Atelier de Istoria Artei: Oglindiri – Artele in Pictura
Fundatia Calea Victoriei organizeaza, din 24 februarie, un Atelier de Istoria Artei: Oglindiri-Artele in Pictura , sustinut de Cosmin Ungureanu, lector asociat (doctorand) in cadrul Universitatii de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu”, Bucuresti.
Aceste ateliere au ca obiect o incursiune in istoria picturii (secolele XV-XVIII) din perspectiva reflectarii, reprezentarii sau a configurarii ei in raport cu celelalte arte. Asemenea transferuri, greu de sesizat adeseori, sunt justificate de una dintre dogmele teoriei clasice – cea a artelor surori.
De-a lungul celor patru prezentari, abundent documentate vizual, intalnirea va fi mijlocita cu artisti de prima linie (Titian, Caravaggio, Giovanni Pannini, Johannes Vermeer, Diego Velásquez sau Rembrandt van Rijn) dar si cu altii mai putin cunoscuti.
Atelierul va parcurge urmatoarele etape:
1. Arhitectura in pictura
Primul atelier este dedicat reprezentarii arhitecturii. O data cu Renasterea italiana, fundalul arhitectural poate determina caracterul imaginii. Spre exemplu, in functie de elementele arhitecturale infatisate, tabloul poate evolua intr-un registru grav („scena tragica”, constituita din temple, coloane, fragmente antice) sau, dimpotriva, burlesc („scena comica”, comuna sau „moderna” din punct de vedere arhitectural).
2. Culorile muzicii
Muzica si pictura se regasesc intr-un domeniu de referinta comun. Ambele compun „tablouri”, manevrand tonuri, nuante, game, cromatisme sau (diz)armonii. Dincolo de aceasta identitate structurala, o ampla iconografie aseaza muzica lumii in felurite categorii tematice: sacra (muzica ingerilor), seculara (scene de gen, naturi moarte cu instrumente muzicale, portrete de muzicieni), mitologica (Apollo, concertul muzelor), alegorica (reprezentarea simturilor) etc.
3. Auto-reflectarea: pictura in pictura
Al treilea atelier urmareste una dintre cele mai interesante strategii ale picturii modernitatii timpurii: auto-referentialitatea. Intre secolele XV-XVIII, „pictarea picturii” se desfasoara intr-un registru cuprinzator, pornind de la autoportret si reprezentarea atelierului, trecand prin alegorii si mituri fondatoare (originea picturii, Zeus pictand fluturii, Sfantul Luca pictand-o pe Fecioara Maria) si ajungand la ample (si subtile) imagini-catalog, reprezentand colectii sau spatii expozitionale imaginare.
4. Ut pictura poesis – literaturitatea picturii
Ultimul atelier aduce in discutie relatia dintre pictura si literatura, sintetizata de dictonul horatian Ut pictura poesis: „pictura este asemenea poeziei”, adica o „elocinţa muta”. Prezentarea nu vizeaza subiectul literar al unui tablou, ci modalitatile prin care pictura insasi imprumuta reguli sau structuri discursive, fie ca vorbim de retorica şi teatralitate in pictura barocului italian, de aplicarea poeticii antice (Aristotel, Horatiu) in teoretizarea picturii franceze clasice sau de camuflarea unor teme sau genuri antice (satira spre exemplu) in tablourile flamande ale secolelor XVI-XVII.
Lector: Cosmin Ungureanu
Data incepere: 24 Februarie; Ora curs: 18:30
Numar ateliere: 4 Frecventa: saptamanal
Cost: 180 ron; Cost studenti:160 ron
Locul desfasurarii:. Fundatia Calea Victoriei, str. Caimatei 20, et. 3.
Inscriere la CONTACT@VICTORIEI.RO