Lucrarile artistilor si designerilor romani, alternativa viabila la obiectele de serie

0

Cred ca ai fost de multe ori in situatia de a alege un cadou pentru o persoana speciala, dorindu-ti ca acel cadou sa fie apreciat si sa fie tinut minte de cel caruia i-l daruiesti. Ori in situatia in care ai dorit ca accesoriile sau obiectele din locuinta ta sa fie unice si cu personalitate. Aceasta sarcina se dovedeste de cele mai multe ori dificila avand in vedere abundenta de obiecte de consum, comune si care isi pierd din personalitate.

Si-atunci, incotro iti poti indrepta atentia?

Ei bine, lucrarile artistilor si designerilor romani reprezinta o alternativa viabila la obiectele de serie. Exista insa o serie de idei preconcepute sau mituri urbane care te impiedica sa te orientezi catre produsele realizate la comanda de catre artistii si designerii Romani, iar in acest articol le vom lua pe rand si le vom demonta.

1. Merita?

Cand vrei sa faci o achizitie, mai presus de orice argument pro sau contra, acel obiect trebuie “sa merite”. “Sa merite” este un concept relativ, in general fiind o combinatie intre pretul produsului, motivatia si placerea pe care o creaza cumparatorului, fiecare dintre acesti factori avand o pondere mai mare sau mai mica de la o persona la alta.

Din punctul de vedere al pretului, impresia generala este ca obiectele manufacturate sunt mai scumpe decat cele produse in serie, dar in realitate preturile sunt similare poate chiar mai mici. Pretul de vanzare al obiectelor de autor este strict influentat de costurile mari de productie intrucat se produc individual sau in serii mici, dar cu toate acestea sunt comparabile cu preturile produselor de serie care sunt facute in numar mare si nu ofera nici o posibilitate de personalizare. La obiectele realizate in serie de obicei se intampla sa platesti mai degraba brandul decat produsul in sine.

Din punctul de vedere al motivatiei, de cele mai multe ori oamenii prefera obiectele manufacturate pentru ca isi doresc sa traiasca o experinta, sa iasa in evidenta si sa fie unici iar altii o mai vad si ca o forma de protest importiva corporatiilor care au externalizat productia de serie in Asia, obtinand astfel venituri colosale, foarte putin din acesta intorcandu-se in societatea care platete acele bunuri. In ultima vreme oamenii au devenit mai constienti asupa efectelor pe care deciziile lor de a cumpara un produs sau altul le au asupra comunitatii.

Placerea creata de achizitia unui obiect este un lucru personal, unic pentru fiecare individ si tine de gradul de deschidere si de intelegere al fiecaruia si cat de mult vibreaza interior in momentul in care o lucrare sau un obiect de autor intra in posesia lui.

lampa c (4)1

Lampa de tip veioza cu traforuri inspirate din motive traditionale, care imbina materiale moderne precum metalul si aluminiul.

Artistii si designerii romani incerca prin intermediul creatiilor lor sa transpuna in forma concepte din viata de zi cu zi care nu sunt straine de preocuparile firesti ale fiecarui om. Intelegerea acestor concepte si minima preocupare pentru tema lucrarii fac ca legatura dintre lucrare si privitor sa fie mai mult sau mai putin puternica.

Oamenii care aleg sa cumpere aceste lucrari detin o creativitate latenta, o cultura a bunului gust si capacitatea de vedea dincolo de factorii obisnuiti prin care alegem zilnic diferite obiecte.

2. Sunt de calitate?

Absolut toti artistii si designerii care creaza lucrari extraordinare nu o fac in scopuri financiare ci se straduiesc sa creeze obiecte de care sa fie mandri, punand sufelt in procesul de creatie. Acestia sunt perfectionisti, “au ochi” pentru detalii si vor incerca mereu sa isi imbunatateasca produsele si nu le vor lansa pe piata decat in momentul in care sunt multumiti de rezultatul muncii lor.

masa leaf ambianta (7)1

Masuta de cafea din metal, reprezentand o frunza geometrizata, perforatiile accentuand aspectul organic

Fie ca vorbim despre arta unde lucrarile sunt preponderent unicat sau obiecte de design care sunt create in serii mici, aceste sunt executate manual iar designerul si artistul se implica activ in procesul de productie. Acest lucru permite un control riguros al calitatii, precum si personalizarea dupa preferinta celui care a comnadat lucrarea.

3. De ce sunt aceste lucrari atat de speciale?


Obiectele facut in serie sunt impersonale si nu reusesc sa transmita o energie, un mesaj, un scop pentru care au fost create si cum s-a ajuns la acel scop.

Definitorii pentru obiectele de arta sunt idea, povestea si procesul de creatie, iar la obiectele de design sunt importante principiul, modularitatea si optiunea de personalizare.

Productia acestor obiecte se desfasorara im mai multe etape care se reiau la fiecare comada, de aceea si timpii de productie si livrare sunt mari in comparatie cu obiectele produse in serie. Avantajul consta in faptul ca artistul este prezent in toate fazele procesului de productie. Intelegerea procesului prin care se realizeaza o lucrare face cumparatorul sa se bucure ca va primi o un produs unic in care artistul a pus suflet.

1
Schita preliminara dupa care a fost realizata lucrarea “Cuplul”

Spre exemplu productia la comanda a unei sculpturi din bronz dureaza in jur de 60 de zile. La prima vedere pare mult dar analiza procesului pe etape, arata ca artistul se concentreaza si depune efort in acest sens.

Serban Vrabiescu, unul dintre artistii a caror lucrari sunt expuse pe Artistiq.ro, a povestit ca acea lucrare a fost facuta la comanda pentru un cuplu din Statele Unite ale Americii, care urmau sa se casatoreasca, iar cel care a comandat-o dorea sa le ofere un cadou unic, de neuitat.

Idila cuplului este una foarte frumoasa, chiar de basm, iar acest lucru trebuia celebrat printr-o lucrare deosebita care sa le spuna povestea si sa transmita emotie. Serban trebuia sa transpuna aceasta poveste si sentimentele puternice care ii dadeau o aura de basm intr-o lucrare monumentala care sa fie in centrul atentiei, cel mai frumos cadou primit la acea nunta.
13
Sculptura intitulata “Cuplul”, in toata splendoarea sa

Lungul drum al creatiei poate fi citit pe blog-ul Artistiq.ro, acolo unde Serban Vrabiescu a detaliat fiecare mic amanunt.

4. De ce sa cumperi obiecte de ara si design?

In primul rand pentru a face un cadou de neuitat.

13. Amenajare Arcub2
Terariile de sticla sub forma de picatura continand plante aeriene si nisip alb sun o alternativa noua si moderna la chivecele clasice.

Oamenii aleg sa faca cadou astfel de lucrari deoarece vor sa transmita un mesaj, sa reflecte spiritul si personalitatea celui care il primeste si sa isi arate aprecierea prin oferirea unui cadou unic. Un cadou reusit este acela pe care il oferi din inima iar cel care il primeste simte acest lucru, il tine minte si il pretuieste. 

Cumpararea de obiecte de arta si design produse de artisti si designeri romani, reprezinta o forma de recunoastere a valorii, o forma de sustinere si de incurajare ca sunt pe drumul cel bun si ceea ce fac ei este apreciat.

In cazul pasionatilor de arta, detinerea unor astfel de obiecte le creaza o stare de bucurie in suflet. Fiecare dintre noi are nevoie sa fie inconjurat de frumos, de un ambient care sa creeze o anumita stare de bine.

Nu in ultimul rand, cumparand aceste produse ii ajuti pe artisti locali sa evolueze si sa creeze in continuare obiecte unice si de calitate pe care nu le gasesti in productie de serie.Prin acel obiect primesti o parte din energie si trairile artistului. Obiectele manufacturate isi vor pastra valoare de lungul timpului deoarece aceste vor fi mereu personale au o istorie si sunt unice.

5. Artistii si designerii autohtoni par a fi de negasit.

Din anul 2012 s-a observat o crestere a notorietatii artistilor si designerilor romani pe plan national si mai ales pe plan international. Fie ca vorbim despre arta, design vestimentar, design obiectual sau design de interior, ii observam din ce in ce mai des prezenti la targurile de profil, ii vedem din ce in ce mai prezenti in mass media si mai ales ii vedem cum castiga premii si cum personalitati importante aleg sa achizitioneze lucrari ale acestora.

Dupa cenusii ani 90 si dupa pestritii ani ai bumului imobiliar, bunul gust a inceput sa iasa la suprafata, iar astfel de lucrari sunt expuse si pe Artistiq.ro.

By Bogdan Neacsu
Co-founder at Artistiq.ro

artistiq-master-semnatura

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează