99 de caracteristici ale unui lider, în viziunea adolescenților români

0

Cum arată portretul robot al liderului în viziunea adolescenților români? 

Fundația LEADERS a realizat în cadrul programului național de educație în leadership pentru liceeni, Leadership Autentic, o cercetare care relevă cum arată liderul pe care tânăra generație l-ar urma. Cercetarea numită “99 de caracteristici ale unui lider” arată care sunt principalele trăsături pe care le au în comun cei pe care liceeni cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani îi considera a fi modele de urmat.

 

Cercetarea s-a realizat pe baza unui exercițiu din cadrul programului educaţional Leadership Autentic. Fără a avea o listă predefinită de caracteristici, cei 251 de elevi participanți în cercetare  au fost rugaţi să aleagă, fiecare, câte trei trăsături fără de care o persoană nu poate fi considerată lider. In consecinţă, suprapunerile de percepţie, repetările de termeni şi celelalte congruenţe în personificare sunt spontane şi nu induse. Programul s-a realizat atât în mediul urban cât și în mediul rural în 13 localități printre care se numără Constanța, Buzău, Cluj-Napoca, Vedea, Brașov, Adjud, Moinești. Având la dispoziție 753 de opțiuni (251X3), ei au folosit doar 99 de caracteristici pentru a defini un lider, ceea ce înseamna că în proporție de 87% adolescenții participanțila Programul Leadership Autentic realizat de Fundația LEADERS împărtășesc aceeași reprezentare a unei persoane considerate lider.

Liderul, în viziunea adolescenților este, în primul rând (în ordinea frecvenței nominalizării caracteristicilor): comunicativ (30%), responsabil, ambițios și încrezător (28%). Următoarele două caracteristici nominalizate sunt spiritul de echipă și răbdarea. Aceste caracteristici au fost alese spontan și au la bază mecanisme de selecție puternic înrădăcinate în sistemul de valori și convingeri. Un studiu despre valorile liceenilor a fost realizat în cadrul aceluiași program educațional în anul școlar 2011-2012 și poate fi găsit integral online pe www.leaders.ro

Studiul integral privind portretul robot al liderului în viziunea adolescenților poate fi descărcat de la următorul link: www.leaders.ro/caracteristicile-liderului/

Programul Leadership Autentic în cadrul căruia a fost realizată această cercetare este o amplă inițiativă educațională și are loc în instituții de învățământ atât în mediul urban cât și în mediul rural. Timp de patru zile elevii selectați au acces la training-uri și activități practice livrate de traineri cu experiență de peste 6 ani în dezvoltarea programului, participanții având acces și la platforma de orientare vocațională JVIS și beneficiind de consiliere pentru viitoarea carieră.

Înscrierile pentru programul Leadership Autentic sezonul 4, anul scolar 2012-2013, dezvoltat de Fundația LEADERS au început și se pot face aici: www.leaders.ro/inscriere-autentic. Programul beneficiază de sprijinul partenerilor tradiționali principali precum Petrom, BRD Groupe Societe Generale, AVIS

_______________________________________________________

Fundația LEADERS își propune să fie cea mai puternică sursă de idei și oameni valoroși din Romania. Contribuim la transformarea modernă a Romaniei prin dezvoltarea unor lideri responsabili și a unei mentalități orientate către implicare și acțiune. Fundația LEADERS dezvoltă și implementează programe menite să dezvolte potențialul de lider al fiecărui participant, bazate pe impartășirea de cunoștințe, de experiențe și de idei. Programele LEADERS sunt adaptate tuturor celor care doresc să se dezvolte, indiferent de vârstă sau nivelul de experiență, sunt inovative ca metodologie și tematică, sunt flexibile, incluzând și module în interval de timp scurt și sesiuni de durată mai lungă. Printre cele mai importante inițiative ale Fundației LEADERS se numără Leadership Autentic,LEADERSSchool, LEADERS Education șiLEADERSAcademy.

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează