Proiectele nocive pentru București vs. Dezvoltarea urbană durabilă

0

Proiectele nocive pentru București – în atenţia Ministerului Fondurilor Europene

Dezvoltarea urbană durabilă – o necesitate pentru accesarea fondurilor europene

comunicat de presa din partea Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR)

Deși statele europene au înțeles că orașele secolului 21 nu se pot dezvolta decât în acord cu principiile dezvoltării durabile, în România, proiectele propuse de autoritățile publice locale gândesc orașele în termeni de autoturisme personale.

România își va asuma prin Acordul de Parteneriat 2014-2020  (așa cum este el formulat în etapa de negocieri) promovarea principiilor dezvoltării durabile. Acest parteneriat va fi semnat în vederea accesării fondurilor europene pentru perioada următoare. Cu toate că la nivel central a fost admisă nevoia de proiecte durabile, la nivel local, autoritățile publice din București, încă promovează și urmăresc implementarea unor proiecte care sunt total împotriva acestor principii.

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) a transmis o scrisoare prin care atenționează Ministerul Fondurilor Europene și pe Premierul Victor Ponta cu privire la necorelarea asumării, la nivel central a acestor angajamente cu proiectele locale din București. Ministerul Fondurilor Europene a răspuns scrisorii și a solicitat o analiză a acestor proiecte de infrastructură urbană de către AM POR din cadrul MDRAP.

Proiectele sesizate de OPTAR sunt: Proiectul Pasaj pietonal subteran Piața Romană, Pasaj subteran pietonal Piața Presei și Drumul Expres – Penetrația Ciurel – Splaiul Independenței – Autostrada București Pitești. În opinia OPTAR, proiectele propuse vor genera efecte contrare celor vizate de dezvoltarea urbană durabilă :

  • Mediu: prin încurajarea transportului cu autoturismele personale, va crește poluarea; în Bucureşti, valorile la poluarea cu pulberi în suspensie sunt mult peste maxima admisă de normele UE. Aceste valori vor deveni obligatorii din 2015. Depăşirea valorilor admise atrage sancţiuni din partea UE.
  • Social: va fi afectată calitatea vieții pentru toţi cetățenii oraşului; proiectele vizate sunt contrare Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră 2013-2020 prin care România şi-a asumat în faţa UE reducerea cu 50% până în 2020 a numărului de decese provocate de accidentele rutiere.
  • Economic: prin încurajarea utilizării transportului individual motorizat este descurajată utilizarea transportului alternativ (mersul pe jos, pe biciclete și cu transportul public), oamenii fiind îndemnaţi să se deplaseze cu cel mai ineficient mijloc de transport urban: autoturismul. Acesta este motivul pentru care, în beneficiul cetăţenilor, UE condiţionează accesarea fondurilor europene de respectarea principiilor dezvoltarii durabile a oraselor. Promovarea si implementarea proiectelor care sunt contrare acestor principii, pun în pericol obţinerea acestor finanţări tocmai acum când România are atâta nevoie de finanţări externe.

Având în vedere lipsa de informare a cetățenilor, dar și lipsa de expertiză a autorităților publice în ceea ce privește dezvoltarea durabilă a orașelor, OPTAR, Activewatch și Comunitatea Bicicliştilor din Bucuresti (CBB) inițiază o amplă campanie de informare, la nivel național, cu privire la principiile și beneficiile implementării planurilor de mobilitate urbană durabile. Acestea promovează prioritizarea transportului alternativ și descurajarea utilizării excesive a autoturismelor în oraș. Modelul este unul utilizat în marile orașe europene și încurajat la nivel comunitar. Filmul realizat în cadrul campaniei prezintă principiile realizării Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă, în sensul corectei ierarhizării a priorităților la nivelul infrastructurii urbane.

Partenerii doresc inițierea unei dezbateri naționale pe marginea configurării spațiilor urbane de către autoritățile publice locale, dezbatere absolut vitală având în vederea noul val de finanțări europene.

Primul episod din filmul „Mobilitatea urbană pe înţelesul tuturor” este disponibil, începând de astăzi, la linkul: http://goo.gl/ZI14qP

Anexe:

– Mesajul OPTAR către Prim Ministru şi Ministrul Fondurilor Europene;

– Solicitarea transmisă de către Ministerul Fondurilor Europene către Primarul General al Municipiului Bucureşti.

 

Domnule Prim Ministru,

Domnule Ministru,

Subscrisa Asociaţia Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ din România (OPTAR), reprezentată prin Preşedinte Marian Ivan, formulăm prezenta

Cerere

prin care solicităm ca în temeiul atribuţiilor dvs. să dispuneţi luarea masurilor necesare pentru a opri proiectele care pun în pericol accesarea fondurilor europene în perioada 2014-2020.

În fapt, Uniunea Europeană nu finanțează proiectele care nu respectă principiile dezvoltării durabile a orașelor. Mai mult, aceeași instituție nu tolerează risipa de bani. Tocmai de aceea, Acordul de Parteneriat 2014-2020 trebuie să prevadă strategii care să respecte aceste condiții.

 Odată adoptate aceste Strategii, ele trebuie respectate, indiferent de unde vine finanțarea.

 Din nefericre, proiectele promovate de Primăria Municipiului București pun în pericol accesarea fondurilor europene tocmai când România depune eforturi de a încheia Acordul de Parteneriat 2014-2020.

 Chiar în această perioadă, se află în dezbatere publică un proiect care vizează facilitarea accesului traficului motorizat periurban spre centrul Capitalei.

Acest demers, într-un oraș cu problemele de trafic pe care le are Bucureștiul, duce la reducerea mobilității urbane și la creșterea cheltuielilor cetățenilor și administrației alocate transportului, creșterea poluării, creșterea cheltuielilor pentru sănătate, scăderea siguranței rutiere, creșterea pierderilor provocate de accidente etc

Adoptarea acestui proiect chiar în perioada în care draftul Acordului de Parteneriat 2014-2020 vorbește despre implementarea Planurilor de dezvoltare durabilă a transportului, pune sub semnul întrebării seriozitatea României în relația cu partenerii europeni. Și, conform condițiilor impuse pentru obținerea finanțării, aprobarea de către Consiliul General al Municipiului București a proiectului „Pasaj rutier subteran Piața Presei Libere” pune în pericol obținerea finanțărilor europene în domeniul transporturilor.

Aceste finanțări, pentru a respecta dezvoltarea durabilă a orașelor, trebuie să descurajeze accesul traficul motorizat individual periurban în centrul orașelor, încurajându-se folosirea transportului public. Or finanțarea cu bani europeni pentru astfel de proiecte ar însemna o risipă de bani, atâta timp cât banii contribuabililor români sunt folosiți pentru proiecte care anulează efectele proiectelor de dezvoltare durabilă a Bucureștiului.

În aceste condiții, vă solicităm să luați măsurile pe care le considerați de cuviință pentru a informa membrii CGMB despre greșeala care ar putea pune în pericol obţinerea finanțărilor europene.

 Deasemenea, vă aducem la cunoștință că este necesar ca proiectele similare care deja au fost aprobate și care nu respectă principiile dezvoltării durabile a Bucureștiului, trebuie rediscutate și oprite. Facem referire la proiectul drumului expres (penetrația Splaiul Independenței – Ciurel – Autostrada București – Pitești)  și a pasajului pietonal subteran de la Piața Română.

 În speranța că veți lua măsurile necesare pentru oprirea acestor proiecte dăunătoare pentru București și pentru România, vă mulțumim că veți contribui la creșterea calității vieții cetățenilor prin dezvoltarea durabilă a orașelor din România.

Având în vedere nevoia României în ceea ce privește accesarea fondurilor europene, suntem convinși că veți înțelege demersul nostru în logica facilitării obținerii acestor fonduri.

  Cu stimă,

Preşedinte,

Marian Ivan

 

 

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează