START ”Iarmaroc la Sat – Festivalul Creației și Artelor”: o oază de tradiție și inovație și-a deschis porțile în Parcul Etnografic din Cluj

0

Haine din cânepă importată din Ucraina, o băutură din miere de albine premiată la nivel mondial sau bijuterii făcute din componente de calculatoare și telefoane vechi, reciclate, printre atracțiile Târgului de Creatori.

Astăzi, în Parcul Etnografic “Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, a debutat festivalul ”Iarmaroc la Sat”, ce se desfășoară în perioada 17-19 mai. Cu peste 50 de creatori adunați într-un singur loc, festivalul este un loc de întâlnire a comunității creative, dar și un veritabil promotor al sustenabilității și al unicității. De la bijuterii prețioase realizate din materiale reciclate, până la haine și accesorii unice, fiecare produs expus poartă amprenta unui meșteșug original. Originale sunt și activitățile care completează Târgul de Creatori, pentru a oferi vizitatorilor Iarmaroc la Sat o experiență completă de festival: concerte de muzică acustică și pe vinil, expoziții de artă, echitație, proiecții de film în aer liber (cinema silențios), spectacole de cultură, felurite ateliere – atât pentru cei mari, cât și pentru copii, fun park pentru câini, dar și zone de mâncare și băutură pe alese.

În cadrul evenimentului „Iarmaroc la Sat„, accentul este pus pe produse sustenabile și valoroase, promovând creatori și articole speciale, care nu se găsesc cu ușurință în altă parte. Iarmaroc își propune să schimbe mentalități. Prin diversitatea produselor și materialele folosite, Târgul de Creatori evidențiază nu doar talentul, ci și importanța protejării mediului înconjurător și nu numai. 

„Ne diferențiem prin faptul că folosim cânepa ca material principal, pe care o producem chiar noi. Importăm fibra de cânepă din Ucraina și utilizăm tehnologii tradiționale rusești, echipamente din primele decenii ale anilor 1900, creând astfel design-uri proprii. Emblema firmei, cucul, simbolizeaza primăvara și renașterea, sugerând revitalizarea cânepei”, spune Ionuț Rus, fondatorul ”La Ionescu”. Potrivit acestuia, deși majoritatea clienților provin din străinătate, generația ”millennials” din România începe să arate un interes crescut pentru aceste produse unice.

Unicitate este cuvântul de bază și pentru ”Mied”, o băutură cu un caracter distinct și o istorie impresionantă. „Noi facem o băutură din miere de albine. În loc să fermentăm cerealele ca în cazul berii, utilizăm tehnologia de fermentare a mierii de albine. Este cea mai veche băutură din lume, grecii o numeau ‘băutura zeilor’, astăzi se numește ‘Mied’ și se remarcă de asemenea prin procentajul redus de alcool pe care îl are. Această băutură este populară în Etiopia și Polonia, este un produs fără gluten și e băutura ideală pentru o întâlnire cu prietenii sau de stat la o vorbă,” a explicat Mihai Negoț-Catrinoiu, unul dintre producători. Iarmaroc la Sat devine astfel un etalon al prestigiului și tradiției, aducând în prim-plan produse autentice care celebrează diversitatea culturală și istorică.

Produsele naturale, sau din materiale reciclate, printre ”vedetele” Iarmarocului

Iarmaroc la Sat promovează, bineînțeles, produse handmade și naturale. Aici, fiecare articol expus reflectă o combinație de tradiție și inovație, oferind vizitatorilor ocazia de a descoperi produse autentice și de calitate. 

„Produsele noastre sunt complet homemade, toate materialele folosite, precum ceara, fitilul și parfumurile, sunt alese de noi. Produsul finit este o gamă largă de lumânări realizate cu dragoste. Pentru noi, Iarmaroc este un festival de suflet și ne simțim conectați cu ambientul de aici. Ne remarcăm prin utilizarea unor ingrediente cât de natural posibile, iar elementul unic este reprezentat de mirosul proeminent și persistent al lumânărilor,” a declarat Răzvan Lica, producătorul brandului de lumânări ”Micul Paris”.

Festivalul acesta este locul unde unicitatea și sustenabilitatea se întâlnesc, o dovedește cel mai bine ”Precious Circuit”, o afacere gândită de o tânără pentru care componenta ecologică e cea care contează cel mai mult: alături de prietenii ei, ea creează bijuterii și accesorii fabricate din piese reciclate de la calculatoare, telefoane și alte obiecte electronice. „Se iau componente din calculatoare sau telefoane vechi și se modelează astfel încât produsul final să fie bijuterii și accesorii gata de purtat,” explică Dana Rusu, fondatorul brandului. Cu o poveste de suflet și un concept bazat pe reciclare, Precious Circuit își propune să sensibilizeze publicul asupra importanței consumului conștient și a reciclării. „Avem și o colaborare cu o companie de reciclare , dar am și primit și primim în continuare componente de la persoane fizice. Materialele pentru multe din bijuteriile pe care le avem acum sunt din donații preponderent,” subliniază Dana Rusu.

Evenimentul „Iarmaroc la Sat” este primul din seria ”Iarmaroc” desfășurat în format fizic, fiind un loc de întâlnire a comunității de creatori. „Este un eveniment unic pentru că totul este autentic și se pune accentul pe întoarcerea la rădăcini. Publicul are posibilitatea să aleagă dintr-o varietate de activități, inclusiv activități de creație, proiecții de cinema silențios, zona de târguri de creatori, hamace și concerte. Participanții sunt încurajați să descopere și să experimenteze autenticitatea, să cunoască creatorii și să îi susțină, cu un focus principal pe sustenabilitate’, explică unul dintre organizatori, Raluca Bogdan. 

Pe scurt, despre Iarmaroc la Sat

  • Târgul Creatorilor – 50+ standuri cu produse tradiționale, contemporane, cosmetice și gourmet, de la creatori locali din toată țara;

  • Relaxare și lectură – un book-truck de unde se pot împrumuta cărți și reviste, zeci de hamace instalate între copacii înfloriți din livadă;

  • Artă și cultură – instalații de artă, expoziții de pictură, sculptură și fotografie, proiecții de film, piață de viniluri;

  • Teatru în aer liber – cu piese pentru copii și piese pentru adulți;

  • Muzică acustică: 10+ concerte live de tip acustic ascultate în aer liber, de pe pătură, cu Mihail, Dora Gaitanovici, Valeria Stoica și mulți alții

  • Muzică @vinil: 9+ DJs care vor mixa live, exclusiv de pe vinil, melodii rare din toată lumea și din toate deceniile;

  • Experiențe educative și dezvoltare personală – ateliere interactive de creație, artă & sustenabilitate, demonstrații de creație de meșteșug tradițional, discursuri publice pe teme cultural – antreprenoriale;

  • Zone pentru copii – loc de joacă interactiv, ateliere educaționale de inginerie, biologie, artă, interacțiuni cu animalele, introducere în echitație;

  • Bucătărie autentică – mâncare gătită la foc domol, băuturi produse în România, delicii sănătoase și vegane.

Prețul unui bilet de intrare este de 30 lei pentru o singură zi și 45 lei pentru toate cele 3 zile ale festivalului. Biletele se pot achiziționa de AICI sau de la intrare. 

Despre IARMAROC.com

IARMAROC.com a luat naștere din dorința de a crea un spațiu unde creativitatea umană este mai importantă decât producția în masă și tradițiile sunt duse mai departe de la o generație la alta. 

În prezent, este un sprijin de încredere pentru 300+ de creatori activi în platformă, 1.000+ de creatori pe waitlist, 10.000+ de produse autentice create la noi în țară și 170.000+ de susținători ai proiectului în anul 2023 – cu o creștere de 240% față de anul precedent.

Despre Asociația pentru Inovare Artistică – A.I.A.

Entitatea socială a IARMAROC.com este A.I.A. – care încă din 2020 caută oportunități să unească comunitățile locale din Cluj și să creeze un cadru de manifestare cât mai complet și complex pentru artiștii locali aflați la început de drum. Practic, acesta a fost scopul pentru care IARMAROC și A.I.A. au fuzionat anul acesta. 

Această fuziune este celebrată acum, cu prima ediție a “IARMAROC la Sat”, un demers clădit în continuarea celor 10 ediții de “AIA la Sat” – primul eveniment care a deschis, practic, Parcul Etnografic Național „Romulus Vuia” pentru publicul festivalier.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Susținut de: BCR

Finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), Primăria și consiliul local CLUJ-NAPOCA, Consiliul Județean Cluj

Sprijinit de: Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca

Parteneriat cu: Green Room Studio, MeloMelanj, BeeSwings, Bilete.ro

Glăsuit de: Rock FM, Magic FM
Promovat de: Cluj.com, Cluj 4 Ever, Cluju.ro, Clujul Cultural, Evenimentar, Empower Artists, Gen Știri, I like Cluj, Magic FM, Radio Cluj, România Pozitivă, ȘtiriMed, Via Cluj TV, Zile și Nopți, VisitCluj

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 55 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.