Expoziţie ”Modele de comportament in secolul al XVIII-lea” la MNAR

0

Vernisaj: joi, 4 decembrie 2014, orele 18.30

Durata: 5 decembrie 2014 – 19 aprilie 2015

Locul: Muzeul Naţional de Artă al României, intrarea din strada Ştirbei Vodă nr. 1-3

Program de vizitare: miercuri – duminică, 10.00 – 18.00

Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

Tarif: întreg: 10 lei

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită joi, 4 decembrie 2014, de la orele 18.30 la vernisajul expoziţiei Modele de comportament în secolul al XVIII-lea, deschisă în corpul Ştirbei al MNAR. Curatorul expoziţiei este Mălina Conţu, specialist în cadrul Biroului de Artă Europeană şi Arte Decorative al MNAR. Accesul la vernisaj se face exclusiv pe bază de invitaţie.

Johan Heinrich, copie dupa Sigmund Freudenberger - Plimbarea de seara

Expoziţia cuprinde o sută cinzeci şi şapte de lucrări din patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României, expuse pentru prima dată şi valorificate dintr-o perspectivă interdisciplinară, definitorie pentru  perioada Iluminismului. Majoritatea gravuri, lucrările sunt relevante pentru normele de conduită în spaţiul public şi domestic al secolului al XVIII-lea şi, într-o anumită măsură, pentru contextul educaţional actual.

Apariţia şi dezvoltarea spaţiului public în Epoca Luminilor a generat o preocupare crescândă a moraliştilor pentru modelele de comportament. Aceste idei au constituit după Revoluţia franceză din anul 1789 baza sistemului de educaţie francez, devenit un model pentru majoritatea programelor de învăţământ.

În afara mesajului educaţional, adesea moralizator, lucrările prezentate în expunere se disting şi prin calitatea execuţiei, fiind reprezentative pentru epoca de înflorire a stampei, o perioadă de maxim rafinament al tehnicii. Gravurile reflectă un interes crescut pentru artă şi reproduc, în mare parte, picturi celebre ale unor mari artişti ai vremii, precum: Jean-Honoré Fragonard, François Boucher, Jean-Baptiste Le Prince, Jean-Baptiste Huet şi William Hogarth.

Expoziţia Modele de comportament în secolul al XVIII-lea este împărţită în patru secţiuni: Educaţia copilului, Modele de comportament social, Adolescenţa şi iubirea şi Modelele culturale clasice. Primele trei secţiuni tratează etapele esenţiale ale educaţiei – copilăria şi adolescenţa – din perspectiva raportului limitare-permisivitate, conform recomandărilor din manualele de comportament ale vremii (în special romanul pedagogic „Émile sau despre educaţie” de Jean Jaques Rousseau). Ultima secţiune este dedicată modelelor literare clasice ale vremii, responsabile pentru formarea unor idei despre conduită.

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează