Focus: incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale

0

Statisticile oficiale arată că în România sunt 70.647 de copii cu dizabilități, dintre care 60.645 sunt în vârstă școlară, 25.902 fiind cuprinși în învățământul special, iar 23.773 de copii în școli de masă .

În municipiul București trăiesc 4.366 de copii cu dizabilități . Conform datelor CMBRAE, au fost orientați către școli de masă pentru anul școlar 2014-2015 un numar de 742 de copii cu CES, în peste 220 de școli. Profesioniștii din domeniu apreciază că acest număr este dublat de cel al copiilor nediagnosticați sau ai căror parinți refuză diagnosticul.
logo-fdp_aprilie 2012

Pentru a oferi un răspuns nevoii de pregătire a personalului implicat în incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) cât și a părinților copiilor cu CES, Fundația Dezvoltarea Popoarelor în parteneriat cu Casa Corpului Didactic București, Asociația Reninco, cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București și al CMBRAE, implementează începând cu luna iunie 2015 proiectul ”Parteneriate active pentru incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale’”.
Proiectul care va fi derulat în București în perioada iunie 2015- aprilie 2016, este finanțat în cadrul apelului COERENT cu sprijinul financiar al Programului RO10-CORAI, program finanțat de Granturile SEE 2009-2014 și administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială.

Scopul proiectului este dezvoltarea și implementarea unui set de măsuri de combatere a excluziunii sociale și sociale a copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale din București.

Principalele rezultate ale proiectului sunt: crearea unei rețele de profesioniști implicați în incluziunea școlară a copiilor cu CES; formarea unui număr de 250 profesioniști, cadre didactice, profesori de sprijin și consilieri școlari din București-Ilfov; realizarea unei cercetări privind modul în care cadrul legislativ și practicile școlare sprijină combaterea discriminarii și excluziunii sociale; crearea și testarea unui toolkit multimedia-resursă pentru profesioniști; elaborarea și testarea unei metodologii privind combaterea discriminării și excluziunii scolare a copilului și tânărului cu CES, prin colaborare și intervenție multidisciplinară; derularea unei campanii de informare/sensibilizare a 250 parinți/tutori ai copiilor și tinerilor cu CES.

În cadrul primei întâlniri a rețelei de profesioniști organizate în cadrul proiectului, experții implicați remarcau faptul că proiectul reprezintă o ocazie ca Bucureștiul să exprime calitatea unei viziuni unitare și existența unor bune practici în domeniu. Cursul care va fi propus profesioniștilor din București-Ilfov va promova o pedagogie a responsabilității, în această abordare profesorii vor învăța adaptarea programei și semnalarea nevoilor copilului.

Profesioniștii implicați în incluziunea școlară a copiilor cu CES se vor putea înscrie la cursurile de formare gratuite începând cu luna septembrie.
Valoarea totală a proiectului este de 640.380,51 lei, iar cea a finanțării din granturile SEE de 576.180,51 lei.


Fundația Dezvoltarea Popoarelor este o organizație nonguvernamentală creată în anul 1996 a cărei misiune este oferirea de oportunități socio-educative și de integrare profesională persoanelor aflate în situație de risc social, în special copiilor și tinerilor. Mai multe detalii pe pagina www.fdpsr.ro.

Casa Corpului Didactic București este o unitate conexă a învăţământului preuniversitar. Misiunea CCD este de a promova mişcarea pentru reformă şi inovaţie, de a asigura cadru pentru dezvoltarea profesională a personalului din sistemul preuniversitar. Obiectivul principal al instituţiei constă în organizarea activităţilor de formare continuă, a activităţilor cu caracter ştiinţific, metodic, cultural, pentru personalul din învăţământul preuniversitar. Persoana de contact: Minodora Gavrilă, tel: 0213134901, email ccdbuc@gmail.com, www.ccd-bucuresti.org

Asociația Reninco Romania, Rețeaua Națională de Informare și Cooperare pentru Integrarea în Comunitate a Copiilor și Tinerilor cu Cerințe Educative Speciale are ca misiune sprijinirea și promovarea integrării în comunitate a copiilor și tinerilor cu cerințe educative speciale (CES).

22 iulie 2015, București

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează