Prospect Tech&Art Lab

0

AUTISM ROMANIA-Asociatia Parintilor Copiilor cu Autism deruleaza in Bucuresti, in perioada 1 noiembrie 2018- 31 august 2019, proiectul Prospect Tech&Art Lab, sustinut de Raiffeisen Bank prin Programul de granturi „Raiffeisen Comunitati” 2018Proiectul este implementat in parteneriat cu British Council si Scoala gimanziala nr 1 Sfintii Voievozi din Bucuresti.

Prospect Tech&Art Lab este un proiect pilot, prin care timp de 10 luni descoperim si dezvoltam inclinatiile pentru arta sau/si IT la 30 de copii cu autism (varsta 10-18 ani), care au aratat interes pentru aceste domenii sau au abilitati. Proiectul este fundatia pe care vom crea un program al asociatiei de educatie non-formala si pre-profesionala prin arta si IT, de pregatire pentru viata de dupa absolvire.

In proiect copiii vor participa saptamanal la ateliere de arta sau IT, in functie de motivatie, inclinatii si abilitati in aceste doua domenii. Atelierele vor fi tinute de un specialist in art terapie si unul in IT, cu sprijinul unui psiholog cu experienta in lucrul cu persoane cu autism si al unor voluntari de la facultatile de profil (psihologie, psihopedagogie speciala, pedagogie, arta), care vor avea ocazia sa puna in practica teoria invatata si sa inteleaga cum sa adapteze mediul de invatare, activitatile, sa foloseasca cele mai eficiente strategii si metode in educarea elevilor cu autism.

La ateliere vor participa si 20 de elevi tipici, care vor invata sa ii cunoasca si inteleaga mai bine pe colegii lor cu autism, deci, sa ii sprijine mai eficient. Pe de alta parte au posibilitatea de a-si dezvolta ei insisi inclinatiile artistice sau de IT, de a se cunoaste mai bine pe ei insisi, de a se pregati mai bine pentru viata.

Beneficiari ai proiectului sunt si 20 de profesionisti din sistemul educational care lucreaza cu copii cu cerinte educationale speciale – psihologi, consilieri scolari, profesori de sprijin, profesori de arte, IT -, care vor participa la workshopuri tematice, dar si ca voluntari la ateliere. Prin proiect, ei au prilejul sa isi dezvolte competentele in lucrul cu copiii cu autism, ca ulterior sa isi poata adapta mai bine interventia la nevoile educationale ale acestora.

Experientele tuturor beneficiarilor, bunele practici in proiect, vor fi documentate, la fel si creatiile artistice si IT ale copiilor, si prezentate la final in cadrul unei mese rotunde, respectiv a unei expozitii la British Council.

In Romania, un copil cu o tulburare din spectrul autismului (TSA) poate merge la o scoala speciala sau la o scoala de masa, conform legii educatiei nationale si a legslatiei secundare subsecvente. Faptul ca exista cadrul legislativ declarativ pro incluziune, accesul copiilor cu autism in scoli de masa nu presupune automat si educatie scolara sau extrascolara adaptata nevoilor acestora si success dupa abolvire. Fara a fi stimulat si sprijinit corespunzator in clasa, experienta de invatare nu va fi relevanta pentru el si nu isi va putea atinge intregul potential. Mai mult, se poate confrunta si cu bullying-ul din partea colegilor, lucru care ar spori si mai mult marginalizarea, excluziunea, stima de sine scazuta, aparitia sau adancirea anxietatii, depresiei s.a..

Copilul are nevoie de profesionisti care sa aiba abilitati si comptente speciale in educarea elevilor cu autism, pentru ca sansele de incluziune in scoala si dupa absolvire sa existe cu adevarat. Are nevoie de un mediu educational, de comunicare si relationare sociala adaptat, de oportunitati de invatare nonformale adaptate. De asemenea, are nevoie de colegi care sa il intelega, sprijine. Colegii informati despre cum percepe si intelege lumea o persoana cu autism, educati in spiritul empatiei si al respectului pentru cei diferiti de ei, vor fi o resursa extrem de importanta in scoala pentru copiii cu autism si vor ajuta la succesul in scoala si in incluziunea post scoala, in comunitate, a acestuia.

Bunele practici din alte tari au aratat ca in cazul copilului cu autism trebuie identificate si cultivate in primul rand anumite inclinatii si interese, unde copilul poate performa bine, tocmai datorita unor particularitati ale autismului. De exemplu, persoanele cu TSA pot detecta foarte usor discordantele intr-un sistem, astfel exista firme in alte tari unde ei sunt angajati in testarea de softuri, munca in care sunt mult mai eficienti decat angajatii tipici. Din experienta altor tari reiese ca IT si arta sunt domenii de ocupare si angajare unde multe persoanele cu autism pot avea performante. Conform estimarilor noastre, in Romania mai putin de 1% dintre elevii cu autism absolventi de scoala sau facultate sunt angajati in domeniul de pregatire sau chiar in alte domenii. Deci, sistemul educational esueaza total in misiunea sa.

Sistemul de educatie romanesc are rareori o inteventie personalizata pentru fiecare copil, menita sa ii descopere aptitudinile, inclinatiile, interesele si sa i le cultive. Acest lucru nu se intampla des nici in cazul elevilor tipici, cu atat mai putin in cazul copiilor cu autism. Proiectul nostru va aduce o imbunatatire a situatiei in cazul beneficiarilor directi si indirecti si va aduce un model de buna practica. ” Liuba Iacoblev, manager proiect.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează