Începe DataMathLab, programul care aduce matematica în viața reală

1

Până pe 2 octombrie 2023 profesorii de matematică de gimnaziu din Brașov, Dâmbovița, Prahova și Sibiu se pot înscrie la DataMathLab, primul program din România care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme din viața reală.

Programul vine ca răspuns la o problemă care costă România miliarde de lei anual: analfabetismul matematic, adică incapacitatea elevilor de a rezolva probleme din viața de zi cu zi folosind cunoștințele de la școală. 

Rezultatele testelor internaționale precum PISA și TIMSS arată că elevul mediu român se situează mult sub media europeană. Mai bine de patru din zece elevi români nu știu să rezolve probleme din viața cotidiană folosind matematica pe care o învață la școală. Dacă nu înțeleg cum să folosească matematica în viața lor și cum se colectează, analizează și interpretează datele din jurul lor, elevii nu pot să ia decizii bune pentru viitorul lor și să contribuie ca cetățeni activi în societate.

Lipsa de conectare între școală și viața reală, metodele de predare, problemele abstracte și evaluările folosite de profesori în școală sunt printre cauzele principale. 

Pe parcursul acestui an școlar, 10 echipe de profesori selectați în program au șansa să exerseze alături de o echipă de formatori și de colegi din alte școli cum să ajute elevii să înțeleagă matematica și să producă impact la clasă, cu:

  • 80 ore de curs blended learning incluzând întâlniri sincron, lecții gata de parcurs în ritm propriu, sesiuni de reflecție și feedback, sprijin de la traineri-profesori de matematică în proiectarea propriilor lecții, inspirate din practicile școlilor de top și bazate pe dovezi
  • peste 50 de lecții gata de predat potrivit nevoilor elevilor, direct la clasă,
  • activități de învățare împreună cu colegii de program, facilitate de un profesor experimentat, în cadrul unei comunități de practică.

Progresul profesorilor și al elevilor va fi măsurat pe tot parcursul anului, iar rezultatele vor fi îmbunătățite pentru profesorii care vor urma programul în anii următori. Până în 2026, programul își propune să aducă o schimbare vizibilă în practica a 600 de profesori de matematică, cu impact direct pentru 100 000 de elevi.

„DataMathLab este primul de acest fel din România care oferă o soluție integrată, cu training aplicat și exemple conectate la probleme din viața reală. Nu oferim rețete, ci lucrăm împreună cu profesorii și propunem un mix de metode care îmbină tradiționalul cu modernul, investigația cu explicația, respectând programa școlară românească. Ne dorim ca elevii nu doar să aplice formule pe care le uită după ce se încheie școala, ci să comunice în limbaj matematic, iar pentru asta trebuie să învețe cum să gândească matematic, ținta principală a oricărui profesor pasionat de această disciplină.”  spune Măriuca Morariu, directorul executiv Aspire Teachers. 

Echipa de profesori-formatori ai programului include cadre didactice de prestigiu: Ariana-Stanca Văcărețu – autoare și coordonatoare de programe de educație și cercetare matematică, Daniela Vasile – consultant educațional pentru programul Bacalaureat Internațional și director de curriculum la Avenor College, Constantin Lomaca – liderul Departamentului de Ştiinţe la Franconian International School, formator și consultant educațional.

Resursele gata de predat aduc în prim plan probleme conectate la viața reală, date și grafice pe care elevii le vor folosi în viitor, după modelul PISA. Ele implică lucru în echipă, jocuri, investigație, aplicații interactive care ușurează înțelegerea și fac învățarea plăcută.

Pe lângă activitățile de învățare și unitățile planificate cu ghidurile și fișele gata de predat, profesorii își pot conecta clasele cu profesioniști în matematică și statistică din diferite domenii, direct în timpul orelor.

Programul este creat de asociația non-profit Aspire Teachers care din 2021 a testat cu succes mai multe componente, observând că elevii din grupul de intervenție performează mai bine decât cei din grupul de control la teste cu probleme în context autentic din materia studiată. În plus, majoritatea elevilor sunt mai atenți decât de obicei și se implică mai mult în timpul orelor de matematică ale profesorilor care folosesc resursele din program. 

Programul nu implică costuri pentru participanți, fiind susținut de Romanian-American Foundation. 

Profesorii interesați trebuie să completeze un singur formular de înscriere pe școală, disponibil la aspireteachers.ro/datamath.

 

Despre Aspire Teachers

Din 2016, Aspire Teachers conectează școala cu viața reală prin profesori excelenți pentru fiecare copil din România. ORganizația non-profit susține formarea de calitate a profesorilor din România prin activități aplicate de pregătire cu o curriculă multidisciplinară, cu practici pedagogice de impact adaptate la realitățile secolului 21. Împreună cu ei, dezvoltă comunități de practică și resurse educaționale concentrate pe competențele viitorului, pentru o generație de copii și tineri adaptați economiei globale.

aspireteachers.ro
facebook.com/AspireTeachers 

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 55 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Un comentariu

  1. avatar

    Doresc să particip la cursurile de formare.
    Sunt profesor de matematica la Scoala Gimnazială nr 25 Brașov.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.