Soluții pentru stimularea asumării responsabilității sociale la nivelul IMM-urilor

0

 Mai mult de 99% din afacerile la nivel European reprezintă în realitate IMM-uri, două treimi din totalul de locuri de muncă fiind generate de către acestea. În ceea ce privește responsabilitatea socială corporativă, aceasta este de obicei asociată marilor corporații. În România, primele rapoarte de CSR aparțin multinaționalelor cu filiale locale. Și totuși, antreprenorii și întreprinderile pe care aceștia le dezvoltă reprezintă motorul economiei românești, iar felul în care aceștia integrează responsabilitatea socială în strategiile lor are un impact important asupra întregului domeniu. Dacă ne referim doar la IMM-uri, acestea asigură două treimi din PIB și din venituri pentru bugetul statului, precum și 2.580.000 de locuri de muncă.

 

Cea de-a patra masă rotundă organizată la inițiativa „Actionam responsabil! – Rețeaua socială RSC” (joi, 7 martie) a avut ca temă „Antreprenorii și responsabilitatea socială corporativă. Cum ajunge RSC în IMM-uri? Ce poate însemna RSC în IMM-uri?” și a reunit 20 de participanți – reprezentanți ai autorităților publice, ai companiilor și IMM-urilor, ai partenerilor sociali și ai organizațiilor non-guvernamentale.

Pe agenda evenimentului s-au regăsit următoarele teme de dezbatere:

  • Cadrul legal pentru stimularea integrării responsabilității sociale la nivel de IMM-uri;
  • Ce înseamnă responsabilitatea socială pentru IMM-uri și soluții pentru integrarea acesteia pe diferite paliere ale activității IMM-urilor;
  • Relația dintre responsabilitatea socială și competitivitatea IMM-urilor;
  • Problemele cu care se confruntă IMM-urile în implementarea programelor de responsabilitate socială. 

 

O primă problemă subliniată de către participanții la masa rotundă a fost cea a lipsei de informații și a nivelului scăzut de conștientizare a beneficiilor integrării responsabilității sociale la nivel de IMM-uri. Promovarea intensă a principiilor RS și a impactului pozitiv al includerii acestora în strategia de business a IMM-urilor prin intermediul organizațiilor intermediare cu caracter agregator (asociații de IMM-uri, camere de comerț, etc.) a fost una dintre soluțiile propuse pentru această problemă.

În ceea ce privește mecanismele pentru stimularea asumării unei activități responsabile la nivel de IMM-uri, a fost discutată posibilitatea transformării pieței (clienți, furnizori, colaboratori, comunitate, etc.) într-o pârghie de constrângere în acest sens. Cu toate acestea, lipsa unei educații în sensul consumului responsabil, sărăcia și nevoia de a obține profit în cel mai scurt timp și prin cele mai la îndemână mijloace fac dificilă transformarea acestor stakeholderi în agenți de control. Totuși, autoreglementarea realizată chiar de mediul privat (ex. impunerea unor criterii de responsabilitate socială prin intermediul organizațiilor de tip asociativ la nivel de ramură industrială sau la nivelul lanțului de aprovizionare) este una dintre posibilele soluții pentru promovarea responsabilității sociale.

Referitor la posibilele soluții pentru promovarea antreprenoriatului responsabil și stimularea integrării responsabilității sociale la nivel de IMM-uri, au fost propuse următoarele:

  • Realizarea de campanii ample de informare în vederea promovării beneficiilor integrării principiilor responsabilității sociale în strategia de business a IMM-urilor;
  • Includerea promovării responsabilității sociale ca obiectiv în strategia camerelor de comerț, a asociațiilor de IMM-uri și a altor organizații de acest tip care pot asigura diseminarea informațiilor către un număr mare de IMM-uri;
  • Deduceri parțiale oferite de stat pentru cheltuielile externe de implementare a programelor de responsabilitate socială în IMM-uri (consultanță, raportare, certificare, etc.);
  • Impunerea de către marile companii a unor criterii de responsabilitate socială în selecția furnizorilor și colaboratorilor;
  • Introducerea de criterii de responsabilitate socială pentru facilitățile de reprezentare pe piețele  externe;
  • Includerea unei componente de dezvoltare organizațională care să facă referire la integrarea responsabilității sociale la nivel de IMM-uri în cadrul programelor finanțate din  fonduri europene (ex. obligația ca până la finalul proiectului IMM-ul beneficiar să obțină o anumită certificare care are legătură cu responsabilitatea socială).

 

Sinteza dezbaterii va fi publicată pe website-ul www.actionamresponsabil.ro.

Programul următoarelor mese rotunde din cadrul seriei „Probleme și soluții pentru stimularea responsabilității sociale în Romania” este următorul:

  • Raportarea RSC – impusă sau voluntară? Pro și contra reglementării – 2 aprilie;
  • Consumatorul responsabil – 30 aprilie;
  • Instrumente, facilități și stimulente pentru promovarea responsabilității sociale a organizațiilor – 21 mai;
  • Responsabilitatea socială în școli și universități – 18 iunie;
  • Viitorul responsabilității sociale – 9 iulie.

 Printre organizațiile reprezentate în cadrul mesei rotunde: autorități publice – Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, companii – Provident Financial România, IBM România, Coca Cola Hellenic, Graphtec Design SRL, organizații nonguvernamentale – Fundația Mereu Aproape, Institutul de Economie Socială, parteneri sociali – Cartel Alfa.

IMG_6710

Masa rotundă „Antreprenorii și responsabilitatea socială corporativă. Cum ajunge RSC în IMM-uri? Ce poate însemna RSC în IMM-uri?” face parte din seria de mese rotunde organizate sub titlul „Probleme și soluții pentru stimularea responsabilității sociale în Romania”. Obiectivul final al acestui demers este configurarea unui program de intiative de advocacy pentru îmbunătățirea cadrului legal și pentru o mai bună utilizare a resurselor în ceea ce privește promovarea responsabilității sociale în România, sub toate aspectele ei. 

 În acest sens, vor fi invitați la dezbateri reprezentanți ai sistemului public, reprezentanți ai mediului privat și membri ai societății civile. În total, mesele rotunde vor reuni peste 120 de lideri de opinie din România. 

Parteneri media: Cariereonline.ro, CSRmedia, Manager.roPortal HR, Romania Pozitiva, StiriONG.ro, Wall-Street

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 12 ani de experiență ca trainer pentru circa 7000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează