Cine sunt eu?

0

Introspecție. Analiza eului. Arborele genealogic al familiei. Cercetări privind propria identitate. Acceptarea, afirmarea și expresia identității… Toate într-un loc minunat, cu o deosebită semnificație istorică – Praga.

Acestea au fost activitățile la care au participat patru eleve ale Colegiului Național Mihai Eminescu din Baia Mare în perioada 5–10 noiembrie 2013, în cadrul primei reuniuni de proiect cu tema Cine sunt eu?, parte a parteneriatului multilateral Comenius COM-13-PM-673-MM-DE, Walking in each other’s shoes.

IMG_5681 - Copy

Grupul, cuprinzând elevele Andra Elekes și Daria Dobra din clasa a X-a C, Mihaela Buda și Teodora Șandor-Martin din clasa a X-a E, coordonate de dna director adjunct prof. dr. Ileana Vasilescu, dna profesoară de educație artistică Cristina Rettegi, profesor coordonator Elena Iercoșan, la pregătirea materialelor contribuind și dna profesor psiholog Steliana Pop, precum și dna profesoară de științe sociale Laura Szebeni, s-au întâlnit, au lucrat și socializat cu elevi și profesori din alte țări europene: Spania, Portugalia, Irlanda de Nord, dar și Turcia. Scopul acestei întâlniri a fost să faciliteze construirea identității participanților și conștientizarea acestora asupra multiplelor fațete care formează entitatea personală.

Reuniunea organizată de Obchodní akademie, Praga, este prima din cele 4 mari întâlniri programate în cadrul parteneriatului. Contextul în care se încadrează prezentul proiect și ideea de la care a pornit țin de momentul de cumpănă prin care trece Europa astăzi: criza din zona euro, percepțiile disparate și nu întotdeauna pozitive ale estului despre vest, nordului despre sud și vice-versa. Toate acestea duc la multe întrebări fără răspuns: Se va dezintegra oare Europa sau vom găsi o cale de a construi un viitor comun? Cum va arăta acest viitor comun și care va fi locul fiecăruia dintre noi?

IMG_5054

Așadar, scopul acestui proiect este să ajute școlile și elevii să descopere Europa din perspectiva celorlalți cetățeni europeni. Cu alte cuvinte, suntem invitați să „ne încălțăm cu pantofii altuia și să umblăm în ei” (Walking in each other’s shoeso traducere ad-literam a unei expresii turcești), adică să vedem lumea cu ochii celuilalt. Credem că numai prin procesul de inter-cunoaștere putem deveni empatici, iar empatia este cheia ce ne va ajuta să descoperim aspecte inedite ale culturii celuilalt, precum și ale culturii proprii.

Pe parcursul celor doi ani de proiect, patru întrebări-pilon ne vor ghida trecerea de la eu la noi și de la prezent la viitor:

  • Cine sunt eu? (identitatea personală și socială)
  • Cine este celălalt? (imersiune în diversitatea Europei)
  • Cine voi fi eu? (dezvoltarea competențelor și a abilităților pentru piața muncii)
  • Cine vom fi împreună? (construirea imaginii ce reprezintă viitorul Europei)

În concluzie, obiectivele parteneriatului se rezumă la patru aspecte mari, ce vor fi urmărite în fiecare reniune de proiect:

  • dezvoltarea empatiei (la nivel analitic, emoțional și practic)
  • încurajarea elevilor de a-și dezvolta competența de gândire superioară
  • conștientizarea elevilor asupra diferitor opțiuni în viață, care sunt în continuă schimbare
  • încurajarea elevilor de a-și dezvolta abilitățile de analiză și anticipare.

Elevii cuprinși în acest parteneriat Comenius așteaptă cu nerăbdare următoarea întâlnire de lucru, ce va avea loc în primăvara anului viitor în Italia și la care va fi abordată tema alterității.

Facebook

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează