ONG-urile, Ministerul Educaţiei şi companiile, invitate să colaboreze pentru susţinerea educaţiei nonformale

0

Fundaţia Noi Orizonturi a lansat proiectul „Educaţia nonfomală. Tot educaţie!”, prin care invită ONG-urile la crearea unei voci comune a educaţiei nonformale, în colaborare cu persoane din sistemul de învăţământ, autorităţile publice, asociaţii de părinţi şi reprezentanţi ai companiilor.

Pentru a crea un spaţiu de dialog deschis între actorii importanţi pentru educaţia nonformală, în cadrul proiectului sunt organizate 4 cafenele publice: în Craiova (26 iunie), Bucureşti (15 iulie), Cluj (15 iulie) şi Iaşi (24 iulie). Aceste 4 evenimente sunt punctul de plecare pentru obţinerea a cel puţin unei propuneri de schimbare legislativă sau de politică publică, în ce priveşte recunoaşterea şi susţinerea educaţiei nonformale în România.

Înscrierile pentru evenimente sunt în desfăşurare: aşteptăm aplicaţiile voastre până pe 10 iulie pentru Bucureşti şi Cluj şi până pe 18 iulie pentru Iaşi.

Proiectul „Educaţia nonformală. Tot educaţie!” este finanţat prin granturile SSE 2009 – 2014, cu suma de 74.990 EUR, în cadrul Fondului ONG în România. 

poster pe Romania Pozitiva

Soluţii pe care ni le dorim:

În cadrul cafenelelor publice vor fi dezbătute 4 teme: Educaţia nonformală are nevoie de resurse!; Profesorii – actori cheie în educaţia nonformală!; Şcoala Altfel – recomandări şi bune practici; Rezultatele educaţionale ale programelor nonformale – realitate sau iluzie?

Subiectele alese pentru discuţiile din cadrul evenimentelor fac parte dintr-un set de nevoi ce au nevoie de răspuns pentru ca programele de educaţie nonformală să poată continua eficient în România. Aceste nevoi au fost identificate în „Raportul de analiză şi recomandări pentru dezvoltarea unei politici publice şi a unei strategii pentru susţinerea educaţiei nonformale în sistemul educaţional”, realizat de Lector Dr. Oana Moşoiu şi publicat în 2013 cu sprijinul Romanian-American Foundation.

Profesorii, parteneri în dezvoltarea programelor de educaţie nonformală:

Profesorii sunt un sprijin important pentru ONG-uri, în implementarea programelor de educaţie nonformală pentru tineri în sistemul de învăţământ. Din păcate, situaţia acestora este una delicată în România. Raportul Unicef „Şcoala aşa cum este” arată că încă din 2010 imaginea cadrelor didactice în opinia publică este una negativă: 60% dintre profesori resimţind acest lucru. În plus, România este unul dintre statele europene în care salariul de bază pentru profesori este unul dintre cele mai mici, sub 50% raportat la produsul intern brut (PIB) pe cap de locuitor, în timp ce în Germania acesta este de 141%. În România, salariul maxim de profesor se poate atinge după 34 de ani de muncă, comparativ cu alte ţări europene în care media este de 15 – 25 de ani, arată studiul Comisiei Europene „Supporting the Teaching proffesion for better learning outcomes”.

În acest context, susţinerea profesorilor pentru implicarea lor în activităţi extracurriculare este mai mult decât necesară şi este una dintre temele dezbătute în cadrul cafenelelor publice.

Soluţii la care am ajuns până în acest moment:

Seria de cafenele publice „Educaţia nonformală. Tot educaţie!” a debutat la Craiova, iar printre concluziile discuţiei se numără:

  • În general, profesorii, actori cheie în susţinerea programelor de educaţie nonformală din şcoli, au o pregătire insuficientă în domeniul educaţiei nonformale, precum şi o reţinere în ce priveşte acest domeniu. O soluţie ar putea fi organizarea, în cadrul şcolii, de cursuri care să prezinte beneficiile pe care programele de educaţie nonformală le oferă educaţiei tradiţionale: metode creative de învăţare şi lucru, experienţă practică pentru elevi, dezvoltarea de abilităţi de viaţă în rândul tinerilor.
  • Parte din profesorii invitaţi la eveniment au declarat că educaţia nonformală ar trebui „să se înveţe” începând cu şcoala generală şi până la facultate, iar îmbinarea educaţiei nonformale şi a celei tradiţionale, precum şi introducerea în Curriculumul Naţional  a disciplinelor care dezvoltă abilităţi de viaţă în rândul tinerilor ar ajuta în motivarea elevilor şi i-ar ajuta pe aceştia să „aplice teoria” în viaţa reală.
  • Şcoala Altfel oferă un spaţiu destins de interacţiune între elevi şi profesori şi un spaţiu deschis pentru învăţare practică. Din păcate, nu există un cadru legislativ care să reglementeze acest program. Astfel, în fiecare şcoală există o viziune diferită asupra activităţilor de educaţie nonformală şi nu există fonduri alocate pentru acestea – există riscul ca activităţi interactive să se transforme în activităţi fără obiectiv de învăţare.

Pentru mai multe informaţii despre proiect, vă invităm să accesaţi: www.noi-orizonturi.ro/toteducatie

Încă din anul 2000, Fundaţia Noi Orizonturi (FNO) oferă tinerilor modele de educaţie prin experienţă de calitate, ca o strategie de dezvoltare durabilă a societăţii. Prin programe iniţiate în România, care au reuşit să aibă ecou internaţional, FNO creează contexte prin care tinerii îşi dezvoltă abilităţi de viaţă (comunicare, lucru în echipă, tehnice etc) şi devin mai responsabili şi implicaţi în comunitate. Cele două programe naţionale, care se desfăşoară de aproape 15 ani sunt: IMPACT – educaţie prin serviciu în folosul comunităţii – şi VIAŢA – prima tabără de educaţie prin aventură din România. (www.noi-orizonturi.ro)

„Educaţia nonformală. Tot educaţie!” – Proiect finanţat prin granturile SSE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Prin natura activităţilor sale, proiectul se înscrie în Componenta Dezvoltarea capacităţii ONG, a Fondului ONG în România, Subcomponenta 5.2. Sprijin pentru iniţiative care contribuie la dezvoltarea unui cadru favorabil pentru ONG-uri în România şi creşterea reprezentării sectorului neguvernamental. Acesta vine în completarea eforturilor realizate până acum în cadrul unor proiecte precum Reţeaua de Educaţie Nonformală şi portalul nonformalii.ro, dezvoltate cu implicarea ANPCDFP şi FDSC. (www.fondong.fdsc.ro).

Despre autor

avatar

Misiunea Fundaţiei Noi Orizonturi este de a promova modele de educaţie prin experienţă de calitate, care dezvoltă abilităţi de viaţă în rândul tinerilor, ca o strategie de dezvoltare durabilă a societăţii. Fundaţia Noi Orizonturi îşi doreşte o lume în care toţi tinerii se implică pentru binele comun al tuturor şi simt că pot face o diferenţă în societate.

Comentează