Printre livrabilele ce au rezultat din activitatea proiectului, remarcăm:
https://publicatii.
La capitolul comunicare cu cetățenii și respectarea Legii 544/2001, constatăm că doar 9 din cei 42 de parlamentari din Comisiile pentru învățământ au răspuns la cele două întrebări simple pe care SAR le-a adresat cu privire la activitatea lor cu impact asupra sistemului de educație.Trebuie să menționăm și intervenția domnului Adrian Hatos, senator PNL, care aduce o notă de claritate:
https://romaniacurata.ro/
Asigurarea serviciilor de pază și protecție în școli nu a cunoscut aceeași eficiență în implementare precum bursele. Dintre UAT-urile care ne-au pus la dispoziție informații privitoare la pază (17/21), șase nu își îndeplinesc atribuțiile, iar alte două deleagă responsabilitatea administrației școlare.
Cu privire la problemele mai grave, de natură legală, menționăm „fenomenul Brăila” (unde, pentru o statistică cât mai bună la nivel județean, elevi de clasa a VIII-a erau presați să renunțe la susținerea examenului de Evaluare Națională), situația primarului Bănăseanu Marian Ilie din Nicolae Bălcescu, Constanța (condamnat penal pentru fals intelectual), cazul primarului din Necșești (acuzat că și-ar fi schimbat partidul contra unei sume de bani) și cel al primarului din Șcheia (aflat sub control judiciar pentru abuz în serviciu). (context pag. 5 din raportul de mai sus)
Astfel, recomandăm:
a) Îmbunătățirea comunicării parlamentarilor pe subiecte care vizează controlul
parlamentar, popularizarea demersurilor de adresare a întrebărilor/interpelărilor –
chiar și atunci când vine vorba despre partidul care nominalizează ministrul sau
partenerii din coaliția de guvernare. De asemenea, este relevantă diversificarea surselor
de inspirație a subiectelor care fac obiectul întrebării/interpelării (nu doar din presă sau
rapoarte preluate de aceasta, ci și de la firul ierbii, grupuri și asociații ale
părinților/profesorilor/
temele care sunt amplu dezbătute în media, precum transportul elevilor, burse sau
situația închiderii/deschiderii școlilor, trebuie impuse ca subiecte relevante și probleme
mai sensibile, precum poziția Ministerului privind plagiatul sau cheltuirea fondurilor
europene în programe ample, precum Programul național de educație remedială sau
țintele din Planul Național de Redresare și Reziliență. Sunt de preferat întrebările
punctuale, care deservesc nevoii de informare a cetățenilor;
b) Stimularea colaborării între partidele politice, pentru rezolvarea unor probleme
stringente precum naveta elevilor, transparentizarea universităților și a școlilor, în
vederea obținerii consensului social;
c) Publicarea întrebărilor/interpelărilor și a răspunsurilor venite din partea Ministerului
Educației și în format editabil, astfel încât ONG-urile și cercetătorii, cetățenii,
grupurile de interes, jurnaliștii le pot prelua în eventuale cercetări, analize și anchete.
În acest sens, menționăm existența pe circuitul parlamentar al Camerei Deputaților a
unui proiect de hotărâre inițiat de mai mulți parlamentari ai USR în vederea asigurării
caracterului editabil al unor documente (BP544/2022), proiect care ar putea fi
îmbunătățit și preluat inclusiv în Senat;
d) Creșterea numărului de vizite, dezbateri și consultări în școlile și instituțiile cu
atribuții în educație din mediul rural și zonele insuficient deservite, publicarea
transparentă a rezultatelor acestor consultări din circumscripție;
Evenimentul și intervențiile participanților pot fi urmărite în live-ul de aici: https://fb.watch/n2QgGbG0_f/
Mai multe despre activitatea noastră:
Facebook: https://www.facebook.com/
Pagina noastră: https://romaniacurata.ro/
Instagram: https://instagram.com/
Proiectul este derulat de Societatea Academică din România și beneficiază de o finanțare în valoare de 74.996 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.