Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

La mai bine de 40 de ani de la cutremurul devastator din ‘77 avem 15 aplicații care pot salva vieți, dezvoltate gratuit de specialiștii Civic Labs.

0

DSU are de ieri, 3 martie 2020, o soluție tehnologică de administrare de voluntari și resurse dezvoltată de Code for Romania cu sprijinul World Bank și Global Facility for Disaster Reduction and Recovery (GFDRR);

4,3 luni este durata estimată pentru curățarea orașului după un seism major;

3.000 este numărul aproximativ de pompieri și personal SMURD care vor interveni în capitală în prima oră de la un seism major;

2 dintre clădirile Universității București sunt încadrate în clase de risc seismic;

840 de imobile se află încadrate în primele trei clase de risc în capitală, multe dintre ele fiind clădiri de patrimoniu;

839.632 este numărul persoanelor cu dizabilități din România și 97% dintre ele sunt în grija familiei sau se descurcă singure;

45% din infrastructură critică de transport, energie, alimentare cu apă și comunicare se află în zonele de risc;

doar 539 de experți tehnici atestați există în România în luna februarie a anului 2020;

35.000 de familii au rămas fără locuință și peste 11.000 de persoane au fost rănite în cutremurul din 1977;

Zero adăposturi publice de protecție civilă există în Județul Ialomița;

15 soluții tehnologice sunt puse gratuit la dispoziția ONG-urilor pentru ameliorarea efectelor unui cutremur major de către Code for Romania prin programul Civic Labs.

Lansarea raportului de cercetare “Mediu // Pregătire și răspuns în caz de seism”, an 1, a avut loc marți, 3 martie 2020, și a fost al doilea eveniment cu acces public din seria de șase destinate lansării raportului primului an de studiu Civic Labs. Acesta a concluzionat că proiectele elaborate ce au ca țintă principală pregătirea și răspunsul la un cutremur sunt direct influențate de tipul actorilor implicați (societate civilă, stat) dar și de finanțare (de la stat sau privat), și că asistăm la un progres notabil doar la nivelul Bucureștiului întrucât restul țării este în continuare tributară logistic cât și financiar vechilor cutume. Provocarea cea mai mare pentru anii următori este de a trece peste limitările impuse de memoria colectivă față de evenimentele din ‘77, astfel încât să fie conștientizată dimensiunea uriașă a dezastrului care va veni, de către noile generații –  simulările nu vor putea oferi populației un reset mental care să-i permită să înțeleagă pe deplin proporțiile dezastrului potențial. Și nu în ultimul rând, planul de acțiune post eveniment nu poate fi doar răspunderea statului ci este nevoie de un efort național, care pleacă de la fiecare individ – să fii pregătit necesită implicarea și efortul tuturor.

“Echipa Civic Labs, program al Code for Romania, în cadrul domeniului de cercetare “Mediu / Pregătire și răspuns în situații de urgență” a încercat să înțeleagă care este capacitatea noastră ca societate să răspundem unui eveniment dramatic precum este un seism major și cât de pregătiți suntem, la nivel individual. La final de an de cercetare și de incubare suntem bucuroși că putem spune că am descoperit o comunitate de organizații neguvernamentale coerente care colaborează cu succes, instituții publice deschise la dialog și am identificat 15 soluții digitale posibile, dintre care două au devenit deja realitate. Împreună, ne pregătim mai bine!” a declarat Olivia Vereha, co-fondator Code for Romania, Program Lead & UX Architect.

Evenimentul a avut ca subiect lansarea raportului „PREGĂTIRE ȘI RĂSPUNS ÎN CAZ DE SEISM / CIVIC LABS / MEDIU, An 1”, ce a avut drept rezultat identificarea a peste 20 de blocaje, dar și definirea a 15 soluții digitale implementabile în cel mai scurt timp. De asemenea, Code for Romania a anunțat noul segment de cercetare Civic Labs din domeniul Mediu pentru anul 2020-2021, Poluarea.

În cadrul evenimentului a fost lansată și aplicația Resource and Volunteer Management (RVM) dezvoltată în parteneriat cu Departamentul pentru Situații de Urgență cu sprijinul World Bank și Global Facility for Disaster Reduction and Recovery (GFDRR).  RVM este un instrument de administrare de voluntari și resurse pe care le pune la dispoziție societatea civilă către Departamentul pentru Situații de Urgență în cazul unui seism major sau al unui alt dezastru natural.

“E un vis să avem o așa aplicație, sunt puține țări care au asta și este un lucru binevenit pentru orice comandant de intervenție. Va fi de foarte mare ajutor, le mulțumesc celor care au contribuit la realizarea ei.” a declarat dr. Raed Arafat secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă cu ocazia lansării aplicației Resource and Volunteer Management (RVM).

Evenimentul tip dezbatere a fost moderat de către Georgiana Ilie, Chief Operating Officer Media DoR (DoR Magazine, The Power of Storytelling, Școala9) și i-a avut ca membri pe Alexandra Călin reprezentant Banca Mondială, dr. Raed Arafat secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă și ing. Mihai Șercăianu reprezentant MKBT: Make Better.

Despre raportul Civic Labs – Mediu / Pregătire și Răspuns în caz de seism, lansat în cadrul evenimentului

Civic Labs este programul care privește într-un mod nou nevoile reale ale societății și care atrage cu sine și un mod mai bun de a pune gratuit tehnologia la dispoziția ONG-urilor.

Raportul “Mediu / Pregătire și Răspuns în caz de seism” prezintă cele 24 de blocaje principalele identificat în cadrul cercetării, un rezultat a mai bine de 70 de ore de interviuri, 154 de ore de incubare și 680 ore de prototipare, derulate sub umbrela programului Civic Labs pe subiectul pregătirii și răspunsului în caz de seism major în România, cât și cele 15 soluții identificate. În cadrul studiului am discutat cu numeroase organizații neguvernamentale care derulează proiecte și programe în acest sens, cu arhitecți, specialiști, experți, ingineri și cu autoritățile competente pentru a identifica acele puncte nevralgice în care este nevoie de intervenție rapidă.

Alte soluții prezentate în cadrul evenimentului care sunt disponibile online cu prototip clickabil:

Stay Together – plan familial de urgență și educație pentru răspuns în caz de cutremur;

Cultural Patrimony at Risk – platformă de vizualizare a patrimoniului cultural cu grad ridicat de risc;

ABC Accesibilizare – ghid pentru accesibilizarea transmiterii de informații pentru persoanele cu dizabilități;

Digital Assessment Map – colectare de date din teren despre situația clădirilor după seism

Street View 101 – colectare de informații din teren imediat după un cutremur major;

Shelter People Database – motor de căutare pentru persoanele dispărute după un seism major.

Mediu // Pregătire și răspuns în caz de seism

Civic Labs // AN 1

Transparență // Date deschise & Acces la legislație

Civic Labs // AN 1

Pentru anul 2 de studiu, 2020-2021, în cadrul domeniului Mediu se vor analiza factorii generatori de poluare cu scopul de a identifica soluții tehnologice care să le adreseze.

Vă așteptăm la următoarele evenimente destinate lansării rapoartelor Civic Labs an 1 de studiu:

  • 25 martie,  Transparență // Date deschise & Acces la legislație
  • 3 martie, Mediu // Pregătire și răspuns în caz de seism,
  • 10 martie, Grupuri Vulnerabile // Violența domestică,
  • 17 martie, Educație // Pregătirea resurselor umane în educație,
  • 24 martie, Sănătate //Sănătatea mamei și a copilului
  • 31 martie, Implicare Civică //Alegeri.
  • Programul de studiu Civic Labs 2019 este susținut de Fundația Vodafone România și Lidl Romania.

Despre Civic Labs

Civic Labs (civiclabs.ro) este unul dintre principalele programe de activitate ale Code for Romania și își propune să fie generatorul de soluții de tehnologie civică pentru problemele sociale ale României. Civic Labs contribuie în mod concret la rezolvarea unor nevoi reale ale societății printr-un amplu proces de cercetare și prin generarea de soluții cu impact la nivel sistemic și cu rezultate măsurabile pe termen lung.

Despre Code for Romania

Code for Romania (code4.ro) urmărește folosirea imensului potențial transformativ al tehnologiei pentru binele public.  Credem cu tărie că schimbarea indusă de tehnologie trebuie structurată, planificată și gândită sustenabil. De trei ani, echipa noastră de peste 1.200 de voluntari a dedicat peste 240.000 de ore de dezvoltare, echivalentul a peste două milioane jumătate de euro în muncă plătită, pentru soluționarea unor probleme civice reale. Am făcut acest lucru construind punți între comunitatea tech și stakeholderi din ONG-uri, instituții publice și mediul academic. Livrăm aplicații software cu impact social, care ajută comunitățile să crească și simplifică interacțiunea dintre cetățean și instituții.

Despre Fundația Vodafone România

Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale companiei, înfiinţată în 1998. În cei peste 20 de ani de activitate, Fundaţia Vodafone România a finanţat 1.168 de programe derulate de 745 de ONG-uri din întreaga țară, în domeniile sănătăţii, educaţiei, serviciilor sociale. Proiectele au avut peste 3 milioane de beneficiari – copii, tineri, vârstnici, persoane defavorizate fizic, social sau economic. Până în prezent, Fundaţia Vodafone România a investit 31 de milioane de euro în proiecte desfăşurate de organizaţiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre programele fundaţiei sunt disponibile pe www.fundatia-vodafone.ro , http://jurnaldebine.fundatiavodafone.ro/ și www.facebook.com/fundatiavodafone .

Despre Lidl Romania

Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 10.800 de magazine și peste 160 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial. Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse la cel mai bun raport calitate-preț. În spatele operațiunilor din magazine, din centrele logistice și din sediile centrale stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central de la Neckarsulm. Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura un viitor mai bun pentru societate și mediu. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, concentrându-se pe 5 piloni de activitate: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.