Patru filme cu implicații politice din selecția Berlinale Forum Expanded vin la BIEFF în programul POLITICS AND META-CINEMA

0

Fidel misiunii sale de a descoperi și împărtăși publicului din România cele mai intrigante noutăți cinematografice, BIEFF dă startul unui nou parteneriat, cu Berlinale Forum Expanded, în cadrul căruia va prezenta patru filme din selecția prestigioasei secţiuni a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.

Filmele din acest nou program special (prezentat cu ajutorul Institutului de Film şi Artă Video Arsenal și al Fundatiei Konrad Adenauer), centrate în jurul temei Politics and Meta-Cinema analizează implicațiile ideologice infiltrate în cinema, precum și imaginile politice cu care suntem bombardați în viața de zi cu zi. Prin deconstruirea imaginilor cu tehnici de meta-cinema, cele patru filme invită publicul să distingă sutele de nuanțe cu care imaginile aparent simple sunt de fapt încărcate și atacă direct obtuzitatea ideologiilor politice.

În INFERNO religia și interpretarea simbolismului său se află în centrul atenției, într-un film de proporții epopeice. Într-un São Paolo contemporan, inaugurarea celui de-al treilea Templu al lui Solomon se transformă dintr-o sărbătoare jubilantă într-o scenă apocaliptică. Yael Bartana alege să spună această poveste fără dialog, bazându-se doar pe un stil vizual luxuriant în transpunerea evenimentului biblic în prezent. O mega-producție disaster film, Inferno devine în final un comentariu nuanțat despre religie, istorie, politică şi modul în care ele se contopesc în memoria colectivă, aparent amnezică, a zilelor noastre. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

MONDIAL 2010 de Roy Dib (câștigător al Premiului Teddy la Berlinale) este o sfâșietoare meditație asupra dragostei, identității şi a limitelor ce le constrâng şi definesc. Un cuplu libanez homosexual decide să facă o excursie la Ramallah. Întâlnirile cu prieteni, vizitele la zidul West Bank sau simpla observare a orașului ce trece în fugă prin fața obiectivului sunt privite dintr-o perspectivă privilegiată ce merge dincolo de convenția jurnalului de călătorie, scoțând la iveală o dramă profundă. Politica identității şi nuanțele sale nu au fost nicicând atât de expresiv înfățișate. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

Jovială, lipsită de griji şi plină de viață – așa se vede Germania Nazistă în filmele escapiste realizate pe peliculă Agfa, peliculă care promite culori mai adevărate decât realitatea. Filmat în fostele fabrici unde aceasta era produsă, RAINBOW’S GRAVITY de Mareike Bernien şi Kerstin Schroedinger analizează felul în care imaginile din film și mass-media, ignorând realitatea, ajung să o rescrie în memoria colectivă, devenind odată cu trecerea timpului istorie. Filmul face portretul unei țări şi a unei generații aflate în criză de identitate, prinse în lupta de a reconcilia trecutul şi fabricațiile istorice.” (Diana Mereoiu, BIEFF)

Concluzionăm analiza implicațiilor politice a imaginilor cu uluitorul BEHIND THE SUN de Monira Al Qadiri, o lucrare video care vrea să vadă „în ce fel s-a transformat de-a lungul timpului imaginea apocalipsei. E văzută tot din punct de vedere romantic religios, sau merge spre o zonă mai sumbră şi necunoscută? Behind the Sun încearcă să exploreze portretul în descompunere al sfârșitului lumii, folosindu-se de imagini din viaţa reală: casete VHS cu înregistrări ale câmpurilor de petrol în flăcări din Kuweit 1991 – un update contemporan al Lessons in Darkness de Werner Herzog. Imaginile infernale se îmbină cu monologuri audio din emisiuni TV islamice, creând o imagine a sublimului ce poate fi găsit în distrugere.” (Monira Al Qadiri)

Berlinale Forum include lucrări experimentale, de avangardă, eseuri cinematografice, reportaje politice și o vastă arie din cinema încă pe cale de a fi descoperită. Filmele selectate în Forum testează granițele dintre cinema și celelalte arte. În 2006, a fost lansat Forum Expanded, care prezintă creații experimentale, video art, instalații și artă performativă, și este conturat ca un spaţiu al gândirii libere, al schimburilor culturale și al unei perspective cat mai variate asupra cinema-ului.

cp07ro4-behindthesun

BIEFF este susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundației Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, Swiss Films, ABIS Studio, Centrul Național al Dansului București, Galateca.

Parteneri media: 121.ro, AaRC.ro, ArtOut.ro, Asociația Paspartu, B365.ro, CalendarEvenimente.ro, Carturesti.ro, CineFan.ro, CinemaRx.ro, Designist.ro, DorDeDuca.ro, FilmReporter.ro, FilmSense.eu, GingerGroup.ro, iFestival.ro, IQads.ro, LaPunkt.ro, LiterNet.ro, OrasulM.eu, PostModern.ro, Revista Arte & Meserii, RomaniaPozitiva.ro, societatesicultura.ro, Studentie.ro, Sub25.ro, TOTB.ro, Urban.ro, Urban Things Romania, VinSiEu.ro, WeART.ro, Ziarul Metropolis.

Toate detaliile vor fi disponibile în curând pe: www.bieff.ro.
Ne puteți urmări pe pagina noastră de Facebook.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează