ANALOG vs. DIGITAL: atelier Allkimik de istoria și tehnica fotografiei (II) la Muzeul Țăranului

0

Arhiva de Imagine a Muzeului Național al Țăranului Român împreună cu Allkimik – Laborator de fotografie alternativă vă invită luni, 6 iunie 2016, la ora 19:00, la un altfel de atelier foto: o dezbatere despre mediile analogice de stocare a imaginii în contextul răspândirii și accesibilizării digitalului. Discuția continuă primul atelier Allkimik de istoria și tehnica fotografiei (DAGHEROTIP| AMBROTIP| CALOTIP – 16 mai) și va fi urmată de o developare demonstrativă pe hârtie argentică.

afis atelier ANALOG vs DIGITAL
Întâlnirea are loc în spațiul expoziției-șantier „IMAGINEA-MARTOR” (Sala „Librărie” din incinta Muzeului Țăranului, str. Monetăriei nr. 3).

Intrarea este liberă, iar participarea se face pe bază de rezervare prealabilă în limita a 30 de locuri disponibile. Înscrierile se realizează prin e-mail, la adresa arhivamtr@gmail.com

Arhiva de Imagine a MȚR deține, în colecțiile sale, peste 7000 de clișee originale pe sticlă și plastic: imagini pozitive și negative, datând din diverse perioade și realizate prin tehnici variate, semnate de fotografi cunoscuți precum Iosif Berman și Aurel Bauh sau, bunăoară, cu autori (încă) neidentificați. Atelierul se înscrie în demersul pe termen lung al Arhivei de Imagine MȚR de a încuraja interacțiunea dintre public și imaginile de arhivă: înțelegem fotografia ca liant pentru a genera memoria socială și pretext pentru a (dez)arhiva propriile memorii. Care sunt argumentele pentru sau împotriva conservării și îngrijirii clișeelor sau a pozitivelor fotografice într-o arhivă aproape integral digitalizată? Ce înseamnă valoarea istorico-socială a suporturilor fotografice și cum devine imaginea un martor? Care sunt calitățile imaginii pe care numai materia le poate păstra?

În prima parte a atelierului, ne propunem, împreună cu Ștefan Dinu de la Allkimik, să schițăm o scurtă istorie a mediilor de stocare și comunicare a informației, comparându-le din perspectiva rezistenței lor în timp. Vom descoperi fotografia nu doar ca imagine bidimensională, ci și ca obiect cu tactilitate și textură, cu structură și compoziție diferită în funcție de mediul – tradițional sau alternativ – pe care imaginea este stocată. Ce se păstrează și ce se pierde odată cu trecerea de la emulsii la pixeli? Privind critic istoria fotografiei, vom afla de ce în ultimii 180 de ani diversificarea și accesibilizarea suporturilor de la dagherotip până la digital a desenat o linie descendentă în ceea ce privește calitatea imaginii.

În cea de-a doua parte a atelierului, una dintre încăperile sălii „Librărie” va fi transformată în cameră obscură ad-hoc, în care participanții la atelier vor putea asista la o developare demonstrativă pe hârtie argentică, observând direct etapele și substanțele implicate în revelarea, apoi în fixarea imaginii pe un suport fizic. Fotografiile obținute din developarea analog a plăcilor de sticlă vor fi comparate cu cele obținute în urma scanării și a tipăririi digitale a acestora, discuția fiind astfel dublată de o înțelegere practică a argumentelor invocate în cadrul dezbaterii.

Atelierul se va încheia cu o încercare de a demistifica fotografia-analog și cu o sesiune de întrebări și răspunsuri.

„Analog vs. Digital: atelier Allkimik de istoria și tehnica fotografiei (II)” este cel de al doilea dintre cele două ateliere de istorie și tehnică fotografică organizate de Arhiva de Imagine MȚR în parteneriat cu Allkimik și destinate publicului larg. Primul atelier, „Dagherotip | Ambrotip| Calotip” s-a desfășurat pe data de 16 mai. Menționăm că înscrierea la cel de al doilea atelier nu este condiționată de participarea la primul.

Allkimik este un laborator de fotografie clasică și alternativă, respectiv un fotohub specializat în „arheologie fotografică” ce îți focalizează demersul pe fotografia ca obiect și încurajează formarea unei culturi vizuale în rândul publicului pasionat de fotografie.

Cele două ateliere Allkimik de istoria și tehnica fotografiei sunt parte parte din proiectul „IMAGINEA-MARTOR: ateliere de arhivare performativă” derulat de Arhiva de Imagine a Muzeului Național al Țăranului Român, în perioada 17 aprilie – 15 noiembrie 2016.
Proiectul deconstruiește ideea conform căreia arhiva este un depozitar obiectiv al istoriei și al realității sociale. „IMAGINEA-MARTOR” este deopotrivă un demers de educație vizuală, dar și de «dezvățare» muzeală. Ne dorim ca vizitatorii să uite că în muzee nu au voie să atingă, să întrebe, să caute, să aleagă, să contribuie. Mai mult decât muzeul, arhiva este percepută ca un spațiu eminamente închis. Arhiva de muzeu, cu atât mai mult. Proiectul explorează tensiunea dintre misiunea de conservare și cea de arătare a colecțiilor muzeale și experimentează interacțiunea dintre arhivă și artiști ca mod de cunoaștere și explorare muzeală.

Parteneri: Teatrul Mignon, 8PT (Performance Theatre), Turnul Croitorilor – Centrul de Cultură Urbană Cluj, Allkimik, CESI – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii.

Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează