Eleve de la ’’Eminescu’’ discută problema mediului în proiect Comenius în Spania

0

Eleve de la ’’Eminescu’’ discută problema mediului în proiect Comenius în Spania

Elevele Colegiului Naţional ‘’Mihai Eminescu’’  Dunca Mădălina şi Roxana Vinţ din clasa a Xa C şi Gabriela Nicolae din clasa a XIa C, împreună cu doamnele profesoare Elena Iercoşan şi Ileana Vasilescu au participat în localitatea Arcos de la Frontera din Spania, la proiectul Comenius ‘’Conflicting Past – Common Future : A practical Survival Guide for Young European Citizens ‘’

( finanţat de Comisia Europeană).

Partea interesantă şi importantă a regiunii Andalucia e faptul că îmbină arhitectura mediteraneană (aşezări „albe”, aglomerate, construite în trepte ,parcă ar fi etajate) cu arhitectura maurilor, care, de fapt, stă la baza multor aşezări. Multe din castelele şi bisericile sau catedralele pe care le-am văzut au fost iniţial moschei şi palate ale maurilor.Avantajele participării la un asemenea proiect rezidă în faptul că ţi se oferă posibilitatea cunoaşterii unor culturi diverse într-un spaţiu restrâns, acumularea de cunoştinţe vii, desprinse de enciclopedii, dar care vin să întărească ceea ce ştiai deja din acestea şi stabilirea unor legături strânse cu persoane din locuri îndepărtate, cu care de altfel nu ai fi avut şansa să te întâlneşti vreodată pe cont propriu. (prof. Elena Iercoşan)

Bianca Lang : Ce v-a determinat să faceti parte din acest proiect?

Roxana Vinţ : Totul a început când a avut loc reuniunea de proiect din Romania şi eu am acceptat să găzduiesc o fată din Polonia.Împreună cu elevii din Germania, Polonia,Lituania am făcut un tur al Maramureşului. Mi s-a părut interesant să cunoşti oameni cu tradiţii şi cultură diferite, de aceea mi-am dorit să continui. Ne-am implicat, deci, în continuare în proiect, împreună cu doamnele profesoare.

B.L.: Ce alte ţări au mai fost implicate în acest proiect?

Roxana: În afară de noi şi ţara gazdă, Spania, la proiect au mai luat parte elevi din Italia(de la Instituto di Istruzione I.T.I.),  Portugalia (Externato de Penafirme) şi Grecia (Liceul general nr. 2 din Hortiatis).

Tema proiectului a fost una de mare actualitate pentru macrosistemul terestru: Degradarea mediului, prin prisma interventiei omului. Pe parcursul celor 4 zile cât a durat reuniunea de proiect, au avut loc dezbateri, prezentarea unor materiale power point despre regiuni afectate de conflictul om-mediu, prezentarea mediului geografic din fiecare ţară participantă şi excursii care au avut ca scop cunoaşterea unei regiuni impresionante din punct de vedere geografic, istoric şi cultural : Andalizia .Nu foarte bine dezvoltată economic, pentru că nu are resurse importante de subsol şi pentru că este cel mai arid dintre teritoriile autonome spaniole, însă cu cele mai îndrăgite plaje (cea mai renumită este Costa del Sol) şi cu cea mai mare densitate a populaţiei, Andaluzia este formată din opt provincii: Cadiz, Granada, Huelva, Jaen, Cordoba, Almera, Malaga şi Sevilla.

B. L.: A fost un concurs sau pur şi simplu prezentare de proiecte?

Gabriela Nicolae: De fapt, nu a fost nici concurs, nici prezentare de proiecte ci, în cadrul proiectului ‘’Conflicting Past – Common Future : A practical Survival guide for Young European Citizens ‘’ , echipa de elevi din fiecare ţară participantă, coordonaţi de profesori, au prezentat ipostaze istorice ori economice care au dus la modificarea mediului geografic şi care în cele mai multe situaţii au afectat nu numai mediul, ci şi sănătatea oamenilor. Noi, spre exemplu, am prezentat efectele pe care dezvoltarea industrială, în speţă mineritul din împrejurimile Băii Mari ,le-au avut asupra mediului şi asupra populaţiei.Am avut în vedere efectele mineritului şi prelucrării metalelor asupra ariilor naturale protejate.

B. L.: Unde aţi stat?La hotel, cazare particulară?

Roxana: Am stat în gazdă la elevii participanţi, pentru că şi noi, la rândul nostru, am găzduit elevi care au participat la reuniunea de proiect care avut loc la Colegiul Naţional ,,Mihai Eminescu ‘’.

B.L.: Unde a avut loc prezentarea acestor proiecte?

Gabriela: Toate prezentările s-au făcut la liceul spaniol implicat în proiect – IES Guadalpeña.

B. L.: Ce vărstă aveau ceilalţi elevi din proiect?

Roxana:  Toţi elevii implicaţi în proiect erau liceeni; nu au participat elevi de gimnaziu.

B. L.: Ce părere aţi avut despre liceul lor, în comparaţie cu Colegiul Naţional ‘’Mihai Eminescu’’?

Gabriela: În primul rând, era mult mai nou decât al nostru, adică fusese construit în anul 2003, erau dotări superioare liceelor din România pentru că în Spania se alocă fonduri mult mai mari pentru învăţământ.

Roxana: Am vazut sala în care erau laptopuri la fiecare masa, deci pot să zic că erau mai bine dotaţi din punctual acesta de vedere.

Gabriela: Ce mi s-a părut neobişnuit la ei, sau poate doar diferit de cum este la noi, era programul : începeau orele la 8 şi 10 minute, aveau ore de curs încontinuu, o jumătate de oră pauzaă şi, din nou, trei ore de curs.

Roxana: Ne-am aşteptat să aibă cantină … nu aveau. Îi spuneau ei aşa, dar era ca şi la noi, un chioşc, cu singura diferenţă că le făceau sandvish-uri.

Gabriela: În afară de faptul că aveau laptopuri, nu mi s-a părut cu mult mai dotat. La dimensiuni era cam cât al nostru. În schimb, am rămas impresionată de condiţiile pe care le ofereau pentru sportivi: terenuri de baschet şi fotbal, sală de gimnastică. Din punctul acesta de vedere stăteau mai bine. Diferit este şi faptul că, celor care stau departe de liceu le este asigura transportul cu autobuzul până la şcoală.

B.L.: Se poartă uniformă la ei în liceu?

Roxana: Nu se poartă, dar problema nu era asta, ci faptul că aveau o îmbrăcăminte chiar nepotrivită…

B.L.: Ce impresii v-a lăsat oraşul?

Gabriela: Cu toate că prima zi nu ne-a oferit condiţii foarte bune de vizită, adică ploua şi era frig, nouă ne-a plăcut foarte mult. Partea veche a oraşului e situată pe coastă şi era destul de anevoios să tot urcăm şi să coborâm panta aceea abruptă…Dincolo de aceste aspecte, Arcos de la Frontera este un municipiu în provincia Cádiz ( Andaluzia), cu o istorie impresionantă şi cu multe clădiri interesante din punct de vedere arhitectonic.

Roxana: Dar dacă ai timp să-l vezi şi te ajută şi vremea frumoasă, chiar e extraordinar ! E genul acela de oraş cu construcţii tipic mediteraneene, cu case albe şi flori la fiecare balcon…Pe lângă oraşul în care am fost cazate, am mai vizitat Sevilla,Ubrique (parte a oraşelor albe) şi Cadiz.

Gabriela: În Sevilla am văzut Catedrala, a doua ca mărime din Eurpoa, cu renumitul turn LaGiralda care, iniţial, funcţiona ca o giruetă. Partea grea a fost când a tebuit să urcăm pe pavaj efectiv, nu scări, în pantă…şi tot urcai şi nu se mai termina…Dar şi când am ajuns…panorama Seviliei îţi tăia răsuflarea!Te simţeai stăpân asupra tuturor şi liber precum pasărea cerului să poposeşti vizual asupra fiecărei părticele a oraşului.

B.L.: Cum v-aţi înţeles cu ceilalţi elevi participanţi?Mai ţineţi legătura cu ei?

Roxana: Ne-am înţeles cu toţi bine, pentru că motivaţia era comună : un viitor comun, în ciuda diferenţierilor geografice sau culturale. Ţinem legătura, dar numai cu elevii la care am locuit pe durata reuniunii de proiect.

Provincia Andaluzia a servit vreme de secole ca teritoriu pentru multe popoare (iberii, romanii, maurii, cartaginezii şi evreii), fapt care a dus la multiculturalitatea locală. Acest fapt se rerflectă în primul rând în combinarea stilurilor arhitectonice. Andaluzia este cunoscută şi pentru vinuri (Malaga, Jerez ş.a.), coride, muzica şi dansul Flamenco, care de altfel au reprezentat şi pentru noi prilejuri extraordinare de a interrelaţiona cu oameni şi locuri.

În spatele unei experienţe de descoperire a unor locuri speciale stă faptul că nu poţi cunoaşte cu adevărat rezonanţa unui teritoriu dacă nu eşti aproape de oamenii care de-a lungul anilor l-au apărat, l-au iubit şi l-au modificat după propriile lor necesităţi. (prof. Ileana Vasilescu)

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează