O mie de oameni au inaugurat în 1 aprilie ,,Bulevardul Păcălelilor’’ în Prelungirea Ghencea

0

Peste 1,000 de locuitori ai Capitalei şi ai localităţilor învecinate din Ilfov – Bragadiru, Domnesti, Clinceni –  au participat sâmbătă, 1 aprilie a.c., la un marş de protest în Prelungirea Ghencea. Iniţiatorii acţiunii, locuitori ai zonei, au solicitat din nou modernizarea infrastructurii rutiere şi pietonale, adică “stradă cu 4 benzi, trotuare, pistă de biciclete, pod peste Centură”. Marşul s-a desfășurat între orele 11.00 și 15.00, pe traseul Ansamblul Primăvara – intersecția Prelungirea Ghencea cu Șoseaua de Centură – Domneşti –Cartierul Latin, pe o bandă de circulație şi cu traversarea Șoselei de Centură.

 

1 (1)
 
Acesta a fost cel de-al optulea protest pentru infrastructură al locuitorilor din zonă, în ultimii 4 ani. În urma protestelor repetate din 2014, autoritățile au demarat doar ,,pe hârtie’’ procedurile de modernizare a străzii împărțind lucrările în două: partea de lărgire a străzii a revenit Primăriei capitalei iar pasajul suprateran peste Șoseaua de Centură de la Domnești a intrat în sarcina Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR (fosta CNADNR). Cu toate acestea, de 11 ani, la fața locului nu s-a schimbat nimic.
 
La marș au participat mulți părinți cu copii, bicicliști, oameni cu căței, vecini de toate vârstele. Deși traficul auto a fost restricționat pe o banda de circulație și apoi la intersecția cu Șoseaua de Centură, șoferii aflați in trafic au claxonat în semn de solidaritate cu participanții la protest.
 
Au fost invitați la adunarea publica si reprezentanții celor două autorități responsabile de infrastructura principală a zonei: primarul general Gabriela Firea și directorul general al CNAIR Stefan Ioniță. De asemenea, au fost invitați și reprezentanții celorlalte autorități responsabile de dezvoltarea urbanistică a zonei: primarii sectoarelor 5 și 6, președintele Consiliului Județean Ilfov, primarul orașului Bragadiru și primarul comunei Domnești. Niciun reprezentant al autorităților invitate nu a apărut la fața locului.
 
In timpul marșului, participanții s-au oprit pe traseu și au inaugurat ,,Bulevardul Păcălelilor’’, după modelul Hollywood Walk of Fame, cu pancarte în formă de stea dedicate fiecărui reprezentant al autorităților considerat responsabil pentru neînceperea lucrărilor din zonă, din anul 2006 și până azi. Au fost menționați primarii capitalei (Adriean Videanu, Sorin Oprescu, Gabriela Firea), directorii CNAIR/ CNADNR (Narcis Neaga, Cătălin Homor, Sorin Ioniță) dar și fostul premier Victor Ponta care în anul 2013 a declarat public că aceste lucrări vor incepe in 2014.
 
La intersecția cu Șoseaua de Centură, participanții au ținut un moment de reculegere, au aprins lumânări și au adus garoafe roșii în memoria tuturor celor ce și-au pierdut viața în frecventele accidente rutiere din zonă. La finalul protestului, cetațenii au semnat o petitie colectivă adresata Primăriei capitalei și CNAIR în care au cerut respectarea anumitor termene calendaristice pentru toate etapele celor 2 proiecte precum și o comunicare permanentă între persoanele responsabile cu managementul acestor proiecte și cetățenii interesați.
 
Menționăm că, de 4 ani de zile, Primăria capitalei nu reușește să finalizeze proiectul tehnic iar de 2 ani, nici plata exproprierilor aprobate de Consiliul General al Mun. București. In plus, licitația Pasajului Domnesti a fost finalizată de CNAIR abia după 2 ani şi câştigătoare a fost declarată o firmă aflată în insolvență. Tot de 4 ani există şi alte probleme tehnice si juridice încă nerezolvate: o porțiune de 800 de metri liniari lipsă între cele 2 proiecte de infrastructură, porțiune situată pe teritoriul județului Ilfov dar neinclusă în proiectul deja licitat al Pasajului, precum si intenția Primariei capitalei de a modifica abia acum PUZ sector 6 şi de a face abia acum un nou SF pentru că cel inițial a expirat.
 
Reamintim că fiecare zi de întârziere a celor 2 proiecte înseamnă pericol de accidente pentru pietoni, mult timp pierdut în trafic de șoferi, blocarea în trafic a autobuzelor RATB, îngrădirea dreptului la liberă circulație și o proastă calitate a vieții pentru toți cei care locuiesc aici sau care tranzitează zona. Iar această situație durează deja de 11 ani.
 
Imediat după protest, Primăria Capitalei a anunțat că va face câteva lucrari provizorii de imbunătățire a siguranței circulației în zonă, respectiv trotuare și marcarea trecerilor de pietoni, acțiuni necesare dar insuficiente pentru nevoia de mobilitate de transport generatăde dezvoltarea urbanistică a zonei.
 
Locuitorii zonei nu mai au încredere în promisiuni așa că vor depune la Primăria capitalei și la CNAIR petiția colectivă cerand din nou comunicarea publică a calendarului celor 2 proiecte de infrastructură (supralărgire și pasaj) precum și alocările bugetare estimate pe etape, de la inceputul și până la sfarșitul proiectelor. Cetățenii vor monitoriza respectarea acestor termene calendaristice, manifestându-și nemulțumirea în stradă chiar în fața sediilor autorităților vizate, în cazul depășirii  termenelor.

Despre autor

avatar

Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe este o organizație neguvernamentală a cărei misiune este de a acționa pentru ca deciziile publice să raspundă nevoilor și dorințelor actorilor sociali.

Comentează