„Acest Parlament ar privatiza politia. Acest Parlament propune eliminarea votului uninominal.”

0

Acest Parlament nu ar acorda niciun fel de ajutor social celor care au fost condamnati pentru fapte penale. Acest Parlament ar privatiza politia. Acest Parlament propune eliminarea votului uninominal. Acest Parlament crede ca Barack Obama nu ar fi trebuit sa primeasca premiul Nobel.

 

Acestea sunt doar cateva din motiunile dezbatute de elevii si studentii din Romania in cluburi sau la competitiile de dezbateri nationale si internationale. Inspirate din Parlamentul Britanic, dezbaterile academice implica un joc intelectual in care doua echipe argumenteaza – in cadrul unor discursuri cu timp limitat – pro si contra unei teme controversate si de actualitate.

Echipele nu isi aleg pozitia pe care o apara, ci le este desemnata pe baza unei trageri la sorti. In acest fel, participantii ajung de multe ori sa apere o pozitie care nu este neaparat aliniata cu propriile credinte. O astfel de practica incurajeaza participantii sa caute argumente obiective, convingatoare si le creaza automatismul de a aborda intotdeauna ambele fete ale unei probleme, dezvoltandu-le astfel gandirea analitica. Mai mult decat atat, timpul limitat de discurs (7 minute) constrange vorbitorii sa analizeze si sa selecteze in timp real cele mai bune argumente si contra-argumente, sa fie concisi si elocventi si sa invete sa sintetizeze informatiile pe care le detin.

Runda de dezbateri este judecata in mod obiectiv de catre unul sau mai multi arbitri. Acestia au rolul de a cantari calitatea argumentelor ambelor echipe si de a decide, pe baza unor criterii solide, care a fost echipa care si-a sustinut mai bine cauza. Contextul competitiv (de a castiga meciul de dezbateri sau competitii – regionale, nationale, internationale) ii face pe practicantii acestui ‘sport intelectual’ sa se documenteze despre teme sociale, politice si economice pe care, poate,  in mod uzual nu le-ar aborda, largindu-si astfel orizonturile cunostintelor.

In Romania, miscarea de dezbateri este coordonata si incurajata de Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica (A.R.D.O.R.). In cei peste 18 ani de activitate, ARDOR a infiintat nenumarate cluburi de dezbateri in liceele si universitatile din Romania. Subiectele discutate in cadrul intalnirilor de club si competitiilor de dezbateri sunt de multe ori in avangarda dezbaterilor publice ale societatii civile din Romania.

Mai mult, dincolo de dimensiunea extra-curiculara a activitatii de dezbateri, ARDOR incearca sa ‘puna umarul’ si la transformarea in bine a sistemului educational formal:  o parte dintre profesorii instruiti de ARDOR in diverse proiecte ‘predau’ dezbateri la scoala – in cadrul unui optional de „Dezbateri, Oratorie si Retorica” adresat liceenilor. Speranta este ca pe termen lung, educatia deliberativa (in care elevii sunt provocati sa gandeasca, sa argumenteze, sa sustina pozitii personale) va inlocui definitiv modelul de ‘memorare-recitare’, inca prezent din pacate in multe dintre scoli; sa inlocuim celebra intrebare cu raspuns unic „Ce vrea sa spuna autorul?” cu ” Hai sa facem procesul lui Lica Samadaul din „Moara cu noroc”. Cine crede ca Lica e singurul vinovat si DE CE?”.

Dezbaterile academice reprezinta mai mult decat un schimb competitiv de argumente intre doua echipe de elevi sau studenti; ele sunt un instrument educational solid care ii ajuta pe tinerii practicanti sa dezvolte un set de abilitati care vor avea mai tarziu un impact major atat in vietile personale cat si in carierele lor. Sunt una dintre putinele activitati care dezvolta o serie de competente care, in momentul de fata, nu sunt stimulate in cel mai adecvat mod de educatia formala din Romania. Abilitatile de lucru in echipa, relationare si comunicare sunt valoroase indiferent de ce vrea sa se faca fiecare atunci cand o sa fie mare. Competenta de a vorbi in public, de a analiza o situatie din cat mai multe puncte de vedere sau de a crea o strategie a discursului si a jocului sunt utile atat in marketing, politica, zona juridica, antreprenoriat, consultanta cat si in IT sau medicina.

La nivel universitar international, dezbaterile academice sunt institutionalizate in majoritatea covarsitoare a universitatilor de prestigiu – in special din zona anglo-saxona (Marea Britanie, Statele Unite, Canada, Australia, Germania, Olanda).  In multe dintre ele sunt constituite departamente de ‘Debate & Public Speaking’ care inglobeaza un numar semnificativ de profesori si asistenti universitari. Fara exceptie, in universitatile din Top 50 Mondial regasim un astfel de program.  Experienta si performanta in dezbateri a unui elev sau student poate face diferenta dintre o scrisoare de acceptare si una de refuz la una dintre cele mai prestigioase universitati din lume. Poate insemna o bursa pentru studiile in cadrul acelei universitati.

Barack Obama, Bill Clinton, Tony Blair sau David Cameron sunt toti fosti campioni nationali la dezbateri academice. Uneori, succesul in viata este determinat de preocuparile din tinerete. Iar dezbaterile sunt una dintre activitatile care promit succesul. In Romania, clasa politica si mass media mai au mult de invatat, la nivel de discurs, de la profesionistii in domeniu din tarile vestice, iar experienta in dezbateri este un punct foarte bun de plecare.

 

 

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează