Copii cu autism în 2 școli de masă din București

0

Copii tipici și copii cu tulburări de spectru autist au legat prietenii în cadrul unui eveniment organizat săptămâna aceasta, în zilele de 16 și 17 noiembrie, în două școli din București, de către Fundația Romanian Angel Appeal și partenerii săi.

Evenimentul este prima acțiune desfășurată în școli, în cadrul campaniei « Oferă-mi o șansă ! » ce își propune sensibilizarea publicului larg și a cadrelor didactice cu privire la importanța integrării școlare și sociale a persoanelor cu autism. Campania face parte dintr-un proiect mai amplu al Fundației Romanian Angel Appeal, intitulat « Și ei trebuie sa aibă o șansă ! » – program de sprijin pentru integrarea socială și profesională a persoanelor cu tulburări de spectru autist (TSA).

În zilele de 16 și 17 noiembrie, evenimentul organizat în școlile nr. 19 – Tudor Arghezi și nr. 5 – Corneliu M. Popescu din Capitală, a avut drept obiectiv înlăturarea miturilor legate de copiii cu autism și demonstrarea faptului că, în ciuda diferențelor, copiii tipici și copiii cu autism pot fi prieteni și pot evolua împreună. Primul pas important în acest proces este deschiderea societății către acceptarea diversității și, de asemenea, aplecarea către nevoile de afecțiune, înțelegere și dezvoltare ale copiilor cu autism, cu răbdare și perseverență.

Ineditul eveniment a adus împreună copii tipici din ciclul primar și copii cu autism aflați în intervenție educativ-recuperatorie. În cadrul evenimentului, reprezentanții Fundației Romanian Angel Appeal le-au vorbit copiilor, prin joc, despre acceptarea diferențelor și despre prietenie, iar învățătorilor din cele două școli partenere le-au fost prezentate noțiuni elementare privind tulburările din spectrul autist. Împreună cu Luciana Hăloiu, psihopedagog specializat în terapia copiilor cu tulburări de spectru autist, peste 80 de copii tipici din clasele I-IV au socializat cu copiii cu autism și au desfășurat activități interactive. „Ne propunem, prin acțiunile noastre, să sensibilizăm cadrele didactice și părinții copiilor tipici. Pornim de la premisa că acceptarea diversității este primul pas în integrarea școlară a copiilor cu autism. Există exemple numeroase de copii cu autism care finalizează cu succes un parcurs școlar de 12 clase. Numărul grădinițelor și școlilor care acceptă și integrează copii cu TSA ar putea crește constant dacă educatorii și profesorii ar beneficia de informație și pregătire pentru lucrul cu persoane speciale” a declarat Adelaide Katerine Tarpan, Managerul proiectului “Și ei trebuie să aibă o șansă!”.

Învătățorii, cei vizați de acest demers, au asistat la jocurile de echipă și interacțiune desfășurate în cele două școli. Copiii cu autism participanți au fost ambasadorii mesajului: „Dacă suntem diferiți, nu înseamnă că nu putem fi prieteni”.

Un studiu recent al RAA: ”educatorii, învățătorii și profesorii nu sunt pregătiți să lucreze cu copii cu autism”

Un studiu calitativ și un studiu cantitativ, legate de nivelul de informare a publicului cu privire la autism, realizate de Fundația Romanian Angel Appeal în luna octombrie 2011, în cadrul campaniei „Oferă-mi o șansă !”, demonstrează că educatorii, învățătorii și profesorii din sistemul educațional românesc sunt încă nepregătiți pentru a lucra cu copii cu autism.

Conform acestor studii, 47% dintre respondenți sunt de părere că, în acest moment, pregătirea profesorilor și dotarea școlilor nu e corespunzătoare necesității copiilor cu TSA. În același timp, 34% dintre respondenți consideră că, deși diagnosticați cu TSA, copiii aflați sub terapie recuperatorie ar trebui să învețe în clase obișnuite din grădinițe sau școli, asistați de un terapeut, însă alături de ceilalți copii tipici.

