Mesaj către autorităţi: Elevii îşi doresc să poată merge cu bicicleta pe carosabil în Bucureşti

1

Dacă ar fi să aleagă în ce direcţie trebuie să se dezvolte Bucureştiul din punctul de vedere al transportului alternativ, elevii de liceu votează pentru includerea bicicliştilor în traficul pe carosabil, în detrimentul amenajării pistelor pe trotuar. Aceasta este concluzia dezbaterii de marţi 29 octombrie, ce marchează finalul Bike My Way (to School), proiect care şi-a propus să promoveze bicicleta ca mijloc de transport alternativ printre liceeni şi cu ajutorul acestora.Proiectul Bike My Way (to school) este unul regional, finanţat prin Programul Tineret în Acţiune al Comisiei Europene şi implementat în 6 licee din Bucureşti şi Lovech, Bulgaria, de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis în parteneriat cu Asociaţia Bate Şaua să priceapă Iapa, E-Comission şi SIP Bulgaria.

După o inventariere a argumentelor pro şi contra amenajării pistelor pe carosabil, făcută de cele două echipe de biciclişti Bike My Way, elevii de la Sf. Sava au decis, prin vot, în favoarea unui Bucureşti în care bicicliştii sunt membri cu drepturi şi obligaţii în trafic egale cu ale şoferilor. Printre argumentele cel mai des invocate sunt respectul cuvenit pietonilor – şi aşa văduviţi de trotuare circulabile – , eficienţa deplasării cu bicicleta pe carosabil, educarea implicită a şoferilor şi bicicliştilor deopotrivă şi potenţialul de atragere a unei mase critice de bucureşteni în rândul bicicliştilor de cursă lungă, singura cale de a rezolva problema supra-aglomerării traficului şi a poluării asociate.  Elevii susţin că viitorul transportului în Bucureşti trebuie să însemne benzi dedicate pentru biciclişti şi amendarea mai serioasă a contravenţiilor în trafic.

”Concluzia aceasta trebuie să fie un semnal important pentru autorităţile locale. Atunci când sunt informaţi şi când li se cere părerea, liceenii îşi dau imediat seama care trebuie să fie locul bicicletei în ierarhia mijloacelor de transport într-un oraş logic şi sănătos şi cât de grave sunt erorile pe care municipalitatea le comite atunci când îi ignoră pe biciclişti” atrage atenţia Irina Dobriţă, coordonator Bike My Way din partea Ecopolis.

Cele 12 luni de Bike My Way au însemnat prezentări în licee, informarea a peste 300 de elevi cu privire la standardele de infrastructură velo, selectarea echipelor de liceeni biciclişti, documentare, training-uri specializate, evaluarea a peste 150 de km de trasee din perspectiva deplasării uzuale cu bicicleta şi cartografierea celor viabile, redactarea unui plan de măsuri concrete şi întâlniri cu autorităţile locale relevante. Liceenii Bike My Way dau, astfel, note proaste infrastructurii velo disponibile la ora actuală în Bucureşti şi reamintesc autorităţilor cele câteva soluţii concrete comunicate în cadrul proiectului: Dezvoltarea cu prioritate a unei infrastructuri coerente dedicate bicicliştilor, implementarea standardelor europene în domeniu şi includerea unor prevederi speciale pentru promovarea ciclismului urban în legislaţia rutieră sunt printre principalele solicitări ale liceenilor. Elevii cer, de asemenea, începerea unor campanii pentru siguranţă în trafic, adresate deopotrivă şoferilor şi bicicliştilor, precum şi asigurarea unei minime infrastructuri velo în jurul şcolilor (rasteluri pentru biciclete şi zone cu trafic limitat).

 

Mai multe detalii despre proiect pe pagina web Ecopolis, blogul www.bikemyway.eu, pagina facebook BikeMyWay  

desf_piste2_53978600

Despre BikeMyWay (to school)

Proiectul BikeMyWay to School a mobilizat timp de un an un număr de 30 de elevi de liceu din Bulgaria şi România să găsească şi să promoveze soluţii practice care să transforme mersul la şcoală pe bicicletă într-o realitate uzuală, încurajată de o infrastructură viabilă. BikeMyWay împrumută şi dezvoltă o temă europeană – bicicleta ca alternativă de transport durabil – şi şi-a propus să activeze două seturi de aptitudini pentru tinerii participanţi: (1) skill-uri democratice, prin educarea capacităţii de advocacy în relaţie cu autorităţile locale şi centrale şi (2) conştientizarea beneficiilor transportului durabil pentru oraş şi mediu. În cadrul proiectului, elevii Bike My Way s-au instruit cu privire la standardele europene de amenajare a căilor de acces pentru biciclete şi modalităţile de promovare a politicilor pro-velo în relaţia cu autorităţile, au cartografiat şi analizat infrastructura velo de pe traseul casă-şcoală şi au venit cu propuneri pentru îmbunătăţirea ei. Proiectul a implicat elevii din cele 6 licee într-un proces continuu de învăţare prin metode non-formale (blogging, cartare, fotografiere, brainstorming, prezentări interactive, traininguri) şi coaching de la experţi în advocacy şi politici de mediu.

Potrivit unui sondaj BikeMyWay aplicat printre elevi, autorităţile locale sunt principalul obstacol în calea proiectelor de dezvoltare a infrastructurii velo. Poate cea mai aşteptată şi apreciată componentă a proiectului BikeMyWay, eforturile de advocacy şi relaţia cu autorităţile au fost de departe şi cea mai mare dezamăgire a liceenilor biciclişti, în special a celor bucureşteni, care s-au întâlnit vara aceasta cu Directorul Direcţiei Transporturi din Primăria Municipiului Bucureşti (PMB). Majoritatea elevilor sunt sceptici cu privire la implicarea autorităţilor în rezolvarea situaţiilor reclamate. În ciuda aprecierilor făcute de aceştia la adresa rezultatelor din proiect – harta traseelor ciclabile spre şcoală, de exemplu – , reprezentanţii instituţiilor publice au fost remarcaţi de elevii bucureşteni pentru dezinteresul, ignoranţa şi lipsa unor reacţii concrete faţă de planul de măsuri prezentat.

Conform sondajului BikeMyWay, elevii bulgari se declară ceva mai încurajaţi de promisiunile arhitectului şef şi de planurile administraţiei din Lovech – o reţea de piste de-a lungul râului ce traversează localitatea, respectiv amenajarea de parcări pentru biciclete în centru şi în incinta instituţiilor publice. Bicicliştii bucureşteni le atrag însă atenţia colegilor din Lovech să evite greşelile făcute de Bucureşti – în special amenajarea pe trotuare a pistelor pentru biciclete, care în capitala României a avut efecte pozitive 0 după mai mult de 24 milioane lei cheltuiţi.

Liceenii aşteaptă acum de la autorităţi ca măsurile propuse de ei în cadrul proiectului pentru zonele din jurul liceelor BikeMyWay să devină realitate şi astfel Bucureştiul să intre cu adevărat în rândul capitalelor europene care investesc în mobilitate alternativă.

Ca argument pentru promovarea bicicletei ca metodă de transport alternativ, reamintim faptul că Bucureştiul este a doua cea mai poluată capitală europeană, cu un aer periculos pentru sănătatea locuitorilor săi, iar principalul generator de poluare atmosferică este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului în București. Efecte asupra sănătații”, limitele pulberilor în suspensie (PM), a căror principală sursă este traficul rutier, sunt depășite constant în toate zonele capitalei. În același timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vieţii în capitalele UE arată că Bucureştiul este codaş în privința utilizării bicicletei ca alternativă la transportul cu maşina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta faţă de 59.6% în Copenhaga.

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.