Ziua in care nu se cumpara nimic

0

Recenzie de Andrei Bucureci (membru Creionetica).

“Ziua in care nu se cumpara nimic” – “Buy Nothing Day” este un concept reprezentativ Generatiei Y, generat de artistul canadian Ted Dave si apoi popularizat de publicatia activista Adbusters. Secolul 21 inseamna alienare urbana, consumerism indus, exagerarea industriilor – media, alimentara, all-inclusive, automobilelor, medicala si de ce nu, cinematografica si a educatiei. Pana nu demult, actorul avea rolul dat de institutiile statului, de a educa masele. Acelasi rol pur si-l pastreaza si oamenii din spatele adaptarii romanesti a piesei dramaturgului, actorului si activistului norgevian Kim Atle Hansen – “Ziua in care nu se cumpara nimic”.

IMG_3049

In general, teatrul si cinematografia inseamna entertainment pur, exagerat de americanizat in ultimele decenii, deci masele mai sus mentionate se impart intre amatorii si consumatorii fie de Hollywood, fie de Bollywood. Asadar, arta vizuala in care isi desfasoara activitatea actorii, inseamna evadarea din realitate intr-o dimensiune unde lucrurile stau mai bine, daca nu perfecta, unde eroi si eroine au parte de actiune si cantari, musical-uri, dar se si spun povesti cu un fir narativ des previzibil (Binele invinge nu?). Exista si numeroase exceptii: biografii, filme istorice, drame bazate pe fapte reale si din cand in cand, rar ce e drept, cate o lucrare care incearca si isi impune sa educe, sa deschida drumuri, sa genereze revelatii in constiinta spectatorilor, sa ne deschida ochii si mintea.

Contextul este simplu: 7 tineri (da, acea cifra magica), care se confrunta cu diferite conflicte atat interioare cat si exterioare; prin antiteza tot ei interpreteaza si “chiriasii” unui azil de batrani iar destinele lor se intersecteaza intr-un edificiu al religiei contemporane – shopping-ul, mai exact intr-un mall. Decorurile reciclate, care contribuie la dimensiunea responsabila, sociala si de mediu si designul multimedia al piesei transforma reprezentatia intr-un performance contemporan actual interzis insa oamenilor cu probleme auditive, vizuale sau epilepsie (este o piesa interzisa persoanelor sub 16 ani sau celor care sufera dupa iesirea din grila a postului OTV!). Sunetul este asigurat de un disc jockey care isi lasa amprenta asupra timpanelor prin infuzii de muzica electronica de club. Piesa principala de scenografie are un accent puternic architectural si este realizata din simple cutii mari de ambalaje si cele patru ecrane de proiectie care dau viata unor universuri interioare. Ele accentuaza atat starile interioare ale actorilor cat si aparentele si proiectiile exterioare ale unei societatii contemporane intr-o neobosita schimbare si modelare.

Se simte un spirit de echipa entuziast intre cei aproape 20 de mebrii din spatele productiei dramaturgice si o sincronizare de inspiratie muzicala. Atat cei sapte, dj-ul piesei care se afla in lumina reflectoarelor, cat si oamenii invizibili din spatele scenografiei sau cum se spune “cortinei” au construit o narativa a reprezentatiei similara unui album muzical. Se aude “cristalin, ca de pe compact disc” si probabil ca va fi nominalizata la premiile “Grammy” fie pentru “Best Alternative” fie pentru “Best Contemporary”!

Restul…ramane sa va convingeti singuri, numai ajungand la una dintre reprezentatii!

Recenzie de Andrei Bucureci (membru Creionetica).

O coproducţie ProDrama, TNB, Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava“.

Proiect finanțat de ARCUB – Artă și Cultură București, prin programul „București 555”.

9G la TNB este un program al Teatrului Național “I.L.Caragiale” din București sprijinit de MasterCard.

Parteneri: Retro Future, Reciclare Creativă, Active Watch, Creionetica, ArtWe.

Pentru mai multe detalii puteti accesa pagina de facebook.com/ziuaincarenusecumparanimic şi site-ul proiectului  www.ziua.prodrama.ro

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează