Societatea civilă se mobilizează pentru a promova transportul pe calea ferată

0

“Este necesară revitalizarea căii ferate, transformarea transportului feroviar într-unul atractiv în privinţa raportului preţ-calitate şi electrificarea rutelor principale pentru a asigura un transport mai curat cu emisii reduse de CO2”, aceasta este concluzia la care au aderat toţi participanţii la seminarul “Transporturile în Contextul Economiei cu Emisii Reduse de Carbon”, organizat, ieri, de fundaţia Terra Mileniul III în parteneriat cu SNSPA.

Pentru a atinge aceste obiective mai multe organizaţii nonguvernamentale, actori economici interesaţi de transportul feroviar, împreună cu reprezentanți ai autorităţilor publice locale au decis să-şi unească forţele pentru a impune pe agenda publică necesitatea dezvoltării transportului feroviar modern şi eficient.

Octavian Udriste si Liviu Gheorghe

Transportul este sectorul problemă la capitolul emisii de gaze cu efect de seră, fiind singurul sector în care trendul emisiilor este în continuă creştere (cu 28% în 2011, faţă de anul de referinţă 1990), a arătat preşedintele Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană şi preşedinte onorific al Clubului Feroviar Octavian Udrişte, citând datele Agenţiei Europene pentru Mediu. Însă din totalul emisiilor de dioxid de carbon, sectorul feroviar contribuie cu un procent de doar 0,6%, arată aceleaşi date, în vreme ce transportul rutier participa cu 93% din totalul emisiilor din transport.

“Numai electrificând căile ferate vom putea să reducem emisiile de CO2. Din păcate investiţiile în infrastructura feroviară au lipsit cu desăvârşire în ultimii 24 de ani. Aproximativ 60% din calea ferată necesită reparaţii capitale. Fără aceste reparaţii scade viteza de rulare, iar aceasta face că transportul feroviar să nu mai fie atractiv, intrându-se într-un cerc vicios”, a declarat Octavian Udrişte.

În cadrul aceluiaşi seminar expertul de mediu Dumitra Mereuţă a subliniat necesitatea unei viziuni coerente în planificarea acţiunilor de reducere a emisiilor în transport.

“Documentele afişate în aprilie pe siteul Ministerului Transporturilor sub denumirea de “Master Plan General de Transporturi”, sunt stufoase. Există ghiduri, se definesc problemele dar nu există o planificare. Lipsa unei viziuni în domeniul transporturilor va bloca dezvoltarea economică a României”, apreciază Dumitra Mereuţă.

Preşedintele fundaţiei Terra Mileniul III, Lavinia Andrei a evidenţiat importanța măsurilor de combatere a schimbările climatice prin prisma noilor criterii de alocare a fondurilor europene ce trebuie să ţină seama de reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. “Este necesară o schimbare de comportament, trebuie să ne concentrăm pe adaptarea la schimbările climatice, iar fondurile destinate acestui scop să nu le pierdem. Acestea vor reprezenta peste 20% din totalul fondurilor alocate României”, a spus Lavinia Andrei.

Seminarul “Transportul în contextul economiei cu emisii reduse CO2” s-a desfăşurat în cadrul proiectului “Spre o Economie Verde cu Emisii Reduse de CO2” co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează