„Comorile vii de lângă noi” – elevi și profesori din județul Dâmbovița descoperă și protejează biodiversitatea locală

0

Primele școli din învățământul public în care Asociația Volens introduce cadrul european de competențe verzi GreenSCENT.

Elevi și profesori din cinci școli din județul Dâmbovița iau parte la proiectul „Comorile vii de lângă noi”, desfășurat de Asociația Volens, în parteneriat cu Universitatea Telematică Internațională din Roma UNINETTUNO și cu sprijinul Heidelberg Materials România. Proiectul încurajează retenția socială și participarea tinerilor la viitorul sustenabil al comunităților lor, prin cultivarea simțului de apartenență și mândrie față de valorile locale.

Peste 200 de elevi din școlile beneficiare (din ciclul primar, gimnazial și liceal) sunt ghidați să descopere elemente din patrimoniul natural și cultural care îi înconjoară și să dobândească, în acest context, competențe legate de dezvoltarea durabilă.

„Când trăiesc într-un sat sau un oraș mic, mulți adolescenții îl privesc drept un loc unde „nu se întâmplă nimic”, un loc pe care se luptă să-l lase în urmă pentru că „viața adevărată” este în altă parte – într-un oraș mai mare sau în altă țară. Alături de partenerii noștri – UNINETTUNO și Heidelberg Materials România, și împreună cu profesorii, am creat o soluție de educație non-formală care să întărească legătura dintre tineri și comunitate. Îi ghidăm să descopere că sunt înconjurați de un adevărat patrimoniu de „comori” naturale, culturale și umane. Intenționăm ca, prin aceste experiențe de învățare aplicată, ce presupun muncă de teren, lucru în echipă și comunicare cu adulții, copiii să își prețuiască din ce în ce mai mult comuna și orașul și să fie motivați să participe la evoluția sustenabilă a acestora ” spune Ada Lungu, Președinta Asociației Volens.

Comorile vii de lângă noi” vizează să dezvolte, în rândul elevilor, competențe specifice definite în cadrul european GreenSCENT. În acest scop, 14 cadre didactice au beneficiat de formare cu profesori de la Universitatea UNINETTUNO, pentru a înțelege și implementa cadrul de competențe GreenSCENT, în școlile lor. Astfel, la finalul proiectului, elevii vor fi capabili să analizeze realitatea pe baze raționale, să înțeleagă impactul activităților umane asupra ecosistemului, să colaboreze la găsirea unor soluții, să acționeze în echipă, să evalueze rezultatele inițiativelor lor.

„Înseamnă mult să putem folosi, în beneficiul elevilor, instrumente inovatoare din cadrul de competențe GreenSCENT. Este o metodă practică și trans-disciplinară care îi ajută să lege cunoștințele teoretice de viața reală, să-și exerseze abilitățile sociale lucrând în echipă și, mai ales, să-și asume o misiune. Este ceea ce au nevoie nu doar pentru a deveni membri activi ai societății, ci și pentru a performa mai bine la școală. Și noi, profesorii de la cele 5 școli, am format o echipă. Comunicăm, ne inspirăm și ne susținem în a crea activități cât mai interesante prin care copiii să descopere valorile locale” declară prof. Mădălina Mocanu, directorul Liceului Aurel Rainu din Fieni.

Proiectul „Comorile vii de lângă noi” se derulează cu sprijinul Heidelberg Materials România, înscriindu-se în rândul inițiativelor care concretizează angajamentul față de dezvoltare durabilă al companiei.

„Educația este o preocupare centrală a demersurilor prin care contribuim la conștientizarea problemelor  de mediu și stimulăm acțiunile proactive în acest sens. Fabrica noastră din Fieni este o pagină de istorie vie a orașului și un reper care unește comunitatea de generații întregi. Am pornit deci, de aici, din județul Dâmbovița, pentru a pilota un concept de educație non-formală care îmbină dezvoltarea competențelor verzi și valorizarea patrimoniului local, în rândul tinerilor. Sunt primele școli din sistemul public care aplică metodologia GreenSCENT, în România. Prin proiectul Asociației Volens, susținem profesorii și elevii din mediul rural și urban mic să adopte practici educative inovatoare și să se conecteze la platforme internaționale. Suntem bucuroși să oferim copiilor și cadrelor didactice din județ această oportunitate cu ecouri pe termen lung.” afirmă Bogdan Arnăutu, manager comunicare și ESG al Heidelberg Materials România.

Proiectul-pilot va dura până la finalul anului școlar 2023-2024. Asociația Volens își propune ca în anul școlar viitor să continue proiectul și în alte școli, din țară.

Aflați care sunt școlile și profesorii care participă la proiect.

Exemple de activități organizate:
Prietenii noștri, berzele – Școala Gimnazială Lucieni
Descoperiri surprinzătoare – Școala „Elena Donici Cantacuzino” Pucioasa

www.patruladereciclare.ro
Facebook/patruladereciclare
YouTube/user/PatruladeReciclare

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 55 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.