Istoria Comunismului – disciplină propusă în programa de studii

0

IICCMER susține și aduce argumente pentru introducerea în programa de studii liceale a disciplinei Istoria Comunismului:

  • Există o necesitate stringentă de consolidare a valorilor democratice în rândul tinerelor generații și de exersare a reflexelor democratice;

  • Dobândirea exhaustivă a cunoștințelor tinerilor cu privire la istoria recentă a României;

  • Istoria Comunismului ar putea oferi elevilor din România o mai bună cale de înțelegere a avantajelor formulelor democratice de organizare a societății.

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc își exprimă susținerea deplină față de inițiativa deputatului Alexandru Muraru de introducere în programa de studii liceale a disciplinei Istoria comunismului. O astfel de măsură, menită să completeze conținuturile transmise elevilor în cadrul orelor de istorie generală, pornește de la necesitatea consolidării valorilor democratice în rândul tinerelor generații, fiind în egală măsură o datorie morală pe care cetățenii României o au față de înaintașii lor care s-au opus totalitarismului comunist.

Acordarea unui spațiu mai mare în programa de studii liceale istoriei comunismului românesc, tratat în conexiune cu cel internațional, ar fi o măsură de natură nu doar să crească volumul cunoștințelor tinerilor cu privire la istoria recentă a României, dar mai ales să ajute considerabil la consolidarea gândirii critice în rândul tinerelor generații și exersarea reflexelor democratice. Acoperind totalitatea sferelor de manifestare a totalitarismului, de la cea politică la cea a mentalităților colective, trecând prin economie și societate, modern predată, disciplina Istoria comunismului ar putea oferi elevilor din România o mai bună cale de înțelegere a avantajelor formulelor democratice de organizare a societății, oferind celor tineri și anticorpii intelectuali atât de necesari tuturor colectivităților, într-o perioadă de ofensivă generală a populismelor al căror scop general este reabilitare ideii de dictatură.

,,Tinerii din România, care au parcurs o formă de învățământ postdecembrist, înțeleg sau cunosc prea puține lucruri despre perioada regimului comunist, cu atrocitățile și manifestările brutale care au îngrădit zeci de ani exercitarea oricărei minime forme de democrație sau care au condus, în repetate rânduri, la pierderea de vieți omenești. Așadar, mă întreb, în primul rând, etic și moral, dacă un popor constrâns de drepturi și libertăți, un popor de sacrificiu pentru ca noi astăzi să trăim într-un stat consolidat democratic, nu merită, oare, să aibă pagini separate în manual de istorie și informații exhaustive din punct de vedere al cronologiei perioadei comuniste? Eu consider că merită și felicit inițiativa domnului deputat Alexandru Muraru de introducere în programa de studii liceale a disciplinei Istoria comunismului. IICCMER va pune la dispoziție toate resursele necesare implementării acestui proiect educațional’’ – a declarat prof. univ.dr. Daniel Șandru, Președintele IICCMER.

Demersurile constante ale anumitor personaje de a reabilita totalitarismele românești de stânga sau de dreapta, abuzând în primul rând de precaritatea culturii istorice din rândul unor segmente ale auditoriului lor, pune acut problema necesității unor noi forme de instituționalizare a memoriei istorice. Scopul unor astfel de forme nu este acela de a canoniza, de a oficializa percepția sau tratarea unui personaj istoric sau a unei epoci ci este acela de a împiedica relativizarea impactului devastator al totalitarismului, mai ales prin ocultarea victimelor și a efectelor negative ale acestuia.

În acord cu obiectivele sale de activitate, IICCMER a publicat încă din 2009, urmat de reeditări în 2011 și 2014, un manual pentru liceu, denumit O istorie a comunismului din Romania. Ne-am exprimat în permanență disponibilitatea de a contribui, cu resursele intelectuale și materiale pe care la avem la dispoziție, la reactualizarea și modernizarea conținutului didactic, astfel încât demersul susținut să aibă un impact semnificativ în rândul elevilor din România, să fie ușor și conștient de înțeles, dar mai ales, să fie un instrument folosit de următoarele generații împotriva ideologiilor de tip totalitarist sau în oricare încercări de a le fi suprimate ideile, libertățile și valorile.

Despre IICCMER: Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) este o structură guvernamentală înfiinţată în 2005 şi aflată în coordonarea Primului Ministru. Rolul său rezidă, înainte de toate, în gestionarea şi analizarea din punct de vedere ştiinţific a perioadei totalitare şi a consecinţelor sale. În al doilea rând, IICCMER sprijină crearea şi implementarea unor instrumente educaţionale cu finalitate memorială, contribuind astfel la articularea contextului în care valorile şi drepturile fundamentale să fie receptate de societatea noastră post-totalitară. Nu în ultimul rând, IICCMER are rolul de a aduna, arhiva şi publica documente referitoare la memoria exilului românesc.

Mai multe detalii despre activitatea IICCMER:

IICCMER  sau https://www.facebook.com/InstitutuldeInvestigareaCrimelorComunismului

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 40 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.