Cetăţenii merg în instanţă pentru a-şi proteja dreptul la aer

0

Cetăţenii merg în instanţă pentru a-şi proteja dreptul la aer

Dreptul la un mediu sănătos este un drept constituțional pe care Primăria Capitalei refuză să-l respecte. Din această cauză, joi, 9 mai 2019, la Tribunalul Bucureşti a fost depusă o cerere de chemare în judecată a Primăriei Capitalei şi a Consiliului General. Cererea este semnată de un grup de iniţiativă format din Marius Petroiu (avocat), Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Asociaţia ActiveWatch, Asociația 2 Celsius şi Fundația Centrul de Resurse pentru Participare Publică (CeRe). Persoanele fizice care doresc să fie reprezentate legal în această acţiune împotriva autorităţilor locale se pot înscrie în asociaţia OPTAR, cea care şi-a asumat rolul de reprezentare a cetăţenilor nemulţumiţi.

Acţiunea face parte din campania Dreptul la AER, semnată până în acest moment de peste 4600 de persoane.

Iniţial, am depus o plangere prealabilă la Primăria Capitalei, încercându-se rezolvarea în cel mai scurt timp cu putinţă a problemelor semnalate. Concomitent, am trimis invitaţii la dialog către două comisii ale Consiliului General (cea pentru ONG-uri şi cea pentru mediu).

Dacă cele două comisii au ignorat complet demersul, cei de la Primărie Capitalei au transmis un document care nu conţine vreun răspuns la problemele grave vizând poluarea ce au semnalate în plângerea prealabilă.

De exemplu:

  • Primăria Capitalei nu a spus de ce a folosit un Studiu de calitate a aerului vechi de 5 ani, cu toate că legea prevede clar că studiul folosit trebuie să se facă cu cel mult 12 luni inaintea adoptării Planului Integrat de Calitate a Aerului (PICA);

  • Chiar dacă a utilizat un Studiu de calitate a aerului din 2013, Primăria Capitalei nu a preluat măsurile identificate de acesta, cu toate că legea stipulează explicit această obligaţie. Dintre măsurile studiului amintim: limitarea accesului autoturismelor in oras, descurajarea accesului auto în zona centrală a orașului prin politici stricte de parcare, taxe de acces și închiderea traficului, instituirea de zone de emisii reduse, crearea de spaţii verzi, controlul strict al poluării din lucrările de construire şi demolare;

  • Primăria Capitalei a ignorat obligaţiile ce îi revin pentru asigurarea unui mediu de viață sănătos, aşa cum sunt ele prevazute în Legea privind calitatea aerului înconjurător sau în Ordonanţa privind protecţia mediului, şi anume ”reducerea emisiilor provenite din surse staţionare (cum sunt gropile de gunoi), limitarea emisiilor din circulaţia rutieră, inclusiv prin taxarea congestiei în trafic, încurajarea folosirii mijloacelor de transport mai puţin poluante şi cu emisii scăzute”, respectiv ”să reglementeze, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, accesul anumitor tipuri de autovehicule în anumite zone ale localităților”;

  • Primăria Capitalei susţine că a ţinut cont de opiniile formulate, însă nu explică de ce opiniile şi comentariile bucureştenilor, vizând combaterea poluării din oraş, lipsesc cu desăvărşire din PICA, chiar dacă legea prevede în mod clar că acestea trebuie să facă parte integrantă din documentul adoptat, pentru ca publicul să poată să vadă că nu a fost ignorat;

De fapt, scopul adoptării PICA a fost acela de a bifa, formal, încă o masură pretins a fi realizată, în încercarea de a păcăli Curtea Europeană de Justiţie în procesul deschis de Comisia Europeană din cauza faptului că autorităţile de la Bucureşti nu iau măsuri pentru a-şi proteja locuitorii de poluarea aerului.

În fapt, planul de măsuri anti-poluare al Primăriei este atât de lipsit de eficienţă încât conţine măsuri care nu sunt în responsabilitatea administraţiei locale, măsuri care nu produc rezultate, măsuri finalizate înaintea adoptării PICA şi chiar măsuri care contribuie la creşterea traficului şi, implicit, a poluării!

Vineri, 10 mai, am informat Comisarul European pe probleme de mediu şi Curtea Europeana de Justitie despre demersul Dreptul la AER susţinut de peste 4600 de persoane.

Motivele chemării în judecată a Primăriei Municipiului Bucureşti şi a Consiliului General pot fi citite aici.

Despre autor

avatar

Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe este o organizație neguvernamentală a cărei misiune este de a acționa pentru ca deciziile publice să raspundă nevoilor și dorințelor actorilor sociali.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.