Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Profesorii SuperTeach, despre puterea comunităților și cât de importantă a devenit pentru elevi apartenența la un grup, în timpul pandemiei

0
  • Conferința „SuperTeach Mureș – Puterea și importanța comunității”, organizată de liderii comunității SuperTeach Mureș Ana Bordan, Ana Gorcea, Larisa Cati – facilitatori în Mentalitate Deschisă în Educație, a fost al 5-lea eveniment hibrid regional al SuperTeach și ultimul din acest an școlar;

  • Elena Lotrean, fondator Școala Finlandeză Sibiu: „Profesorul e lider și antreprenor în clasa lui, poate deveni lider și antreprenor și în comunitatea sa”;

  • Simona Baciu, fondator Transylvania College: „Să ne plângem de sistemul educațional e ca și cum ne-am plânge de noi înșine”;

  • Oana Moșoiu, trainer și asistent universitar la Universitatea din București: „Ne putem gândi la o comunitate ca la o rețea neuronală. Un neuron singur nu poate supraviețui, dar într-o rețea cu alții, crește și creează un creier mai puternic.”

Profesorii din Târgu-Mureș, jud. Mureș, și-au dat întâlnire online sâmbătă, 19 iunie a.c., la cea de-a 5-a conferință regională organizată de asociația națională SuperTeach, dedicată transformării educației din România. De această dată, discuțiile lor s-au centrat pe importanța comunităților, un element vital în mentalitatea deschisă, care prioritizează să îi vedem pe ceilalți din jurul nostru, să îi ascultăm și înțelegem.

Emanuela Patrichi, profesor ciclu primar la Școala Gimnazială Dacia din Târgu Mureș, a povestit despre experiența sa din timpul liceului pedagogic, când chitara și pasiunea de a cânta au ajutat-o să înțeleagă cu adevărat importanța creării și dezvoltării de comunități. „Pandemia ne-a adus și un lucru bun, contribuind la o imensă cancelarie virtuală, cu dascăli din toată țara”, în care s-au putut sprijini și învăța să fie mai buni în fiecare zi, a punctat aceasta. Patrichi a adăugat: „Starea de bine începe cu noi, iar aceste comunități, fie și virtuale, îi ajută pe profesori să găsească punctele lor forte și să se conecteze la alții care îi pot ajuta”.

Simona Baciu, fondator al Transylvania College, a povestit despre comunitățile de schimbare, dar și despre faptul că „avem alegeri” și că profesorii „pot fi cei care așteaptă să se întâmple ceva sau cei care așteaptă, reflectează și fac ceva”. Aceasta a subliniat că a te „plânge de sistemul educațional este ca și cum ne-am plânge de noi înșine” și că „depinde de fiecare dintre noi să facem lucrurile așa cum ne dorim să fie”, îndemnând profesorii să pornească de la o viziune clară „Cum își doresc să arate anul școlar viitor?” Baciu le-a amintit profesorilor că ei sunt cei care aleg, în fiecare zi de luni, dacă intră în clasă încrezători și cu un zâmbet pe buze sau așteptând în van ca altcineva să le rezolve problemele.

Aceeași idee de independență a alegerilor a fost subliniată și de Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach și Președinte al Institutului Dezvoltării Personale, care a menționat că cei mai mulți dintre noi credem că „viața noastră depinde în proporție de 75 – 80% de ceilalți”, ceea ce limitează puterea pe care simțim că o avem de a face schimbări în comunitate. Profesorii care operează cu o mentalitate deschisă nu doar că pleacă la drum cu gândul „că pot schimba ceva în comunitate”, ci le transmit această idee importantă copiilor de la cursuri, astfel încât generația lor „să răstoarne procentajul și să creadă că 80% din putere este la ei”.

Elena Lotrean, fondatoarea Școlii Finlandeze din Sibiu, a întărit ideea că toți actorii principali din orice comunitate, școala (cu profesorii, elevii și părinții săi), autoritățile locale și mediul de afaceri „trebuie să nu mai fie niște insule separate, ci să construiască podurii unii cu alții”, uniți de un scop comun. Ea a menționat că „profesorul e deja lider și antreprenor în clasa lui, ar putea să devină lider și antreprenor și în comunitatea sa”. Cultura antreprenorială nu înseamnă „să avem o mie de resurse sau să le facem pe toate, ci să folosim eficient toate resursele de care dispunem și să direcționăm acele resurse către proiectele care contează pentru noi”.

În încheierea conferinței, Oana Moșoiu, trainer și asistent universitar la Universitatea din București, a transpus ideea de comunitate într-o imagine plastică memorabilă, asemănând grupurile cu rețelele neuronale. „Un neuron singur nu poate supraviețui, dar într-o rețea cu alții, crește și creează un creier mai puternic.” În mod similar, împreună, profesorii pot reuși lucruri mai mari, nu doar în clasa lor, ci și în comunitățile mai mari. Oana Moșoiu a amintit faptul că „o rețea acționează mai multă cunoaștere, energie și idei, compensează lipsurile individuale și constituie o plasă de siguranță pentru situațiile de criză”. Astfel, ea a sfătuit audiența să utilizeze comunitățile ca spații sigure din care pot afla informații sau soluții pentru provocările cu care se confruntă, punând întrebări și folosind resursele pe care oamenii din jurul nostru ni le pun la dispoziție.

Despre Asociația SuperTeach

SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.

Asociația SuperTeach acționează pe 3 direcții:

Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 22 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 100 de webinarii și 14 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.

Traininguri: 720 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit gratuit cursul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație” (4 zile), realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale.

Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.

Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.

Mai multe detalii despre SuperTeach pot fi regăsite pe site-ul oficial și pe pagina de Facebook a asociației. Profesorii pot găsi resurse utile și pe grupul de Facebook SuperTeach.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.