Efectele migratiei asupra copiilor ramasi acasa

0

Monitorizarea flexibila a copiilor ramasi acasa, in functie de necesitatile acestora, implicarea scolii in procesul de identificare a copiilor, semnarea unui contract educational cu unitatea de invatamant de catre persoana care va ingriji copilul, acestea sunt doar cateva dintre posibilele solutii pentru imbunatatirea situatiei copiilor ramasi acasa in urma migratiei parintilor.

La sfarsitul anului 2011, Directia Generala pentru Protectia Copiilor a identificat un numar de 83. 000 de copii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate. Din numarul total, 3. 600 de copii beneficiaza de masuri de protectie speciala, cei mai multi aflandu-se in grija rudelor pana la gradul IV, ori in centre de plasament.

Pentru intampinarea nevoilor acestora, Fundatia Soros Romania a organizat  pe data de 6 iunie audierea publica  “Efectele migratiei asupra copiilor ramasi acasa

Raluca Popescu, sociolog, Daniela Gheorghe, psiholog, Ionel Oprea, adjunct Avocatul Poporului si George Roman, expert drepturile copilului au format echipa de experti. Acestea sunt cateva dintre recomandarile lor:

  • Asistentul social trebuie sa fie liant intre diferite institutii active in comunitate: gradinita, scoala, politie locala, inspectorate scolare, servicu sanitar, alte servicii ale primariei, ONG-uri, companii, dar si actor activ in relatia cu persoana in ingrijirea careia ramane copilul.

 

  • Monitorizarea copiilor trebuie sa fie flexibila, in functie de necesitatile acestora (de la o luna la sase luni, sau ori de cate ori este necesar, si nu o data la trei luni conform reglementarilor actuale)

In ceea ce priveste responsabilitatea scolilor fata de copiii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate, expertii recomanda urmatoarele:

  • Vizite efectuate de catre psihologi, consilieri, dar si profesori la domiciliul elevilor, mai ales in cazul elevilor care se afla in grija unor persoane care nu vin la sedintele cu parintii si nu se implica in activitatile scolare
  • Crearea unei echipe multidisciplinare de specialisti (psiholog, consilier si mediator scolar) in fiecare unitate de invatamant

Cu privire la criteriile pe care ar trebui sa le indeplineasca persoana in grija careia raman copiii, expertii propun urmatoarele:

  • Asumarea in scris a responsabilitatii ingrijirii copilului, cu descrierea clara a atributiilor si institutiilor la care persoana nominalizata pentru ingrijirea minorului se va adresa, in functie de problemele intampinate
  • Semnarea unui contract educational cu scoala, asemenea celui prevazut de Legea Educatiei Nationale, la art. 86, al. 1, care sa prevada si numarul minim de intalniri cu profesorul sau dirigintele pe semestru
  • Evaluarea psihologica anterioara in ceea ce priveste abilitatile sale de ingrijire si echilibru emotional

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează