Inainte si dupa revolutia culturala in Romania: 1971

0

Inainte si dupa revolutia culturala in Romania: 1971
(„Before & After the Cultural Revolution in Romania: 1971”)
-proiect de cercetare, arhivare si expozitie

Producator: PostModernism Museum Bucuresti, Romania
Co-producator: Allegra Nomad Gallery
Curator: Cosmin Nasui
Asistenti curator: Hanna Grobbe, Adela Mara

Pana pe 1.03. 2016
Program: http://postmodernism.ro/before-after-the-cultural-revolution-in-romania-1971/

Adresa PostModernism Museum: SWAN Technology Park, Cladirea Kingston, Sos. Bucuresti Nord nr. 15-23, Pipera, Bucuresti, Romania
www.postmodernism.ro
www.facebook.com/PostModernismMuseum
Before and after the cultural revolution_PostModernism Museum_foto Lucian Muntean

Din 1960 pana in 1970 societatea romaneasca a trait o scurta dar importanta bresa politica si ideologica, cunoscuta ca „anii dezghetului”. Aceasta a insemnat deschiderea tarii catre cultura si valorile Europei de Vest. Aceasta perioada de schimbare nu a durat mult, fiind urmata de doua decenii „inghetate” de comunism romanesc.

Proiectul de cercetare a istoriei artei „Inainte si dupa revolutia culturala in Romania: 1971” este prezentat ca o viziune dinamica, incluzand ultimele studii din domeniu.
Lucrarile de arta si materialele din expozitie sunt selectate din trei colectii private: Allegra Nomad Gallery, Efrima Collection, Nasui Collection.
Scurt context istoric

Odata cu inflorirea noii generatii de dupa al doilea razboi mondial, Romania a experimentat cultura pop a anilor `60. Din Europa de Vest au fost importate ziare, reviste, parfumuri, materiale textile, tigari, bauturi racoritoare, Coca-Cola si guma de mestecat. In toate salile de cinema din Romania rulau filme din Occident. Unii dintre cei mai faimosi cantareti de muzica pop si actori internationali erau invitati in capitala Bucuresti.

Anul 1962 a fost debutul faimoasei trupei de rock Phoenix, insufland si promovand spiritul si ideile noii generatii care venea. Festivalul National de Muzica de la Mamaia a fost lansat in 1963, iar Festivalul International de Muzica „Cerbul de Aur” in 1968, devenind unul dintre cele mai importante festivaluri de acest gen din Europa de Est. In aceeasi perioada, pe litoralul romanesc au fost deschise primele cluburi de noapte.

Aceasta deschidere ce a permis o relevanta si importanta liberalizare, a incetat brusc in 1971, odata cu „Tezele din Iulie” ale lui Nicolae Ceausescu, dupa turul sau din Asia. Ca efect imediat al acestor teze, modelul cultural occidental a inceput sa fie extrem de criticat, cu cerinta radicala de intoarcere la modelele comuniste „adevarate”.

La scurt timp dupa aceasta, iluzia plecarii din tara a devenit singura optiune posibila. Cei care au plecat din Romania faceau parte din intelligentsia si erau deja modele ale generatiei tinere: membrii trupei Phoenix, producatorul de radio, jurnalistul si muzicianul Cornel Chiriac, cantareata Mihaela Mihai, directorul de teatru Andrei Serban, regizorul Lucian Pintilie, scriitorul si istoric al religiilor Ioan Petru Culianu, jucatorul de fotbal Marcel Raducanu, muzicianul Constantin Draghici etc.
Printre figurile importante au fost: artistul Paul Neagu care a emigrat in Londra in 1969 si Pavel Ilie care a plecat la Geneva in 1977. Din motive personale, Ion Bitzan, Victor Ciato, Florin Mitroi nu au emigrat.

Pentru cultura si arta romaneasca, aceasta perioada specifica „anilor dezghetului” manifesta o semnificatie si importanta a impactului asupra inovatiei si a legaturilor puternice intre cultura si arta romaneasca si cea occidentala.

Artisti
Fluxul curatorial al proiectului „Inainte si dupa revolutia culturala in Romania: 1971” este ilustrat prin lucrari de arta istorice, remarcabile ale urmatorilor artisti:
Ion Bitzan (1924-1997)
Inca din 1964, Ion Bitzan a avut expozitii in Romania, Italia, Brazilia, Franta, Germania, Scotia, Olanda, USA, Irlanda, Japonia, Iugoslavia, Norvegia, Spania, Ungaria si Polonia.
A reprezentat Romania la Bienala din Venetia in 1964 si 1997, iar la Bienala de la Sao Paolo in anii 1967, 1969 si 1981.

Pavel Ilie (1927-1995)

Artistul romano-elvetian, Pavel Ilie a participat in cadrul Bienalei de la Nurnberg, Konstruktive Kunst: Elemente+Prinzipien, din 1969. A participat cu expozitii solo la Festivalul Edinburgh in anii 1970, 1971, 1973, invitat fiind de catre Richard Demarco. In anul 1975 castiga Premiul pentru Pictura din partea Uniunii Artistilor Plastici (UAP). Incepand cu 1960 si pana cand a plecat, Ilie a fost profesor la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti.

Paul Neagu (1938 –2004)

Paul Neagu a trait si a lucrat in Marea Britanie inca din 1969, cand a plecat din Romania.

Lucrarile sale pot fi gasite in multe colectii publice, printre care: Arts Council din Marea Britanie, Muzeul National de Arta din Bucuresti, Muzeul National de Arta Moderna din Tokyo, Muzeul de Arta din Philadelphia, Galeria Nationala de Arta Moderna din Scotia, Tate Londra, Victoria and Albert Museum Londra.

Artisti contemporani importanti precum Antony Gormley, Anish Kapoor, Rachel Whiteread, Tony Cragg s-au aflat printre studentii sai, cu totii beneficiind de importanta cailor artistice exploratorii oferite de Paul Neagu.

Florin Mitroi (1938-2002)

Mitroi si-a creat opera artistica la distanta de expunerea publica si departe de contributiile la propaganda ideologica socialista. Personalitate rezervata, retrasa din spatiul expozitional artistic, a avut un aport important ca si cadru didactic la Universitatea Nationala de Arte Bucuresti intre 1961 si 2002.
Generatia de artisti formata in anii ’90 apreciaza ca fiind marcanta contributia didactica a lui Mitroi in formarea lor artistica, mai ales in conditiile in care ii tinea la distanta de opera sa.

Victor Ciato (b. 1938)

La sfarsitul anilor ’60 Victor Ciato renunta la pictura dupa dogmele academice si reprezentarile realismului socialist. Creatia lui Ciato evolueaza in acei ani directia unui gestualism abstract, iar apoi in anii ’70 in directia unui abstractionism geometrizant. Ciato are de asemenea o contributie importanta in formarea noilor generatii de artisti, activand intre 1964-2008, ca si cadru didactic la Universitatea de Arta si Design „Ion Andreescu” din Cluj.

///
Proiectul de cercetare, arhivare si expozitional „Inainte si dupa revolutia culturala in Romania: 1971” („Before & After the Cultural Revolution in Romania: 1971”) face parte din DARE – program de Documentare, Arhivare, Reevaluare si de Expunere a artei produse in Romania intre 1945-1990. Pana acum, nicio alta institutie publica sau privata nu a asumat un program de recuperare programatica a acestui segment istoric.

///
Asociatia PostModernism Museum (APMM) din Bucuresti produce si promoveaza proiecte de cultura contemporana si dezvolta programe de cercetare culturala, cu focus pe domeniul artelor vizuale. APMM este provider de servicii de consultanta in management cultural.

APMM, ca producator si promotor de proiecte de arta contemporana, coordoneaza dezvoltarea si activitatile centrului de arta şi inovaţie PostModernism Museum, muzeu privat independent deschis in primavara lui 2015 la Bucureşti. PostModernism Museum PMM este membru al primei Asociatii a muzeelor private din lume si este prima entitate din Europa centrala si de est.
APMM, ca provider de servicii de consultanta in cultura, a pregatit si publicat prima Strategie culturala si creativa a Bucurestiului pe 10 ani (2015-2025), un proiect initiat de Arcub-Centrul de proiecte culturale al Bucurestiului.

Partneri: Swan Technology Park, Allegra Nomad Gallery, Modernism.ro
Traducere: Diana Ionita

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează