Bucuria făcută altora se întoarce ca bucurie personală

0

Într-o perioadă caracterizată de schimbări continue la nivel global, calitatea leadership-ului devine din ce în ce mai esențială pentru companii și organizații. TPC Leadership, o firmă de consultanță globală specializată în transformarea culturală, leadership și coaching, joacă un rol semnificativ în abordarea acestor provocări contemporane.

Materialul este realizat de Alexia Murariu

Christian Scholtes, reprezentant al TPC Leadership, a discutat despre motivația sa de a se implica în Gala Societății Civile 2024 și despre cum valorile fundamentale ale companiei îi ghidează activitatea și inițiativele lor, menite să sprijine binele comun și să consolideze un leadership de înaltă calitate în mediul privat și în sectorul social.

TPC Leadership contribuie astfel la dezvoltarea sustenabilă și echitabilă a societății, concentrându-se pe transformarea culturală și sprijinul acordat liderilor în diverse contexte evidențiind angajamentul lor profund față de construirea unui viitor mai bun pentru toți.  

  1. Spuneți-ne câteva cuvinte despre voi și despre ce v-a inspirat să vă implicați în cadrul Galei Societății Civile 2024.

TPC Leadership este o companie globală de consultanță, specializată în transformare culturală, leadership și coaching. Echipa din România activează din 2017, iar în prezent suntem 8 colegi cu background din mediile corporate, academic și social, care trăim și muncim în țări diferite din Europa, și care suntem legați de încrederea în potențialul de creștere și dezvoltare al României. 

Așa că ne dorim să contribuim în felul nostru – susținând consolidarea unui leadership de bună calitate nu doar în mediul privat, cât și în cel social. Cu acest gând în minte, am derulat o serie de programe de leadership pentru echipe de medici, respectiv pentru lideri din mediul ONG, și astfel am devenit parte din comunitatea Galei Societății Civile 2024.

  1. Cum definiți conceptul de „bine comun” și cum se reflectă acesta în programele și inițiativele voastre?

Pentru noi, ‘binele comun’ precede nevoile și interesele individuale. Implică un nivel crescut de angajament personal, de generozitate față de ceilalți, și de efort susținut – eu ca individ investesc energie și resurse în a obține ceva ce nu este exclusiv al meu, ci al nostru. Și mai aduce ceva – o schimbare de perspectivă de la punctual și imediat, la termen lung și sustenabil.  În sistemele actuale vedem cum adesea binelui comun i se dă atenție doar dacă mai rămâne loc după satisfacerea interesului individual și imediat. 

Noi credem că structura determină comportamentul. Căutăm așadar să cultivăm interesul și capacitatea individului de a contribui la binele comun. Susținem disponibilitatea de a depune efort pentru interesele organizației nu doar ale propriei echipe, de a cultiva talentele la nivel de organizație nu doar propria carieră, de a lua decizii care aduc un mâine mai bun nu doar un azi mai profitabil.  

Căutăm și noi înșine să trăim acest principiu. De aceea, derulăm programe de dezvoltare în sistem pro bono, pentru lideri, tineri, echipe din diverse medii, considerând că nu tot ceea ce facem trebuie să se soldeze cu câștig financiar, ci fiind bucuroși și recunoscători că putem oferi ceva înapoi comunității.

  1. Care credeți că este emoția primară care motivează oamenii să își asume responsabilitatea de a crea schimbări pozitive în organizațiile și comunitățile lor?

Cu siguranță bucuria. A face ceva pentru ceilalți, pentru spațiul și viitorul comun, presupune să lași la o parte temerile, să îți gestionezi ego-ul, să înlocuiești apatia și cinismul cu încredere și curaj. Toate acestea se bazează pe un drive pozitiv, pe bucuria de a trăi, de a crea, de a împărtăși. Hayao Myiazaki, un fantastic creator de filme de animație japoneze, spunea așa: ‘Vreau să fac filme care arată copiilor că viața merită trăită’. Iar când facem ceva bun și altruist, dobândim starea de ‘helper’s high’ – adică bucuria facută altora se întoarce înapoi ca bucurie personală a noastră.

  1. Ce valori și principii fundamentale ghidează activitatea voastră și cum se reflectă acestea în relațiile cu clienții și partenerii voștri?

Principiile noastre fundamentale spun asa: Angajamentul tau este fata de adevar, Esti acolo ca sa ajuti, Arata blandete, Cultiva increderea in sine si in ceilalti, Fii flexibil, Manifesta-ti autonomia si Traieste in spiritul curiozitatii

Ne sunt dragi pentru că sunt în mod autentic ale noastre și se reflectă în munca noastră. Nu ținem lecții clienților, ci întrebăm ce vor, ce au nevoie și lucrăm cu ei pe aceste lucruri. Daca sesizăm disonanțe sau practici neconstructive, le verbalizam și le adresăm – cu considerație, dar cu fermitate.

Avem demersuri iterative – nu stabilim o abordare fixă, ci ajustăm și îmbogățim fiecare etapă a programelor cu un client, cu ce a rezultat din etapa anterioară. Suntem alături de oamenii cu care lucrăm, atât cognitiv cât și emoțional – pentru noi un program este o reușită doar în măsura în care a fost folositor pentru ei. Și ne interesează ce gândesc și ce simt cei cu care lucrăm, ce se întâmplă și de ce se intamplă așa în organizațiilor lor, ce soluții și perspective post-convenționale am putea zări împreună. Cam așa funcționăm.

  1. Cum sprijiniți liderii să devină agenți ai schimbării pozitive nu doar în organizațiile lor, ci și în comunitățile din care fac parte?

Aproape la fiecare program, participanții ne spun că ceea ce au discutat și au experimentat cu noi se aplică nu doar la muncă, ci și în viețile lor personale. Ne uităm la moduri de gândire și comportamente pe care le poți manifesta cu echipa ta, cu familia ta, în trafic, în relația cu vecinii sau cu primăria. Nu sunt în atât de mare masură metode și tehnici, cat mai degrabă moduri în care te raportezi la tine, la ceilalți, la lume și viață. 

Iar uneori lucrăm cu oameni în programe de coaching sau facilitare nu contra cost, ci cu angajamentul că la rândul lor vor face ceva pentru alticineva – fie o donație, fie expertiză sau voluntariat către o organizație pe care o aleg, în cantitatea pe care o aleg tot ei. Dar din dar, și facem o lume mai bună.

  1. Care au fost principalele provocări cu care v-ați confruntat și cum le-ați depășit?

Voi face referire la trei provocări pe care le-am întâlnit. Cinismul ar fi una dintre ele, manifestat în remarca ‘Ziceți voi bine ce ziceți, dar la noi oricum nu o să funcționeze, la noi nu se schimbă nimic’. Este o atitudine relativ des întâlnită în România, o satisfacție în a afirma că nu se poate face nimic. Și astfel unii participanți vin la programele noastre cu neîncredere și suspiciune, așteptându-se la ideologizare și brainwashing corporatist. Din fericire, descoperim că de fapt se poate face ceva. 

O altă provocare este așteptarea ca din partea top managementului, ca doar middle managementul să facă schimbări, în timp ce la nivel ierarhic superior lucrurile să rămână la fel. Schimbarea necesită activarea mai multor forțe din cadrul unui sistem, efortul trebuie să fie împărtășit și coerent. Este un exercițiu util să chestionam felul în care noi inșine facem lucrurile, și să trecem de la ‘este problema lor, la este problema noastră a tuturor’.

Și nu în ultimul rand, pe piață se practică destul de mult modele simpliste, care promit succes și satisfacție în trei pași. Promisiunea unor rezolvări rapide și aproape magice exercită o oarecare fascinație, așadar lumea ne intreabă ‘Cu ce model veniți voi?’ Iar noi nu venim cu un model, ci cu o invitație la reflecție, decizie și acțiune. E cu mai mult efort personal, însă în această paradigmă participanții sunt decidenți, nu receptori pasivi.

  1. Cum vă asigurați că implicarea voastră are un impact durabil și benefic?

Poate că răspunsul la această întrebare este unul contra-intuitiv. Nu ne asigurăm. Mai degraba căutăm ca programele noastre să fie chiar relevante pentru organizațiile cu care lucrăm, și să ofere ocazia de a reflecta, a găsi soluții, de a pune în practică imediat. Mai facem și demersul de a implica mai mulți factori de decizie – dacă mai multe nivele de lideri sunt implicate într-un program, cresc șansele să existe susținere și implementare reală. 

Mai degrabă impactul îl fac participanții – ei decid dacă vin cu dorința de a-și lua ceva din program și de a contribui, ei decid ce și cum pun în practică. Ei fac să se întâmple lucrurile, noi oferim oportunitate și facilitare. Căutăm deci să contractăm această relație de la început, și observăm că oamenilor le place faptul că libertatea de a decide și de a face este la ei.

  1. Cum vedeți rolul vostru în promovarea și susținerea unei societăți mai echitabile și incluzive?

Pentru că munca noastră se referă la transformare culturală și leadership, iar organizațiile cu care lucrăm nu există într-un vid ci în cadrul mai larg al societății, avem în minte mereu contribuția pe care o putem face la susținerea unor valori și a unor moduri de gândire mai sănătoase. Conceptele de echitate și incluziune sunt promovate mult în programele noastre – de la nivel de principii fundamentale în luarea deciziilor de leadership, până la nivel de sisteme organizaționale de performanță, dezvoltare, recompensă construite în jurul acestora. 

Avem organizații care arată preocupare directă față de aceste subiecte, și cu care am dezvoltat programe specific legate de etică, echitate și incluziune. Ne-a bucurat faptul că în loc să aleagă doar o comunicare corporate care încurajează aceste valori, au ales să organizeze workshop-uri în care angajații să aducă în discuție situații și preocupări concrete. Astfel se face în mod real, nu doar declarativ, transformarea de mindset.

  1. Dați-ne un exemplu de proiect în care implicarea voastra a adus schimbări pozitive semnificative pentru societate.

Chiar recent am finalizat un Program de Dezvoltare de Leadership la care au participat lideri proveniți din 11 ONG-uri, din diverse zone din țară și din diverse domenii – de la educație, ecologie, dezvoltare comunitară, integrare pe piața muncii, economie socială și așa mai departe. În program s-au implicat toți membrii echipei noastre. 

Am petrecut 7 luni împreună, cu workshop-uri de echipă și sesiuni de coaching individuale, am împărtășit perspective, idei, metode și abordări constructive și sustenabile la nivel de individ, echipă și societate. Am vorbit despre reziliență, emoții și relaționare, comunicare și feedback, performanță și instrumente de dezvoltare, viziune și strategie, schimbare, identitate și transformare culturală. 

A fost o experiență fantastică de învățare, împărtășire și aliere pentru a contribui la dezvoltarea societății în care trăim. Participanții deja ne-au împărtășit lucruri pe care le implementează în munca lor și în comunitățile în care activează. De atunci am inițiat programe noi cu tineri, cu administrații publice, cu alte ONG-uri care ne-au dat de știre că acest tip de demers le sună interesant.

Am ales să vă povestesc despre acest proiect pentru că pe lângă impactul în practici bune de leadership, mai are un impact care îmi pare extrem de relevant: normalizează implicarea companiilor de learning & development în dezvoltarea și susținerea liderilor care lucrează direct cu comunitatea și ne construiesc binele comun. 

Acest interviu oferă o imagine detaliată a valorilor și principiilor care ghidează TPC Leadership, subliniind angajamentul lor puternic față de binele comun și transformarea culturală durabilă. Am descoperit cum echipa se implică activ în promovarea unui leadership exemplar în ambele sectoare, privat și social, și cum dorința lor de a genera schimbări pozitive în organizații și comunități este principala sursă de motivație.

Schimbarea reală începe din interior, prin angajament personal, generozitate și respect față de principii fundamentale solide, iar ei sunt dedicați să ofere liderilor o voce puternică în procesele decizionale și să creeze un mediu propice pentru implicarea activă în dezvoltarea comunității.

Atât Christian, cât și echipa TPC Leadership cred cu tărie că binele comun implică depășirea intereselor individuale și concentrarea asupra nevoilor colective. Implicarea civică este esențială pentru construirea unei societăți mai juste, mai incluzive și mai democratice.

Cu Christian Scholtes vă veți întâlni și la Gala Societății Civile 2024, care va avea loc pe 20 iunie,  la Nord Events Center by Globalworth.

Biletele sunt gratuite, iar accesul se va face prin scanarea biletelor care pot fi rezervate pe linkul de aici.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 55 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.