Integrarea aspectelor de responsabilitate socială în codurile de etica ale instituțiilor publice: utilă și obligatorie?

0

 Există puține subiecte din domeniul managementului care să fi suscitat mai multe controverse și dezbateri decât responsabilitatea socială a companiilor. De la proiecte caritabile, la filantropie corporativă, cause-related marketing sau social marketing, la antreprenoriat social – există cu siguranță o evoluție a felului în care organizațiile de toate tipurile și din toate domeniile au înțeles să răspundă felului în care influențează mediul în care își desfășoară activitatea. Care este însă viitorul responsabilității sociale? Ce rol vor avea Statul, Societatea Civilă sau Piața în a defini acest viitor?

Cea de-a opta masă rotundă organizată la inițiativa „Actionăm responsabil! – Rețeaua socială RSC” (joi, 27 iunie) a avut ca temă „Viitorul Responsabilității Sociale” și a reunit aproximativ 20 de participanți – reprezentanți ai autorităților publice, ai companiilor, ai partenerilor sociali și ai organizațiilor non-guvernamentale.

Pe agenda evenimentului s-au regăsit, printre altele, următoarele teme de dezbatere:

  • rolul statului și al reglementărilor europene și internationale în promovarea responsabilității sociale – instrumente, facilități și stimulente pentru promovarea RS;
  • rolul corporațiilor în promovarea responsabilității sociale la nivel de IMM-uri – chain of reaction;
  • rolul societății civile și al economiei sociale în promovarea și punerea în practică a principiilor responsabilității sociale;
  • rolul cetățenilor și consumatorilor responsabili.

Printre principalele puncte atinse în timpul discuțiilor s-a aflat și Strategia Națională de Responsabilitate Socială. Majoritatea participanților la masa rotundă au pledat pentru elaborarea unui nou plan de acțiuni, la care să contribuie atât companiile, cât și partenerii sociali și organizațiile societății civile, în contextul în care multe din termenele din actuala Strategie Națională de Responsabilitate Socială nu au fost respectate.

Totodată, s-a căzut de acord asupra faptului că în strategia națională de responsabilitate socială trebuie incluse și prevederile strategiei naționale de dezvoltare durabilă, precum și un model eficient de control și audit, care ar putea fi preluat, de ce nu, din Strategia Națională Anti-corupție

S-a adus în discuție și posibilitatea realizării unui raport de sinteză a poziției tuturor actorilor relevanți din domeniu, realizat în urma unei audieri publice pe tema responsabilității sociale,  și, eventual, construirea unei coaliții puternice în domeniu, care să contribuie eficient la îmbunătățirea cadrului legal actual.

foto_masa_rotunda_RS

În ceea ce privește implicarea mai activă a instituțiilor publice în problematica responsabilității sociale, s-a propus includerea unui nou criteriu, cel al integrării responsabilității sociale, în legea referitoare la SCIM (Standarde de Control Intern Managerial: 946/2005), precum și revizuirea codurilor de etică ale instituțiilor publice și completarea lor pentru a integra toate aspectele responsabilitățiii sociale.

Un accent important în cadrul discuțiilor s-a pus și pe integrarea transversală a principiilor responsabilității sociale în toate organizațiile, de la instituțiile statului și ONG-uri, până la corporații și IMM-uri.

Nu în ultimul rând, participanții la masa rotundă au dezbătut și oportunitatea realizării unei mărci de RS care să recunoască și să diferențieze organizațiile care integrează principiile responsabilității sociale în toate operațiunile.

 

***

Masa rotundă face parte dintr-un demers mai amplu în cadrul căruia ne-am propus aprofundarea subiectelor relevante cu privire  la rolul pe care statul poate să il joace, prin politici publice, în promovarea responsabilității sociale, identificate în urma conferinței „Rolul statului în promovarea responsabilității sociale”. Obiectivul final este configurarea unui program de inițiative de advocacy pentru îmbunătățirea cadrului legal și pentru o mai buna utilizare a resurselor în ceea ce privește promovarea responsabilității sociale în România, sub toate aspectele ei.

Eveniment realizat cu sprijinul: Librăria Cărturești

Partenerii media: Cariereonline.ro, CSRmedia, Manager.roPortal HR, Romania Pozitiva, StiriONG.ro, Wall-Street, Institutul de Economie Sociala..

 

Website: www.actionamresponsabil.ro

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează