Cum strânge o echipă de jurnaliști independenți bani pentru „Să fie lumină” la Swimathon București

1

Text de Monica Tudorache

Imagini: Andrei Pungovschi

Desene: Dan Perjovschi

Cu Diana m-am întâlnit pe terasa de la French Bakery, în Piața Domenii, într-o după-amiază ploioasă – mirosea a ploaie de vară și era puțin răcoare. Mi-a povestit că e foarte atașată de București, chiar dacă nu s-a născut aici și îi lipsește aerul proaspăt de munte, din Brașov. Locul ăsta are totuși un aer al posibilității, se întâmplă lucruri, vrei să fii aici, înveți să-l iubești, chiar dacă prima impresie de multe ori e alta.

Echipa alături de care lucrează Diana acum e formată din jurnaliști independenți, iar ideea lor de proiect „Să fie lumină”, a apărut într-o seară, prin toamna anului 2016. Cei doi coordonatori ai proiectului și-au dat seama că sunt interesați de mai multe subiecte legate de afacerile și proprietățile cultelor și au decis să facă o echipă de jurnaliști care să documenteze astfel de subiecte.

Proiectul a fost pentru ei o provocare, căci se bazează doar pe donațiile cititorilor. Apoi, a fost ca un test pentru că au pornit campania online de promovare cu un statement, fără să livreze încă conținutul promis. Iar Diana a ieșit din zona ei de confort, reportaje pe probleme sociale, când și-a schimbat puțin subiectele abordate – existența instituțională a cultelor în Romania, cum funcționează ele, cum sunt finanțate, cu ce afaceri se ocupă, cine sunt oamenii care fac parte din ele și mai ales, ce se întâmplă cu banii publici pe care îi dețin. În ultimii trei ani, cultele au primit din bugetul de stat aproximativ 1,4 miliarde RON, însă nimeni nu știe concret pentru ce au fost folosiți.

Momentan, proiectul „Să fie lumină” are în jur de 150 de donatori curenți și dacă-i luăm în calcul și pe cei care au donat o singură dată, numărul lor ajunge undeva la 500. Ar fi nevoie de mai mulți donatori pentru susținerea tuturor nevoilor proiectului. Dar caută constant oportunități de a strânge bani, cum este și Swimathon București.

Ideea de a participa la eveniment a venit de la o prietenă. S-au gândit că pot deveni mai vizibili în cadrul evenimentului, că se pot distra și că mai pot face rost de niște bani pentru a-și continua campania. Și-au propus să strângă 15.000 RON în această ediție a Swimathon-ului.

Diana spune că e greu să compari o cauză cu alta, mai ales că fiecare e importantă în felul ei. Într-o comunitate, nevoile sunt multe și diversificate, iar nevoia lor e puțin altfel decât a celorlalți participanți. Le-a fost ușor să-și strângă două echipe care să înoate pentru ei – sunt oameni care le cunosc proiectul, care le respectă munca, oameni care cred în ei. Și-au dorit să devină – și apoi să rămână – niște ambasadori ai proiectului, care îi pot reprezenta și ajuta să ajungă și în alte cercuri.

Înotătorii sunt entuziasmați, vor să se organizeze, să se descurce singuri, iar Diana, care coordonează proiectul, deja rămâne un spectator – un spectator care se bucură că lucrurile merg în felul ăsta. Se gândește doar la o masă gătită acasă, după Swimathon București, dacă tot face Vlad, colegul ei, o ciorbă de lobodă atât de bună.

Donatorii sunt curioși și interesați de subiect, pentru că este un subiect nou, pentru că se află în centrul atenției. Nu există prea multe informații publice, cultele nu sunt transparente, dar în același timp oamenii au multe întrebări. Totul e să publici în continuare, spune Diana, pentru că există o grămadă de oameni care le scriu, care se identifică, oameni care înțeleg că misiunea lor nu e să aducă niciun fel de critică asupra credinței.

Important ar fi ca după participarea lor la Swimathon București, donațiile să rămână constante. Doar așa schimbarea va fi una vizibilă.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Un comentariu

  1. avatar

    Foarte interesant subiectul, in special metoda de prezentare. Felicitări autoarei!

Comentează