PRODUSE DOMESTICE: O ingineră filipineză care a venit să lucreze în România ca menajeră joacă rolul principal într-un performance

0

O ingineră filipineză care a venit să lucreze în România ca menajeră joacă rolul principal într-un performance despre muncitoarele domestice imigrante. Piesa este bazată pe o poveste reală și pe investigația întregului sistem de plasare a forței de muncă în România.

Produse Domestice – un spectacol de Ioana Păun: Sâmbătă, 14 martie , ora 19:00 – în cadrul One World Romania – festival de film documentar dedicat drepturilor omului.

„Eu îi sfătuiesc pe toți angajatorii să se poarte cu ele cu o mână de fier în mănușă de catifea.”— extras dintr-un interviu cu directoarea unei agenții de recrutare și plasare personal domestic filipinez.

produse-domestice_4-e1412433448871

Într-o țară cunoscută ca exportator al muncii domestice, a angaja ajutoare exotice crește capitalul simbolic al celor care dețin puterea. Precum multe alte filipineze, Joy vine să lucreze în România nevoită să își susțină familia de acasă. Agenția intermediară o plasează ca bonă pentru cei doi copii ai unei familii bogate.

Recunoscătoare că și-a găsit un post bun, ea își depășește uneori îndatoririle și gătește sau curăță în casă. Totul merge bine, până când într-o zi, tatăl familiei începe să o hărțuiască sexual. Când Joy se plânge angajatoarei, în loc să își confrunte soțul, aceasta îi face o propunere ciudată. Curând Joy își va da seama ca că a intrat într-o capcană domestică. Treptat ea devine, sclava familiei.

Această poveste pornește de la un caz real. Adevărata Joy trăiește în București, România. Ea este interpretată de Ynia Lovelina care a trecut ea însăși prin repetate experiențe asemănătoare.

Precum Joy, sute de alți filipinezi din România se luptă cu un sistem care nu recunoaște munca domestică. Și deși plătesc taxe, aceștia nu beneficiază de protecția statului român.

Dar cum rămâne cu munca domestică în familiile obișnuite? În familiile care nu își pot permite să angajeze un lucrător imigrant?

Produse Domestice pornește de la experiențele femeilor imigrante pentru a dezvălui implicațiile muncii domestice plătite și neplătite. Produse Domestice vorbește despre adevăratul preț al muncii domestice. Produse Domestice instigă împotriva sexualizării muncii domestice.

Ioana Păun (n. 1984) este regizor. Operează pe subiecte legate de comportamentele turbo-capitalismului. All workers go to heaven (Theatre Royal Stratford East, Londra 2012), Economia Disperării (Muzeul Mexican din Chicago 2013), Indicele de Indignare (Letca Nouă și MNAC 2013) confruntă distopiile contemporane, imaginând situații posibile în care participanții ajung să co-existe pe o durată limitată. Ioana lucrează din 2012 la o platformă de vizibilitate a „industriei afecțiunii”, împreună cu artiste, jurnaliste, bone și menajere. De curând, Ioana face parte dintr-un colectiv internațional de artiști și programatori care dezvoltă forme de virusare a sistemelor de producție culturală, mutând atenția de pe creator pe utilizatori și subiect. În prezent Ioana este doctorand și cercetează posibilitatea democratizării artei și extinderea formelor participative în realitate.
http://ioanapaunlive.wordpress.com/

Xandra Popescu lucrează ca artistă, scriitoare și realizatoare de film. A studiat Dramaturgia în cadrul Universității Naționale de Teatru și Film și are un background în Știinte Politice. În munca ei adresează aspecte personale dintr-o perspectivă politică si poetică. A scris trei filme în regia artistului Șfefan Constantinescu: Cină în Familie, Șase pești mari și Viking Line Story, precum și alte piese și scenarii. La sfîrșitul lui 2012 a realizat filmul documentar Pink Saloon. Lucrează unori împreună cu artista Larisa Crunțeanu sub numele Soyons Impossible. Împreună coordonează activitatea Atelier35, un spațiu de proiecte din București dedicat extinderii limitelor artei contemporane. În prezent, lucrează și traiește în Berlin și București.
http://www.xandrapopescu.com/

Laura Ștefănuț este o jurnalistă independentă care a lucrat la România liberă și Digi 24. Acum colaborează cu DoR, Casa Jurnalistului și presa germană. A fost prima jurnalistă care a scris despre abuzurile asupra bonelor filipineze în 2011. În 2013 a cercetat fenomenul și în SUA, cu ajutorul unui grant al Guvernului american.
http://laura.casajurnalistului.ro/

O piesă de: Xandra Popescu
Regia: Ioana Păun
Investigația: Laura Ștefănuț
Muzica: Cătălin Rulea
Mișcarea: Carmen Coțofană
Cu: YNIA/Irina Drăgănescu și Smaranda Nicolau
Voce: Diana Miron
Un proiect finanțat de AFCN. Parteneri: WASP, Comunitatea Filipineza din Romania, Europa FM, Salonul de Proiecte, Think Outside The Box, VICE.

Un eveniment în cadrul One World Romania – Festival de Film Documentar dedicat Drepturilor Omului

https://www.facebook.com/one.world.romania

Rezervari bilete: contact@waspmagazine.com

Preț bilete: 20 RON

WASP-erii beneficiază, pe durata atelierelor la care sunt înscriși, de acces liber în baza rezervărilor și în limita locurilor disponibile.
Informații despre WASP-er PASS și Programul de formare în domeniul Artelor Performative Contemporane, GROWASP: http://waspmagazine.com/growasp/
https://www.facebook.com/events/720106468105238/
Informații utile:
http://waspmagazine.com/despre-noi/

Programul lunii martie la WASP:
http://waspmagazine.com/calendar/

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează