Prima intalnire din seria de consultari pe tema dezvoltarii strategiei de incurajare a mersului cu bicicleta in Bucuresti-Ilfov

1

Dată: 2.02.2015

Loc: www.studiofotografie.ro

Tema: siguranța biciclistului și tipuri de infrastructuri

pista-de-bicicleta

Minută întâlnire:

  1. Prezentare “Orașul ca un corp uman” – Marian Ivan
  2. Prezentare “Cum trebuie să arate o infrastructură viabilă pentru biciclete” – Marian Ivan

Propunerile / problematizarea persoanelor prezente:

a/ tipurile de infrastructuri ar trebui adaptate la profilul străzilor – în unele locuri se pot face piste, în altele e nevoie de benzi ghidaj. Trebuie analizată fiecare bucată de traseu;

b/ problema deszăpezirii: ar trebui regândită un pic prioritatea – în momentul de față ne concentrăm pe deszăpezirea căii de rulare, însă pietonii rămân înzăpeziți;

c/ bordurile de pe Calea Victoriei, care delimitează pista: nu sunt semnalizate. Este periculoasă pentru cineva care nu cunoaște modificările de pe profilul străzii;

d/ marginea bordurii: sunt muchii extreme de ascuțite. Analog: stâlpișorii de pe Buzești sunt extreme de duri. În cazul unui impact puternic, pe ambele piste, există riscul major de accidentare din cauza acestor materiale (exemplu: Olanda: borduri joase/ margini teșite și stâlpii nu sunt de granit);

e/ stâlpișorii de delimitare de pe Buzești: sunt dificil de văzut pentru șoferi din cauză înălțimii și a lipsei de semnalizare corespunzătoare;

f/ Modelul de protejare a pistelor/benzilor: utilizarea mașinilor parcate;

g/ Una dintre problemele majore la nivelul Bucureștiului: șoferii nu conștientizează prezența și nu recunosc locul biciclistului pe carosabil. Ca să fim în siguranță pe drumurile publice avem nevoie de o campanie de informare/ conștientizare cu privire la locul biciclistului în trafic, conform codului rutier;

h/ un element cheie, de fond: posibilitatea de a amenda șoferii în absență – acum nu este posibil acest lucru, chestie care duce la parcarea mașinilor absolut aiurea și, deci, la stânjenirea/blocarea bicicliștilor și pietonilor;

i/ Perpetuarea neregulilor din trafic este facilitată și de neaplicarea legii – poliția rutieră și cea locală nu aplică sancțiuni care să determine modificarea comportamentului (fie nu aplică sancțiunile, fie acestea sunt pre amici – nimic nu se schimbă în comportamentul participanților la trafic);

j/ obligativitatea de a avea minim două întrebări la examenul auto pe tema biciclistului în trafic. Ar obliga soferul în acest fel să fie atent la acea parte din legislatie.

k/ La nivelul școlilor de șoferi: ar trebui militat astfel încât instructorii auto să creeze un reflex pentru toți elevii – în momentul în care scoatem centura de siguranță, să verificăm în oglinda retrovizoare dacă sunt bicicliști;

l/ Ministerul Educației: ar trebui readus în acțiune acel dirijor de trafic (profesor de serviciu / elev de serviciu) care, in prezenta unui agent de politie, să oprească circulația la trecerile de pietoni pentru elevi, în momentele cu flux major (sosirea/plecarea de la scoala);

m/ mersul iarna cu bicicleta: indiferent de vreme, se pot da amenzi: trebuie reglementat aceasta prevedere astel încât să nu mai fie abuzivă;

n/ pista de biciclete de pe Victoriei: o soluție tehnică posibilă pentru a crește siguranța ar fi desființarea verdelui intermitent (pentru virajul dreapta) pentru șoferi; Șoferii nu știu ca bicicliștii au voie să vireze la dreapta

o/ importanța unor indicatoare special de avertizare cu privire la bicicliști în intersecțiile “puncte negre”;

p/ pentru acele zone unde se circulă cu viteză (ex: Magheru) cel mai bine este să fie executate piste cu delimitare fizica;

r/ în cazul acestor zone în care se merge cu viteză, în caz de accident, mașina poate răni serios bicicliștii fie ca sunt sau nu sunt borduri de delimitare;

s/ reglementări cu privire la regimul asigurărilor pentru bicicliști: atât cu privire la posesie, cât și răspundere individuală, în caz de accident – în momentul de față nu există reglementări;

t/ crearea benzile dedicate transportului public, fara a permite accesul biciclistilor, au facut acele tronsoane foarte periculoase pentru biciclistii din Bucuresti;

z/ Având în vedere stadiul actual al informarii/ constientizarii – cea mai buna infrastructura este cu separatiee fizică;

aa/ confilictul dintre bicicliști și pietoni/soferi este cauzat și de agresivitatea bicicliștilor.

Înregistrarea primei întâlniri, unde a fost descries cadrul Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă: http://youtu.be/1TJoIOLngf0?t=26s

Înregistrarea întâlnirii de aseară: http://youtu.be/ed7f_W-6Byw?t=2m56s

Următoarea întâlnire va avea loc luni, 9 februarie. Agendă preliminară de discuții:

1. Legislație (modificări, aplicare, etc)

2. Parcări (pe termen scurt sau lung)

3. Intermodalitate (park&ride / park&bike, metrou, RATB, tren)

Muțumim voluntarilor si partenerilor de la  Studio Venus Five si celor de la aventuria.ro pentru sprijinul logistic. Mulțumim tuturor participanților la întâlnirea din 2 februarie și contăm pe sprijinul lor și mai departe.

Intalnirea din 9 februarie va putea fi urmarita la acest link: http://youtu.be/wqTya1dZZ0o

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Un comentariu

  1. avatar

    eu vara merg foarte des pe bicicleta, pe mine nu ma deranjeaza daca nu sunt benzi de bicicleta, si sincer sa fiu nici partea ca doar in wekend ai voie cu bicicleta la metrou nu ma deranjeaza, in fond am iesit sa ma plimb cu bicicleta nu cu metroul

Comentează