 

Autismul în România și la nivel internațional, cifre, statistici

În România, date publicate recent arată că numărul cazurilor de autism depistate a crescut semnificativ în ultimii ani: de la 20-25 de cazuri diagnosticate anual în anii ‘80-‘90 la Clinica de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului din cadrul Spitalului Prof. Dr. „Alexandru Obregia”, astăzi, la aceeaşi clinică, se evaluează 10-15 cazuri noi pe săptămână. În evidența instituțiilor guvernamentale figurează un numar total de 3.159 copii şi tineri diagnosticaţi cu TSA, specialiştii estimând însă 15.000 cazuri (cf. www.autism.ro ), majoritatea purtând alt diagnostic sau nefiind încă diagnosticate

Statisticile internaţionale relevă o creştere alarmantă, în ultimii 40 de ani, a incidenţei tulburărilor de spectru      autist (TSA). Dacă în 1970 se înregistrau 2-3 cazuri/10.000 persoane (conform unui studiu realizat de Institutul       pentru Studierea Autismului, din SUA, şi publicat pe www.autism.com), în 2007 incidenţa acestei afecţiuni era               de 1 caz/110 persoane, conform  datelor statistice comunicate de Centrul pentru Prevenirea şi Controlul      Maladiilor (CDC) din Atlanta, Statele Unite ale Americii, instituţia plasând autismul înaintea diabetului, cancerului sau sindromului Down, ca număr de cazuri.

 

Şansele de recuperare-integrare

Studiile şi experienţa, în special ale centrelor de specialitate internaţionale, atestă faptul că depistarea timpurie                (la vârsta de 18 luni, până la cel târziu 36 de luni) şi referirea către servicii specializate de recuperare, deservite                 de specialişti, cresc cu 47%  şansele de recuperare şi integrare socială şi pe piaţa muncii a persoanelor cu TSA     (conform studiului publicat de Ivar Lovaas, UCLA, 1987). Un program de terapie individualizată facilitează            dezvoltarea socială şi a limbajului, scade incidenţa problemelor comportamentale (comportament ritualistic,   agresivitate sau hiperactivitate) şi determină dezvoltarea unor aptitudini pentru o viață  independentă.

Recuperarea şi integrarea socială

Integrarea preșcolară și scolară, în sistemul de masă, reprezintă un prim și esențial pas în integrarea socială a      persoanelor cu autism. Acest lucru are la bază, primordial, deschiderea către diversitate și acceptarea ei, de          către persoanele tipice (părinți și bunici de copii tipici, cadre didactice) cele care pot face o diferență în viața               copiilor și persoanelor cu autism.

Campania ”Oferă-mi o șansă!”

Campania „Oferă-mi o șansă!” își propune sensibilizarea publicului larg cu privire la importanța integrării sociale și profesionale a persoanelor cu autism. Campania are o durată de 1 an și cuprinde 3 etape distincte, ce țintesc 3 categorii de public distincte:

  1. Campanie de sensibilizare, în grădinițele și școlile din România, cu privire la importanța integrării școlare a copiilor cu autism, adresată cadrelor didactice și părinților de copii tipici,
  2. Campanie de informare cu privire la semnele primare ale autismului, cu mesajul: „Mergi la medicul pediatru sau de familie, dacă copilul tau prezintă unul sau mai multe simptome ale autismului!”
  3. Campanie de advocacy în sprijinul asumării și aplicării Strategiei Naționale de integrare a persoanelor cu tulburări de spectru autist, dezvoltată de Fundația RAA și partenerii săi, prin cointeresarea tuturor factorilor decizionali din România.

 

Campania „Oferă-mi o șansă!” face parte din activitățile proiectului strategic „Și ei trebuie să aibă o șansă!” – program de sprijin pentru integrarea socială și profesională a persoanelor cu tulburări de spectru autist, desfășurat de Fundația Romanian Angel Appeal în parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei și Protecției sociale – Direcția Generală Protecția Copilului și Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România.
Proiectul a fost demarat la 1 octombrie 2010, are o durată de 3 ani și este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 : Investește în oameni !

Mai multe detalii despre proiect la www.autism.raa.ro

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează