Araujo (Peru), Tomas de Torrejon y Velasco (Bolivia) ş.a. Solista unora dintre aceste compoziţii este o soprană care a trăit încă de la vârsta de patru ani într-una din ţările Americii Latine: Theresia Bothe din Mexic.

 

Ora 18:30 Cinematograf

În ciclul Peste opt secole de cultură germană

„Cabinetul figurilor de ceară” – trei povestiri fantastice în imagini mişcate, cu acompaniament muzical live şi decupaje literare din Salman Rushdie şi Serghei Eisenstein

Proiecţia filmului „Das Wachsfigurenkabinett” (Germania, 1924), regia: Paul Leni, scenariul: Henrik Galeen

Crenguţa Hariton & ansamblul Einuiea (Bucureşti)

Concept: Radu Rădescu

Ansamblul Einuiea şi Crenguţa Hariton încearcă, prin armonii sonore şi combinaţii timbrale, să spună trei poveşti enigmatice şi bizare, având ca protagonişti trei personaje emblematice, pe cât de reale în consistenţa lor istorică, pe atât de fantastice ca sursă de inspiraţie pentru scriitori, compozitori sau regizori: califul Harun-al-Raşid, ţarul Ivan cel Groaznic şi Jack Spintecătorul. Ei sunt personajele principale din galeria-panoptic-muzeu gen Madame Toussaint, dar şi din cele trei scheciuri (eterogene ca atmosferă şi întindere) ale peliculei „Cabinetul figurilor de ceară”. Salman Rushdie (în romanul „Harun şi Marea de Poveşti”) şi Serghei Eisenstein (în epopeea cinematografică „Ivan cel Groaznic”) se numără printre creatorii care s-au lăsat fascinaţi de primii doi dintre cei trei eroi ai filmului. Fragmentele literare extrase şi adaptate din operele lor, ca şi savoarea unică a replicilor (împrumutate în traducerea unor inserturi) din biletul de amor al lui Rică Venturiano din „Noaptea furtunoasă” de Caragiale, vin să potenţeze şi să amplifice naraţiunea încărcată de trădări şi amor, de umbre si dedublări, de tensiune sau umor.

Ora 20:30 Cetate (în caz de ploaie, Cinematograf)

În ciclul Soundtracks

„Din Cetatea Filmului în Cetatea Râşnov” – muzică de film cu proiecţii video

Duo Cell’Arpa (Bucureşti):

Roxana Moişanu – harpă celtică

Mladen Spasinovici – violoncel

Invitat: Dragoş Mihai Cohal – tenor (Milano/Italia)

 

Programul este alcătuit din piese celebre din muzica de film în aranjamente pentru harpă celtică şi violoncel (realizate chiar de către protagonişti), dar şi din piese vocale pentru tenor cu acompaniament instrumental. Concertul va fi însoţit de proiecţii nocturne cu secvenţe alese din filmele ale căror coloane sonore i-au inspirat pe muzicieni în alegerea repertoriului.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează